Nákladiaky majú zablokovať cesty

Pán premiér, znížte mýtne poplatky, žiadajú slovenskí dopravcovia. Ak im neodpovie, v januári zablokujú cesty.

Na hraničných priechodoch by mali 3. januára stáť kolóny nákladných áut. Dopravcovia sa takto chystajú protestovať proti drahému mýtu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Tretieho januára majú na hraničných priechodoch stáť kolóny kamiónov. Takto sa nákladní dopravcovia rozhodli riešiť mýto, ktoré majú platiť od budúceho roku. Hrozí, že im vzrastú denné náklady aj o 80 eur oproti tomu, čo platili za diaľničné nálepky.

Zabrániť štrajku môže ešte premiér Robert Fico. Jemu poslali minulý týždeň list s jasnou požiadavkou. „Znížte poplatky za mýtne pre slovenských dopravcov o 50 percent." Premiér zatiaľ neodpovedal a čo si o plánovanom štrajku myslí, sa nepodarilo zistiť včera ani nám.

Isté však je, že minister dopravy Ľubomír Vážny sa mýtne slovenským dopravcom znižovať nechystá. Dopravcovia vraj už dávno vedia, koľko ich bude stáť. „Legislatíva je známa od roku 2007. Sadzby im boli vtedy na návrh premiéra znižované o 20 percent," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Mýtne sa podľa neho počíta podľa európskych pravidiel.

Drahé rozbité cesty

Koľko sa platí na mýte
  • Rakúsko - 0,3318 eura/km*
  • Nemecko - 0,19 eura/km
  • Česko - 0,1649 eura/km**
  • Slovensko - 0,1992 eura/km*

Poznámka : Ide o modelový príklad pre kamión s hmotnosťou najmenej 40 ton, so 4 nápravami v emisnej triede III.
*Ceny bez DPH,
** Ceny prepočítané kurzom
z 5. októbra 2009
Zdroj: Česmad

Dopravcovia však zostali zaskočení najmä tým, že sa má u nás platiť aj za veľa kilometrov ciest prvej triedy. Inde sú spoplatnené väčšinou len diaľnice. Mapu, podľa ktorej je spoplatnené takmer celé Slovensko, však videli až v novembri.

„To sme sa dozvedeli, až keď bola spojazdnená stránka emyto. Tam bola zobrazená aj mapka všetkých spoplatnených úsekov," povedala Jana Sarvašová z dopravnej firmy Sajma. Tvrdí, že mýto ešte viac znevýhodní slovenských dopravcov oproti zahraničnej konkurencii.

„Spomedzi okolitých krajín máme najvyššiu daň z motorových vozidiel, ako aj pohonné látky. Rozdiely nie sú malé. Cena za liter nafty na Slovensku je 1,113 eura, v Maďarsku 1,060 eura, v Česku 1,047 eura a v Poľsku 0,921 eura," povedala Sarvašová. Spotrebné dane pritom v kampani sľúbil premiér znížiť.

Dopravcov tiež trápi, že za cesty prvej triedy od nového roku zaplatia dvakrát - daň z motorových vozidiel, čiže cestnú daň a ešte aj mýto. „Keď mýto zaviedli v Nemecku, platili tam kamióny do 40 ton 1500 eur ročne na cestnej dani," povedal Rudolf Páleš z dopravnej firmy Steindorfer. Keď sa však zaviedlo mýto, cestná daň klesla na 120 eur.

Jurikovič tvrdí, že cestná daň a mýto sú dve odlišné veci. „Cestná daň je paušálny poplatok. Je za motorové vozidlo a mýto hovorí o každom prejdenom kilometri." Dodal tiež, že zníženie sadzieb rezort nevylučuje. Na to však musí mať v rukách analýzu z praxe, čiže až po spustení mýta.

Autobusy výnimku dostali

Ministerstvo pritom minulý týždeň znížilo mýtne sadzby autobusom, a to o 50 percent. To sa vidí malým a stredným dopravcom nespravodlivé. Podobne to vidí aj združenie cestných dopravcov Slovenska Česmad.

Tiež tlačí na štát, aby sadzby znížil, najprv chce však rokovať, nie blokovať cesty. Pre zvýhodnené autobusy si však dalo združenie podľa jeho tajomníka Petra Halabrína vypracovať právnikmi analýzu. Možné je totiž aj to, že sa obrátia na Európsku komisiu pre diskrimináciu.

Rezort dopravy nesúhlasí. „Systém je v prvom rade na nákladnú dopravu," povedal Jurikovič.

Dopravcovia však v liste premiérovi píšu, že mýto pripraví o prácu množstvo ľudí. Firmy sú v problémoch, pre finančnú krízu už dnes a krachujú, zavedenie mýta privedie do úradov práce ďalších ľudí.

Kompletné znenie listu premiérovi

Vážený pán premiér.

Obraciame sa na Vás so žiadosťou o pomoc. Slovenské dopravné spoločnosti stoja na pokraji krachu. Za ¾ tohto roka nám bolo leasingovými spoločnosťami odobratých cca 1500 vozidiel a pre niektoré spoločnosti to znamenalo definitívny zánik. Ostatné spoločnosti, ktoré túto situáciu dokázali riešiť len znížením počtu vozidiel, stoja pred zánikom teraz.

Zavedením mýtneho od 1.1.2010 sa naše spoločnosti dostanú do problémov, ktoré budú pre väčšinu z nás znamenať koniec. Možno si poviete, že mýtne budú platiť všetci a nie len slovenskí dopravcovia, čo je nesporné, ale slovenský dopravca sa nachádza oproti dopravcom z okolitých krajín v nevýhodnej pozícii. Je nám jasné, že naše miesto na trhu rýchlo nahradí dopravca z Poľska, Maďarska, či Rumunska a to preto, že dokáže jazdiť za nižšie ceny.

Možno sa pýtate prečo nie sme schopní týmto cenám konkurovať my. Dôvody sú jednoduché. Prudké posilňovanie Slovenskej koruny v posledných rokoch túto nezávidenia hodnú situáciu odštartovalo. Spomedzi okolitých krajín máme najvyššiu daň z motorových vozidiel ako aj pohonné látky.

Rozdiely nie sú malé. Cena za liter nafty na Slovensku je 1,113 euro, v Maďarsku 1,060 euro, v Česku 1,047 euro a v Poľsku 0,921 euro. V číslach to znamená, že ak poľský dopravca najazdí mesačne 10.000 km, tak jeho výdavky na pohonné hmoty sú nižšie o 671,50 euro ( 20 230,- Sk). Ak ku tomu pripočítame rozdiel na dani z motorových vozidiel, toto číslo sa ešte zvýši.

Toto sú hlavné, nie však jediné, dôvody prečo Slovenský dopravca nie je schopný týmto cenám konkurovať. Toto sú takisto dôvody, prečo leasingové spoločnosti odobrali za ¾ tohto roka 1500 vozidiel a ďalšie sme boli nútení odpredať. Slovenskí vodiči, z týchto vozidiel, sú teraz na úrade práce a hrozí, že od nového roku sa ich počet nie zvýši, ale znásobí.

Takéto niečo neprospeje nikomu z nás. Poľský dopravca síce odvezie prepravy miesto nás, ale on Slovenskej republike nezaplatí ani cent na dani z motorových vozidiel a tankovať na slovenských čerpacích staniciach určite nebude. Nezamestná našich vodičov, a teda z ich platov nebudú plynúť dane, ako aj odvody do štátnej pokladne. Nevyužije služby našich servisov atď.

Práve naopak. Naši vodiči sa spolu s nami postavia do radov na úradoch práce a to slovenskej ekonomike takisto neprospeje. Zatiaľ čo ekonomiky okolitých krajín budú z tohto dôvodu profitovať na náš úkor. A negatívny dopad na našu ekonomiku bude oveľa väčší. Spoločnosti, ktorých tovar prevážame, takisto tvrdia, že ak im od nového roku zdvihneme ceny vo výške mýtneho, ich výrobky zdražejú a prídu o niektorých klientov. Budú nútení takisto znižovať stavy zamestnancov a situácia ktorú sme opísali vyššie sa zopakuje aj v ich prípade.

Je to ako začarovaný kruh a na prvý pohľad sa zdá, že riešenie neexistuje. Chápeme nutnosť spoplatnenia našich ciest a to najmä v čase krízy, ale je pravda, že spoplatnenie v takej veľkej miere sme neočakávali. Cena za pohonné látky tvorí najväčšiu nákladovú položku. Na jeden km je to pri návesovej súprave približne 0,32 euro (9,64 Sk) bez DPH.

Zavedením mýtneho v takej výške a rozsahu v akom je odsúhlasené, znamená pre dopravcov zvýšenie priamych výdavkov potrebných k vykonaniu prepravy o viac ako 60% a to v čase krízy. Pán premiér, ako by zvládol štát budúci rok, keby sa jeho najväčšie výdavky v budúcom roku zdvihli o 60%?

Okrem toho sme očakávali zníženie spotrebnej dane a dokážeme pochopiť, že k tomuto zníženiu nedošlo práve kvôli kríze, za ktorú nenesiete zodpovednosť tak vy, ako ani my. Hľadanie riešenia ako prežiť v tejto situácií je však na našich pleciach a preto Vám jedno riešenie týmto listom navrhujeme.

Pán premiér znížte poplatky za mýtne pre slovenských dopravcov o 50%, a tým nám umožníte podnikať ďalej. Naše spoločnosti tak budú schopné konkurovať zahraničným dopravným spoločnostiam na našom vlastnom území.

Nebudeme nútení ukončiť podnikanie, prepustiť našich vodičov a aj naďalej sa budeme podieľať na fungovaní našej ekonomiky. Pre naše výrobné podniky sa staneme zaujímavejší ako zahraniční dopravcovia, čo by diametrálne zmenilo našu dnešnú pozíciu. Mali by sme viac pracovných ponúk a na podniky, ktoré naše služby využívajú, by týmto spôsobom malo zavedenie mýta takisto menší dopad.

Vety, ktoré teraz bežne počúvame : „Nepáči sa Ti cena? Nechaj tak, Poliak mi to odvezie a lacnejšie" by sa stali minulosťou. Veríme, že v Slovenskej ekonomike pre slovenských dopravcov miesto je, ale bez Vašej pomoci to nezvládneme.

V našich radoch sú dopravcovia, ktorí urobia na Slovenských cestách 10 000 km. U nich zavedenie mýta v budúcom roku znamená zvýšenie výdavkov o cca 17 000,- eur (cca 500 000,- Sk). A sú medzi nami takisto dopravcovia, ktorí najazdia na našich cestách ročne až 200 000km. Na nich má zavedenie mýta teda ešte väčší dopad.

Pán premiér, Slovenský dopravca nie je konkurencie schopný nie z vlastnej viny, či neschopnosti. Dôvodom je zhluk rôznych okolností, ktoré nás za posledné obdobie do tejto pozície dostali. Prosíme Vás preto o pomoc dostať sa z tejto zúfalej situácie.

Za skorú odpoveď Vám vopred ďakujeme.

Na vedomie MDPT.

K listu prikladáme zoznam len niektorých dopravných spoločností, ktoré navrhujú horeuvedený spôsob riešenia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 836
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 578
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 406
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 170
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 600
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 592
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 970
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 763
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 718

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slobodní nad priepasťou, odrezaní od sveta

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Automatizácia prinesie v budúcnosti stratu polovice pracovných miest.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Rakúska inflácia sa zrýchlila na 3,5-ročné maximum

Index spotrebiteľských cien v januári medziročne vyskočil o dve percentá.

Brusel: Slovensko v kvalite života pre ľudí zaostáva

Krajinu podľa Bruselu trápi predovšetkým vysoká dlhodobá nezamestnanosť či regionálne rozdiely.

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Brusel žiada od Talianska dodatočné úsporné opatrenia

Taliansko z dôvodu vysokého dlhu v roku 2016 prisľúbilo, že zníži rozpočtový schodok na 1,8 percenta HDP.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop