AKTUALIZOVANÉ 21:18

Únia stopla úver na diaľnicu

Európska investičná banka pozastavila schválenie úveru pre diaľnicu. Reaguje tak na sťažnosť ochranárov, ktorí upozornili, že nebol riadne posúdený nákladnejší, no ekologickejší tunelový variant na úseku Turany – Hubová.

Na ceste pri Váhu v minulosti niekoľkokrát padli veľké kamene. Motoristi sa na diaľnicu aj preto tešia.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

Agentúrny text sme o 21:18 nahradili autorským článkom SME

BRATISLAVA. Peniaze na stavbu súkromnej diaľnice D1 nie sú isté. Európska investičná banka (EIB) pozastavila schvaľovanie úveru. Zareagovala tak na podnet mimovládnych organizácií Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko.

Tie poukazujú na ohrozenie životného prostredia v úseku Turany-Hubová a zároveň na porušovanie európskych smerníc. S prípravnými prácami na tomto úseku sa na jeseň už začalo. Ak projekt nebude schválený Slovensko môže prísť o takmer tretinu potrebných peňazí.

D1 môže byť ohrozená

EIB mala do projektu výstavby diaľnice cez verejno–súkromné partnerstvo investovať miliardu eur. Ide o prvý balík PPP projektov medzi Martinom a Prešovom, dovedna je to zhruba 75 kilometrov. Celá suma sa pritom odhaduje na 3,3 miliardy eur

História stavby
  • 2002 – Ministerstvo životného prostredia odporúčalo viesť úsek diaľnice D1 Turany – Hubová tunelom Korbeľka.
  • 2005 – Ministerstvo dopravy sa na základe porovnania finančnej náročnosti rozhodlo pre povrchový variant cez Šútovo.
  • Máj 2009 – Združenie Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko odoslalo sťažnosť na postup ministerstva.
  • November 2009 – Európska investičná banka zaslala odpoveď na sťažnosť.

„Európska investičná banka nám dáva veľkú sumu a ak by to nevyšlo, vláda by mohla mať veľké problémy dotiahnuť to do úspešného konca,“ hovorí analytik Peter Goliaš z INEKO.

Člen predstavenstva Dexia banky Peter Chovanec postoju EIB rozumie: „Environmentálne hľadisko je pre Európsku úniu veľmi dôležité, preto Európska investičná banka nebola ani v R1.“ Zároveň uznáva, že financovaniu by účasť multilaterálnej banky akou je EIB, pomohlo.

„Je bežné, že si banka vyžiada nejaké dokumenty v procese schvaľovania úveru,“ povedal Chovanec. Dexia je súčasťou skupiny financujúcich bánk.

Európska investičná banka podľa Romana Havlíčka z organizácie Priatelia Zeme-CEPA úver takto ešte nepozastavila. „Je to prvý známy prípad, keď EIB zareagovala takýmto spôsobom a prvýkrát formálne odložila schválenie úveru,“ povedal.

Ministerstvo o ničom nevie

Keď sa má na niečom ušetriť, šetrí sa na obyčajných ľuďoch a prírode, píše Ivan Štulajter.

Podľa správy, ktorú dostali Priatelia Zeme a ktorú máme k dispozícií, EIB nepodpíše zmluvu, kým nedostane od ministerstva dopravy potrebné dokumenty. Medzi nimi napríklad posudok o vplyve projektu na životné prostredie, ale aj územné a stavebné povolenia pre všetky časti projektu, ktoré budú v súlade s európskym aj slovenským právom.

Ministerstvo dopravy vraj o ničom nevie. „Informácie, ktoré poskytli Priatelia Zeme médiám a na ktoré žiadate reakciu, nám oficiálne Európska investičná banka nedala na vedomie, a preto na otázky nemôžeme reagovať. Snažíme sa zistiť skutočný stav veci priamo v banke, s ktorou o všetkých PPP projektoch stále rokujeme,“ povedal hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

490-medium.jpg

Kliknite pre zväčšenie infografu.

Na správe Priateľov Zeme od Európskej investičnej banky je pritom dátum 13. novembra. Poslanec za SDKÚ Igor Štefanec očakáva, že stavbu to môže oddialiť. „Nepredpokladám, že vláda stihne výstavbu diaľníc do roku 2013. Môj odhad je, že sa to oddiali o štyri až päť rokov,“ povedal. Vláda podľa neho podcenila prípravu a neurobila všetko potrebné na to, aby zabezpečila financovanie.

To by malo byť hotové do februára. Peniaze by na diaľnice mali okrem Európskej investičnej banky dať aj komerčné banky pod vedením Royal Bank of Scotland. Viaceré už potvrdili svoj záujem, ale mená konkrétnych asi 28 bánk ešte nie sú verejne známe. S úrokmi tretí balík v 30–ročných splátkach môže vyjsť aj 7,8 miliardy eur.

Z dediny pod horou, dedina pod diaľnicou

Diaľnica cez Šútovo uškodí ľuďom i prírode. Bude však rýchlejšia a lacnejšia.

BRATISLAVA. Ešte v roku 2002 ministerstvo životného prostredia odporučilo viesť turčiansky úsek diaľnice D1 Turany - Hubová tunelom popod veľkofatriansku prírodnú rezerváciu Korbeľka. Ministerstvo dopravy napokon rozhodlo inak.

Po „porovnaní finančnej náročnosti“ a pre „výhodnejšie dopravné napojenie na Oravu a Poľsko“ diaľnicu prekreslili na povrch a zasadili ju ku korytu Váhu.

Sklamaní zostali najmä obyvatelia podhorského Šútova, ktoré estakáda rozčesne na dve časti. Štvorprúdová cesta s protihlukovými stenami oddelí obec od osady Rieka. Piliere zasadia ponad cintorín a okraj ihriska, zaberú pozemky s inžinierskymi sieťami určenými na rozvoj obce.

Odpor prevalcoval zákon

Keď sa dedinčania v roku 2007 o zámere ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti dozvedeli, chceli mu zabrániť tým, že štátu nepredajú pozemky. Vláda Roberta Fica však v tom roku prijala zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby niektorých úsekov diaľnic, ktorý štátu umožňuje stavať aj na cudzích pozemkoch ešte pred vyvlastnením.

otv.jpg

Lacnejšia trasa na povrchu bude viesť neďaleko turisticky známych miest v Malej Fatre – na zábere je lanovka na Chleb. FOTO – ARCHÍV SITA

Obecní poslanci sa teda snažili cestu cez dedinu zahatať tak, že opakovane hlasovali proti územnému rozhodnutiu. Pod tlakom ministerstva a diaľničnej spoločnosti napokon ustúpili. Neskôr po petícii nahnevaných ľudí názor opäť zmenili, no povolenie už bolo vydané.

Pozemky napokon väčšina Šútovčanov predala, hoci diaľnicu cez obec niektorí označujú za zločin. „Právnici nám v tejto situácii, pri takejto legislatíve, jednoznačne odporučili, aby sme zmluvy podpísali, lebo inak nám pozemky zaberú a vyvlastnia,“ hovorí Šútovčanka Miroslava Janíková.

Zjazvená krajina

Trasu diaľnice po povrchu sa snažili zmeniť aj ekológovia zo združenia Priatelia Zeme-Cepa. V máji 2009 napísali Európskej investičnej banke, ktorá má na diaľnicu poskytnúť úver, že schválený variant zdevastuje územia zaradené do európskej sústavy chránených území Natura 2000 vrátane častí národných parkov Malá a Veľká Fatra.

„Hoci existuje odporúčaný tunelový variant, ktorý nebol spochybnený, štát presadzuje nevýhodnejšie riešenie. Zjavne je za tým politické rozhodnutie urobiť to čo najrýchlejšie a vyjsť v ústrety koncesionárovi bez ohľadu na dôsledky pre krajinu,“ vraví Roman Havlíček zo združenia. Takýto postup je podľa Priateľov Zeme v rozpore s európskou legislatívou.

Šútovčania teraz opäť môžu dúfať, že by ich trasa diaľnice mohla napokon minúť. „Ak by diaľnica napokon tadeto nešla, peniaze by sme vrátili, len aby nezničili obec,“ vraví Janíková.

Starosta obce Vladislav Jurečka je skeptický. „Určite by bolo lepšie, keby sa vrátili k tunelu, ale obávam sa, že mnohí už peniaze minuli.“ V obci sa v posledných mesiacoch začalo rekonštruovať viacero starých domov.

Michal Piško
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 742
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 189
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 337
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 172
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 584
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 489
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 802
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 725
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 896
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop