BRUSEL.
Nové predpisy majú cestujúcim zaručiť lepšiu informovanosť pred cestou a počas nej, zaistiť náhradu škody v prípade meškania či zrušenia spojov alebo straty batožiny a zabezpečiť pomoc pre osoby so zníženou pohyblivosťou.
S návrhom prišla Európska komisia v rámci politiky rovnakého zaobchádzania s pasažiermi bez ohľadu na to, aký druh dopravy využívajú.
V prípade autobusovej dopravy bolo sporným bodom to, na aký druh sa tieto práva majú vzťahovať. Skupina členských krajín vrátane Slovenska požadovala, aby sa nové predpisy vzťahovali len na medzinárodnú a diaľkovú dopravu.
"Za Slovensko som obhajoval pozíciu, aby sme z tohto nariadenia vylúčili tzv. regionálnu, mestskú a prímestskú dopravu, pretože je to dosť komplikované a ťažko vymožiteľné v praxi. Znamená to, že každý cestujúci MHD by mohol byť odškodnený 500 eurami za to, že mu niekto ukradol nejakú batožinu. To je podľa mňa nereálne," objasnil slovenskú pozíciu minister dopravy Ľubomír Vážny.
Ministri sa napokon dohodli na širšom rozsahu nariadenia s tým, že členské krajiny môžu požiadať o stálu výnimku pre krátke trate. Slovenský minister už počas rokovaní avizoval, že v prípade, ak sa nepodarí presadiť vyňatie mestskej, prímestskej a regionálnej dopravy z rozsahu nariadenia, Slovensko požiada o výnimku.
Návrh musí ešte schváliť Európsky parlament. Ten by tak mal urobiť v priebehu budúceho roka. Členské krajiny by predpisy museli následne začať uplatňovať v roku 2013.