Británia sa nachádza tesne pred obdobím zmeny svojej rozpočtovej politiky

Londýn 16. apríla (TASR) - Obdobie nízkych daní a príspevkov sociálneho poistenia sa v Británii skončilo. A čo je zaujímavé, končia sa aj roky tučných ...

Londýn 16. apríla (TASR) - Obdobie nízkych daní a príspevkov sociálneho poistenia sa v Británii skončilo. A čo je zaujímavé, končia sa aj roky tučných prebytkov štátneho rozpočtu. Britský minister financií Gordon Brown musí po prvýkrát v návrhu rozpočtu na rok 2003, ktorý zverejní v stredu podvečer, siahnuť k nepopulárnym opatreniam: rastu daní a zvýšeniu odvodov pre sociálnu poisťovňu.

Británia má v katastrofálnom stave svoju železnicu. Jej rýchla privatizácia pred parlamentnými voľbami v roku 1997 sa nevydarila. Súkromná spoločnosť neriadila tento podnik lepšie ako štát. Naopak, súkromní podnikatelia v záujme dosiahnutia vysokých ziskov neinvestovali do zlepšovania infraštruktúry, čo sa veľmi rýchlo prejavilo v nespoľahlivosti dopravných sietí. Pridalo sa aj porušovanie disciplíny pri preprave ľudí a tovarov, pribudlo zrážok osobných vlakov a rýchlikov. Téma železnice je trvalkou v britských oznamovacích prostriedkoch.

Železnica sa nedávno znovu stala majetkom štátu. Na jej modernizáciu treba v nasledujúcich desiatich rokoch vynaložiť 69 miliárd libier - a na tie sa musia poskladať obyvatelia Britských ostrovov. V biednom stave je aj štátne zdravotníctvo, ktoré slúži 80 % Britov. Na operáciu sa v priemere čaká 4,2 mesiaca a za úspech minulého roka sa pokladá skutočnosť, že vlani ani jeden pacient nemusel na ňu čakať dlhšie ako 15 mesiacov. V roku 2000 bol čas čakania ešte o tri mesiace dlhšia.

V súvislosti so zvýšením daní je v hre povesť Británie ako veľmi vhodnej krajiny na zahraničné investície. Od polovice 90. rokov sa podiel odvodov z 33 % hrubého domáceho produktu zvýšil na súčasných 37,3 % a zrejme sa ešte zvýši. Podľa nemeckého denníka Die Welt Blairova vláda by mala chápať ako vážne varovanie vlaňajší pokles zahraničných investícií v krajine, ktoré v porovnaní s rokom 2000 klesli o vyše tretinu.

(1 GBP =67,598 SKK)

* jns zll

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 454
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 766
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.