AKTUALIZOVANÉ 19:25

Ministra Vážneho zaskočili mýtne poplatky

Ľubomír Vážny ide preverovať, koľko má stáť montáž prístrojov na meranie prejdenej vzdialenosti. Cena za ich montáž , o ktorej sa nedávno dozvedel, ho totiž prekvapila.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Poplatky, poplatky a zasa poplatky. Tie sú spojené s mýtom, ktoré majú dopravcovia platiť od budúceho roka. Niektoré však zarážajú aj samotného ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.

„Je tam podľa môjho názoru vysoká suma za montáž pevnej palubnej jednotky," povedal. Hovoril o 160 eurách, ktoré musia dopravcovia zaplatiť za pevnú montáž prístroja na meranie prejdenej vzdialenosti.

Cenu 160 eur oficiálne listom napadlo České združenie prepravcov Česmad Bohemia. Vyzvalo ministra, aby s extra poplatkami niečo urobil. Samotná montáž v servise pritom vyjde na 70 eur. Niektorí dopravcovia preto naznačujú, že na zvyšku sa niekto „nabaľuje". Tým má byť Združenie cestných dopravcov Slovenska - Česmad.

Minister má svoje nástroje

Minister Vážny si dal najnovšie poplatky „zanalyzovať" a vypýtal si všetky informácie o tom, z čoho cena pozostáva. Je presvedčený, že má nástroje, ako „ich donútiť riešiť túto cenu". Naznačil, že ak ho Česmad o cene nepresvedčí, môže to znamenať, že peniaze vráti štátu.

Česmad má na pevnú montáž monopol na základe tendra. S Vážneho analýzou problém nemá. „Radi si sadneme za stôl a vysvetlíme všetky veci, aby podozrenia boli absolútne vyvrátené," zareagoval prezident Česmadu Peter Halabrín.

Ten tiež potvrdil, že 70 eur bez DPH z ceny stojí samotná montáž prístroja. Česmad však musí platiť napríklad prevádzku kontaktných miest, na ktorých sa dopravcovia registrujú. „To je celý systém personálneho a technického zabezpečenia vrátane informačného systému," povedal Halabrín.

Okrem toho do ceny vstupujú ešte aj káble, potrebné na namontovanie prístroja. Tie Česmad kupuje od prevádzkovateľa mýta - firmy SkyToll. Hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká povedala, že to stojí 14,50 eura.

Problémom je, že len dopravcovia s fixne namontovanou jednotkou môžu mýto platiť aj na faktúru. Generálny tajomník Česmadu Bohemia Martin Špryňar tvrdí, že platby na faktúru sú pre nich lepšie, lebo aj sami dostávajú platby za svoje služby aj so 4­mesačným odstupom.

Druhá lacnejšia možnosť - namontovať si palubnú jednotku len do zapaľovača - je preto menej výhodná. Ani minister to nevedel vysvetliť: „Pre mňa je stále otáznik, prečo musí byť pevné zabudovanie."

Nové poplatky

Len pri sporných poplatkoch za montáže palubných jednotiek však nezostalo. Na svete je sadzobník ďalších extra poplatkov, ktoré si za mýto chce pýtať SkyToll. Sadzobník má vyvesený na svojej stránke. Napríklad za detailný výpis mýtnych transakcií na papieri si vypýta od 4,60 do 34,80 eura. Za zničenú či stratenú palubnú jednotku vyše 250 eur.

Českému Česmadu sa to nepozdáva. „Systém mýta by mal byť financovaný kompletne zo svojich výnosov a nie ďalšími poplatkami za čokoľvek," reagoval Špryňar. Najviac ho zarazila pokuta za poškodenie jednotky, ktorú označil za škandál. „Na čo sa potom skladá záloha 50 eur za palubné jednotky," pýta sa.

Ozývajú sa aj hlasy, že SkyToll nemá nijaké právo inkasovať extra platby od dopravcov. Tieto poplatky mali byť predmetom zmluvy na mýto, čiže vysúťažené. Vyplýva to zo slov Georga Konrada z právnickej firmy, ktorá zastupuje jedného z uchádzačov v mýtnom tendri - Slovakpass. Toto konzorcium prišlo do súťaže s najnižšou cenou - o vyše 200 miliónov eur lacnejšou než víťazná ponuka. Poplatky za doplnkové služby, ktoré chce vyberať SkyToll, už malo v ponúkanej cene.

Poplatky sú minimálne sporné aj podľa Sylvie Košťálovej, ktorá zastupuje ďalšie vyradené konzorcium - Kapsch. „Je namieste otázka, či sú to skutočné materiálne náklady, alebo či na tom SkyToll len zarába," povedala.

Poplatky v cenníku SkyTollu sa podobajú na tie, čo sa spomínajú aj v zmluve a mali by teda byť súčasťou ceny, ktorú platí štát. V sadzobníku SkyTollu nájdete napríklad poplatok za „opakované" vystavenie jednoduchej faktúry.

Vláda znížila sadzby mýta pre autobusy

Zľava na sadzby mýta pre autobusy župám nestačí. Chcú nulu. Nákladní dopravcovia zase hovoria
o vytváraní dvoch skupín dopravcov.

BRATISLAVA. Autobusy budú platiť od januára nižšie mýto, ako vláda plánovala. Minister dopravy Ľubomír Vážny presadil v návrhu nariadenia, ktorý prešiel s pripomienkami, že sadzby sa pre autobusy znížia o 40 až 68 percent. Zvýhodnené budú ekologické vozidlá. Pre nákladných dopravcov sa sadzby nezmenili.

Chcú nulové sadzby

Župy však nie sú spokojné. Nepáči sa im, že autobusy do 100 kilometrov, ktoré majú na starosti, majú vôbec platiť nejaké mýto. Prímestské autobusy totiž doteraz diaľničné poplatky neplatili. Združenie žúp SK8 preto ešte minulý týždeň žiadalo Vážneho, nech mýto pre autobusy zruší, alebo nech ho im vykompenzuje.

A to tak, že im štát dá väčšie percento z dane z príjmov fyzických osôb. „Ja na to odpovedám - nemusia využívať spoplatnené cesty," reagoval Vážny na požiadavku samosprávnych krajov.

Zrušenie mýta pre prímestské autobusy nedávno prisľúbil premiér Robert Fico. Minister Vážny zníženie sadzieb považuje za naplnenie tohto prísľubu. Pripomenul, že zmyslom mýta je vytvoriť zdroje na výstavbu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest. „Všetko ostatné je u mňa irelevantné." O dva roky sa budú podľa neho ceny prehodnocovať podľa skutočných nákladov.

Župy sa však nevzdávajú. „Počkáme na výsledky prvých mesiacov roku 2010 a na výsledky pripomienkového konania k zákonu o cestách, kde navrhujeme doplniť zákon o elektronickom mýte o výnimku pre autobusy," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja.
Ministerstvo dopravy v dôvodovej správe uviedlo, že zníženie sadzieb mýta zabráni zvyšovaniu cestovného.

„Zatiaľ nepristupujeme k zvyšovaniu cestovného a znižovaniu zliav pre vybrané skupiny obyvateľstva," povedal hovorca predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja Stanislav Katrinec.

Dve kategórie dopravcov

Za nižšie ceny minulý týždeň lobovali aj obyčajní dopravcovia. Neúspešne. Aj podľa Vladimíra Hošku z dopravnej firmy sa rozhodnutím vlády vytvárajú dve kategórie dopravcov. „Veď aký je rozdiel medzi súkromnou SAD-kou a súkromným dopravcom v nákladnej doprave?" Hoško vidí problém najmä v tom, že cesty prvej triedy sú spoplatnené dvakrát.

Slovenskí dopravcovia platia za ne cestnú daň a od januára budú platiť aj mýto. Hoško upozornil aj na to, že kým mýto pre vozidlo s tromi a piatimi nápravami je rovnaké, štvornápravové vozidlo má vyššiu sadzbu mýta za kilometer. „Kde to má logiku?" pýta sa.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 741
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 189
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 337
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 172
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 586
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 490
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 801
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 721
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 897
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop