BRATISLAVA. Mýto, ktoré budú musieť platiť dopravcovia od budúceho roka, im zvýši náklady ešte viac, než pôvodne očakávali. Môžu za to extra poplatky, ktoré musia platiť, ak chcú mať vo svojich autách fixne namontované takzvané palubné jednotky. Ide o prístroje, cez ktoré sa meria prejdená vzdialenosť po spoplatnených cestách.
„Každému dopravcovi sa účtuje 160,53 eura s DPH za pevné namontovanie palubnej jednotky do jedného vozidla," povedal Vladimír Hoško, riaditeľ dopravnej spoločnosti Hoško. Pevne namontovaný prístroj môže vyjsť ešte o ďalších 600 eur na zálohách viac. Taká je výška bankovej záruky, ktorú musia dopravcovia predložiť. Ak ju nezoženú, skladajú ju v hotovosti. Len s pevne nainštalovanou palubnou jednotkou môžu dopravcovia platiť mýto aj na faktúru, čo je pre nich výhodou.
Nabaľuje sa vraj aj združenie dopravcov
- 50 eur vratnú zálohu,
- 1 euro za prenájom prístroja,
- minimálne 50 eur si musí
- predplatiť kredit.
- 50 eur vratnú záloha,
- 1 euro za prenájom,
- 134,90 eura bez DPH za montáž.
- Musí mať bankovú záruku na 600 eur alebo ju zložiť v hotovosti na účet Národnej diaľničnej spoločnosti.
- Len pri pevnej montáži sa môže mýto platiť na faktúru.
„Najväčšie prekvapenie som zažil až pri zistení, že tieto praktiky pomáha legalizovať Česmad, ktorý má pomáhať dopravcom pri akýchkoľvek problémoch," povedal Hoško. Česmad je združenie dopravcov Slovenska.
Od prevádzkovateľa mýta - firmy SkyToll - dostalo monopol na pevnú montáž palubných jednotiek.
Riaditeľ Česmad Peter Halabrín povedal, že združenie zastrešuje pevnú montáž vďaka tendru, v ktorom ho na to SkyToll vybral. Cena 160 eur s DPH je podľa neho oprávnená. „Zahŕňa náklady na servis, na prevádzku systému, kabeláž a maržu združenia," povedal.
Hoško za montáž palubnej jednotky pre nemecký mýtny systém zaplatil v Česku 4500 českých korún, pri prepočte súčasným kurzom zhruba 175 eur.
Montáž palubnej jednotky však u nás trvá zhruba hodinu a pol aj s vypĺňaním dokladov. Za hodinu si servisy účtujú podľa Hoška zhruba 30 eur, čiže dokopy to môže byť najviac 60 eur, ale nie 160.
Profituje asi úzka skupina
Hoškovi preto najviac prekáža, že na montáž je potrebný sprostredkovateľ. „Pri montáži palubnej jednotky pre nemecké mýto sa platí priamo servisu. Prečo sa združenie dopravcov na tom ešte nabaľuje? Je to preto, aby ich umlčali," myslí si. Podľa neho na tom zrejme profituje úzka skupina ľudí.
Združenie dopravcov a ani jednotlivci v ňom si podľa Halabrína cez montáže neprilepšujú. „Máme viac ako tisíc členov a všetky peniaze, ktoré združenie vytvára, používa spätne na služby pre dopravcov," povedal Halabrín. Príkladom je asistenčná služba pri záchrane po haváriách. Do zisku sa pri montáži palubných jednotiek dostanú, až keď ich namontujú aspoň 20-tisíc. Pri 40 tisíc namontovaných prístrojoch by podľa neho združenie zarobilo zhruba 200 až 220-tisíc eur. Zmluvu so SkyTollom na pevné montáže má združenie na 3 roky.
Na zložky ceny sa vzťahuje mlčanlivosť
Hoško nie je jediný dopravca, ktorému sa drahá montáž za asistencie Česmadu nepozdáva. „Servis zarobí 70 eur, z čoho si ešte 14 percent zoberie Česmad," napísal SME dopravca, ktorý si neželá byť menovaný. Zvyšok ide podľa jeho slov spoločnosti SkyToll za kabeláž. To, že kabeláž kupuje Česmad od SkyTollu, Halabrín potvrdil.
Ako presne sa 160 eur za každý jeden namontovaný prístroj rozdeľuje, nepovedal. V zmluve so SkyTollom je totiž klauzula o mlčanlivosti. Ubezpečil však, že SkyToll si pri pevnej montáži neprivyrába.