Medveď sľubuje, že o pár dní pritlačí na Interblue

Interblue Group má len pár dní, aspoň tak to tvrdí minister Medveď. Potom bude radikálny, no svoje tromfy prezradiť nechce.

Minister životného prostredia Jozef Medveď včera v parlamente tvrdil, že dáva Interblue Group len krátky čas.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Minister životného prostredia Jozef Medveď hovorí, že vie, ako na Interblue Group. „Budeme krátko čakať a potom máme pripravené kroky a budeme realizovať inštitút, ktorý ale nepredostriem," povedal včera tajomne minister Medveď. Tvrdí, že má k dispozícii právnu analýzu, ktorá mu tie kroky odporúča. Hovoriť ich nechce, aby vraj nedal do rúk tromf konateľke dílera.

Podľa právnika Radovana Palu by mohol minister teoreticky dosiahnuť jednostranné ukončenie zmluvy, ak Interblue Group nezaplatí 15 miliónov eur ako bonus za spustenie zeleného programu „zatepľovanie". „Museli by však byť splnené viaceré ďalšie predpoklady, ktorých existencia však nie je v súčasnosti známa," hovorí Pala.

Konateľka Interblue Lütken sa totiž opäť odmlčala. Neodpovedá na výzvu, aby doplatila bonus. Ak by predsa len začala Lütken komunikovať s ministerstvom a došlo by k osobnému stretnutiu, na rokovanie Lütken a štátneho tajomníka rezortu životného prostredia Miloslava Šebeka (Smer) by dohliadal aj Medveďov človek.

Aby sa rozhovor viedol medzi šiestimi a nie štyrmi očami, povedal Medveď. Nespresnil však, kto by mal byť „strážcom" transparentnosti.

Chrbet: Zmluva je výhodná

Minister Medveď včera pred poslancami obhajoval emisnú správu. Tú poslanci po obštrukciách a opakovanom hlasovaní vzali na vedomie. Podľa Medveďa bola zmluva „nevyvážená a je jednostranne výhodná v prospech kupujúceho". Opodstatnenie nemá podľa neho ani to, že sa uzatvárala až do roku 2012, a to s pevnou kúpnou cenou.

Exminister životného prostredia Ján Chrbet, poslanec za SNS, sa obhajoval tým, že zmluva je spravená tak, aby bola pre štát výhodná. Tvrdí, že je porovnateľná so vzorovou zmluvou, ktorú pre Európsku banku pre obnovu a rozvoj vypracovala holandská právnická firma De Brauw Blackstone Westbroek.

Holandskí právnici ju však vypracovali až v marci tohto roku, teda keď slovenská zmluva s Interblue Group bola v platnosti už niekoľko mesiacov. Táto vzorová zmluva hovorí o viacerých scenároch a nikde sa neuvádzajú dátumy, ktoré robia našu zmluvu nevýhodnou. Napríklad, že kupujúci zaplatí až do 60 dní od pripočítania emisných limitov na svoj účet alebo že predávajúci nepožaduje žiadnu záruku.

Emisné svetlo nesvieti

Chrbet tiež tvrdí, že už za jeho éry na ministerstve sa začalo s prípravou zelených projektov. Bol to vraj národný zatepľovací program a mal byť iný ako už zrealizovaný. Ďalší projekt dostal poetický názov „Emisné svetlo". Minister Medveď o žiadnych takýchto projektoch zatiaľ nič nevie, vraj sa musí o tom s Chrbetom porozprávať. Emisné svetlo bol zelený projekt, v rámci ktorého by každá domácnosť dostala úsporné žiarivky.

Podľa Chrbeta bol program rozpracovaný do takej miery, že bola vypočítaná aj úspora emisií.

„Zatepľovanie má však prednosť, lebo prináša zamestnanie pre ľudí," hovorí Chrbet. Vládny program zatepľovania je totiž jedným z programov boja proti kríze.

Podľa opozície však vláda nevýhodným predajom emisných limitov pripravila o prácu viac ako 12-tisíc ľudí. A zateplených mohlo byť o polovicu viac bytov, až 26 200. Dôvodom je to, že sme predali garážovému dílerovi, ktorého nitky vedú na Slovensko, emisné kvóty po 5,05 eura za tonu. Česi predávali za vyše 10 eur a Maďari za približne 13 eur. Okrem toho naši susedia predávali viacerým kupcom a nie iba jednému.

Slovensko sľúbilo Interblue Group všetky naše emisné limity. Teraz má nárok ešte na 35-miliónov ton. Zmluva totiž stále platí.

Slovensko prišlo v emisnom obchode zhruba o 75 miliónov eur. Približne takúto sumu zas mohli zarobiť utajení vlastníci Interblue Group. Premiér Fico tento obchod dlhé mesiace obhajoval.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 246
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 378
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 856
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 783
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 478
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 329
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 260
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 177
  10. Leto nekončí! 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

PRIMÁR

Opustení a nepripravení. Čo stresuje budúcich prvákov

Nápor z množstva zmien môže u čerstvého školáka vyvolať stres a fóbiu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.