Pre mýto hrozia v januári zápchy

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­-tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

Tí, čo sa do mýtneho systému nezaregistrujú včas, spôsobia kolóny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Aby mýto na budúci rok nenarobilo na cestách problémy, malo by sa do systému zaregistrovať aspoň 60­tisíc kamiónov. Zatiaľ ich nie je ani dvetisíc.

BRATISLAVA. Po novom roku hrozia dopravné zápchy. O kolóny sa majú postarať kamióny. Tie totiž musia od prvého januára platiť elektronické mýto a na to, aby ho mohli platiť, musia sa registrovať a získať takzvanú palubnú jednotku. Dovčera malo tento prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti ešte len zhruba 1500 áut nad 3,5 tony.

Na­ to, aby sa predišlo problémom, by do prvého januára malo byť v systéme aspoň 60-tisíc kamiónov. Šéf firmy prevádzkujúcej mýto - SkyToll - preto včera vyzval dopravcov, aby si registráciu nenechávali na poslednú chvíľu.

„Hovoríme o množstve problémov, či už s parkovaním, so zápchami a hlavne na hraničných priechodoch," povedal Matej Okáli. Niečo podobné sa podľa neho už stalo pri spustení mýta v Česku.

SkyToll: Nechávajú si to na poslednú chvíľu

Problémom je podľa Okáliho to, že si dopravcovia nechávajú povinnosti na poslednú chvíľu.

Dopravcovia to vidia inak. Prezident Česmadu Peter Halabrín tvrdí, že sa zrejme ešte rozhodujú, aký spôsob platby mýta zvolia a či je pre nich lepšie, aby mali palubnú jednotku namontovanú napevno alebo nie. Tiež majú problém získať bankové záruky, ak chcú mýto platiť na faktúru.

Do časovej tiesne však dopravcov dostal aj SkyToll, keďže registrácie rozbehol len pred dvoma týždňami.

Odvtedy postupne otvára distribučné a kontaktné miesta. Podľa Okáliho registrácie odštartovali podľa mýtneho harmonogramu. Okrem toho posledný krok musel urobiť štát. „Proces registrácie sa spustil okamžite, ako boli vytvorené všetky potrebné legislatívne podmienky," povedal Okáli. Čakalo sa najmä na to, kedy štátna akciovka Národná diaľničná spoločnosť schváli všeobecné obchodné podmienky pre mýto.

Nejasnosti sú stále

Ešte donedávna si však viacerí lámali hlavu, kto musí mýto platiť. Rozuzlenie prinieslo ministerstvo dopravy až posledný novembrový deň. Okrem toho nebolo napríklad jasné, kde má byť umiestnená palubná jednotka.

„Dali jednu vyhlášku, v nej určili, že prístroj má byť na čelnom skle, potom druhú, v ktorej to zakázali, a nakoniec tretiu, ktorou idú zákaz zrušiť. To svedčí o kvalite práce," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Včera neboli ešte definitívne známe ani sadzby mýta. Počíta sa s tým, že štát by mal extra zlacniť mýto pre autobusy. Halabrín z Česmadu to považuje za diskrimináciu.

Nákladní dopravcovia okrem toho stále tlačia na štát, aby mýto zlacnel aj im. Hrozí totiž, že naši dopravcovia budú tovar zo západu do Košíc dopravovať napríklad cez Maďarsko. Na 500-­kilometrovej trase môže mýto vyjsť dopravcu denne aj o 80 eur viac než dnešný nálepkový systém. K sadzbám za kilometer treba prirátať aj ďalšie náklady.

Ak chce dopravca platiť mýto dopredu, musí zaplatiť zálohu 50 eur, jedno euro za prenájom palubnej jednotky a ešte si dobiť kredit na palubnej jednotke najmenej 50 eurami. Ak chce mať prístroj namontovaný napevno, zaplatí okrem zálohy a nájmu aj 134,90 eura za montáž.

Podľa obchodného riaditeľa Express Slovakia mýto zvýši náklady dopravcom aj o 20 percent.

Neistotu do mýta vnáša aj to, že v zákone je daná možnosť platiť mýto aj cez automat. Keby sa uplatnila, veľa kamionistov by palubné jednotky vôbec nepotrebovalo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 098
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 052
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 500
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 833
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 198
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 782
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 016
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 640
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.