Štát nezaplatil stavbárom načas milióny eur

Štátom ovládané firmy v pôsobnosti rezortu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) nezaplatili načas svoje záväzky za vykonané stavebné práce.

BRATISLAVA. Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) sa kvôli tomu sťažoval premiérovi, na list zo 6. októbra však nedostal odpoveď. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s., Slovenská správa ciest (SSC) a Železnice Slovenskej republiky dlhovali najväčším slovenským stavebným spoločnostiam ku koncu septembra okolo 90 mil. eur po lehote splatnosti. Železnice dlh už uhradili, ďalšie dve spoločnosti sa pre agentúru SITA nevyjadrili, podľa rezortu dopravy však mali svoje dlhy zaplatiť. "Podľa mojich informácií majú jednotlivé spoločnosti všetky náležitosti vyriešené a nemajú záväzky, ktoré by neboli uhradené," reagoval hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.

Prezident zväzu stavebných podnikateľov Zsolt Lukáč v stredu pre agentúru SITA povedal, že hoci premiér na ich list neodpovedal, predsa mal nejaký účinok. "NDS a ŽSR začali postupne splácať záväzky asi dva až tri týždne po napísaní listu premiérovi," upresnil šéf stavebných podnikateľov. Podľa zväzu ide o zásadný a systémový problém, ktorým by sa mala vláda urýchlene zaoberať.

Riaditeľ Tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR Braňo Ondruš pre agentúru SITA uviedol, že predseda vlády neodpovedal ZSPS, lebo list považoval za podnet, poukázanie na problém, ktorý treba urýchlene riešiť. Fico sa preto obrátil v prvom rade na ministra dopravy so žiadosťou o informácie a o preverenie skutkového stavu. Premiér zasiela stavebným podnikateľom písomnú odpoveď po oboznámení sa s problémom. Ten vznikol v súvislosti s tým, že stavebné spoločnosti realizovali pre tri štátne spoločnosti práce na projektoch, ktoré sú spolufinancované zo zdrojov Európskej únie.

"Štátne spoločnosti sa oneskorili s platbami preto, lebo museli splniť náročné administratívne podmienky nielen pre schválenie samotných projektov, ale aj pre schválenie a overenie platieb za realizované stavebné práce. Napriek týmto skutočnostiam vykonal predseda vlády kroky k tomu, aby NDS, SSC a ŽSR urýchlili odstránenie všetkých administratívnych prekážok, ktoré bránili vyplateniu podlžností," vysvetlil Ondruš. Všetky tri spoločnosti cez rezort dopravy informovali premiéra, že v priebehu októbra a novembra sa podarilo administratívne náležitosti týkajúce sa platieb vyriešiť a v súčasnosti už neevidujú žiadne záväzky po lehote splatnosti voči stavebným firmám.

Železnice k 30. septembru dlhovali po lehote splatnosti 16,282 mil. eur za modernizáciu trate Žilina - Krásno nad Kysucou, a to zhotoviteľovi stavby Združeniu Žilina - Krásno, pod vedením Doprastavu a stavebnému dozoru - Inžinierske združenie Kysuce. Železnice v tom čase nemali potrebné prostriedky zo zdrojov Európskej únie. "K dnešnému dňu sú všetky faktúry po lehote splatnosti uhradené v plnej výške," informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Na problém s neplnením záväzkov štátom ovládaných spoločností upozornili premiéra v liste okrem Lukáča aj traja viceprezidenti zväzu a zároveň predstavitelia najväčších stavebných firiem - podpredseda predstavenstva spoločnosti Doprastav, a.s. Bratislava Dušan Mráz, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Váhostavu - SK, a.s. Žilina Ján Kato a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb, a.s. Košice Jaroslav Jarábek. Pohľadávky za 90 mil. eur sa týkajú najmä týchto troch spoločností.

"Predovšetkým štát by si mal zabezpečiť dostatočné zdroje na plnenie svojich záväzkov v príslušných lehotách splatnosti tak, aby sa prerušil nešťastný reťazec vzájomného neplnenia si zmluvných povinností, na konci ktorého visí hrozba prepúšťania zamestnancov stavebných firiem v masovom meradle," upozornili premiéra nespokojní stavební podnikatelia.

V čase hospodárskej a finančnej krízy vznikla podľa stavbárov situácia, v ktorej je ohrozené nielen prežitie významných stavebných firiem, ale tiež ich subdodávateľov. Štátom neuhradené záväzky firmy musia prekrývať drahými prevádzkovými úvermi z komerčných bánk, pričom z dôvodu odvádzania dane z pridanej hodnoty sú nútené si požičiavať i na ne. Štát úroky z týchto úverov neprepláca, hoci preukázateľne vznikli kvôli neskorým úhradám záväzkov štátu. "Dôsledky tohto bremena sú čiastočne prenášané na subdodávateľov, na malé a stredné firmy, ktorých možnosti prežitia v takýchto podmienkach sú kritické," upozornil ZSPS.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 145
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 427
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 560
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 995
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 722
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 837
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 873
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 522
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.