Kríza dobehla stavbárov

Priemysel si najhoršie obdobie pre krízu zažil v prvom polroku. Teraz to začína vrieť v stavebníctve. Staré zákazky firmy končia. A na nové nedovidia.

BRATISLAVA. Tento rok je zlý, budúci môže byť ešte horší. Taká je prognóza pre stavebníctvo, ktorú naznačujú ekonómovia, Zväz stavebných podnikateľov a aj firmy z odvetvia.

Zlú súčasnú situáciu potvrdzuje aj Štatistický úrad. Produkcia stavebníkov bola v októbri až o pätinu nižšia ako pred rokom. Je to druhý najväčší pád od januára.

Naznačuje to, že kríza udrela na stavebníctvo najviac práve teraz, zatiaľ čo priemysel, od ktorého sú stavbári dosť závislí, trpí krízou menej. V októbri si medziročne priemysel pohoršil len o necelé štyri percentá. Najťažšie obdobie zažíval v prvom polroku.

Oneskorená reakcia

„Stavebníctvo má oneskorenú reakciu na hospodársku krízu," hovorí prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč. Krízou najprv trpel priemysel tým, že prišiel o zákazky. Prejavilo sa to na poklese výnosov firiem, stagnácii alebo prepade platov ich zamestnancov. Firmy aj ľudia začali šetriť a následne menej investovať do výstavby a rekonštrukcie nehnuteľností. No dôvodov prudkého pádu výkonnosti stavebných firiem v októbri je viac.

Okrem toho, že sa pomaly končia staré projekty a firmy sa sťažujú, že nových je málo, je to aj takzvaný bázický efekt. Vlani v októbri sa stavbárom podľa Lukáča darilo najmä pre mimoriadne veľké zákazky vo výstavbe ciest a od železníc. To zvýšilo štatistické rozdiely medzi tohtoročným a vlaňajším októbrom a prehĺbilo rozdiel.

Vyhliadky pre stavbárov nie sú príliš ružové. Zhodujú sa na tom ekonómovia aj ľudia od stavebného fachu. „Stavebníctvo bude patriť medzi odvetvia, ktoré sa budú z krízy zviechať medzi poslednými," myslí si ekonóm UniCredit Bank Dávid Dereník.

Rozbiehajúca sa výstavba diaľnic cez PPP projekty podľa neho v plnom rozsahu nenahradí výpadok produkcie spôsobený krízou. Navyše, „klesajúce ceny nehnuteľností v súčasnosti nedávajú developerom žiadnu motiváciu rozbiehať nové projekty," myslí si Dereník.

Jeho slová potvrdzujú aj ľudia z „terénu". Majiteľ nitrianskej stavebnej firmy Deltastav Ľubomír Jurík na otázku, kde vidí stavebníctvo v budúcom roku odpovedá: „Rozhodne to bude horšie ako tento rok." V súčasnosti jeho firma dokončuje staré zákazky a nových veľa nie je. Nevylučuje, že s niektorými živnostníkmi zruší zmluvy. „Tri­štyri roky sme mali perfektné. Na rok sa vrátime šesť až sedem rokov dozadu," prognózuje budúcnosť vlastnej firmy Jurík.

Menej pesimizmu má majiteľ stavebnej firmy Verva z Košíc Imrich Hanudel: „V súčasnosti na tom nie sme najlepšie ani najhoršie. Je to sivý priemer, no dá sa to vydržať. Predpokladám, že budúci rok to bude ako tento."

Ubudne práce aj ľudí

Lukáč hovorí, že o prácu by pre krízu budúci rok mohlo v stavebníctve prísť vyše 10 percent ľudí. V súčasnosti tam pracuje vyše 180-tisíc ľudí.

Nad budúcnosťou stavebníctva, priemyslu aj celej ekonomiky však stále visí otáznik. Či zmenšujúci sa prepad v priemysle naznačuje ústup krízy, si ekonómovia predpovedať nedovolia. „Odpoveď na túto otázku by mala cenu zlata, lebo sa to dá len ťažko odhadnúť," hovorí ekonóm VÚB banky Martin Lenko.

Stále totiž panuje neistota, či súčasné oživenie priemyslu vo vyspelých štátoch je skutočné, alebo je len umelým dôsledkom veľkých vládnych dotácií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 800
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 519
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 624
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 309
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 023
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 982
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 895
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 850
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 744
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

KOMENTÁRE

SPD či FDP, to je otázka

Ak skončí SPD zase ako menšia vládna strana, z tieňa kresťanských demokratov nevylezie nikdy.

Neprehliadnite tiež

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.

Draghi: Nezamestnanosť mladých je vysoká, Európa to musí riešiť

Medzi hlavné príčiny vysokej miery nezamestnanosti mladých v niektorých krajinách eurozóny patria segmentácia pracovného trhu a slabé odborné vzdelávanie.

Uber v Londýne zrejme skončí, úradníci mu od októbra neobnovili licenciu

Rozhodnutie neobnoviť kontroverznej taxislužbe licenciu podporil aj starosta Londýna spolu s komunitou tradičných taxikárov.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.