Pôvodná agentúrna správa bola nahradená autorským textom SME.
BRATISLAVA. „Od budúceho leta začneme lietať z Bratislavy," povedal Roman Vik, šéf Travel Servicu koncom októbra v relácii Českej televízie Otázky Václava Moravce. Svoje plány vtedy neupresnil. Vstup na slovenský trh pre SME potvrdila hovorkyňa spoločnosti Vlaďka Dufková.
„Do Bratislavy chceme umiestniť tri lietadlá. Máme záujem získať dominantné postavenie na slovenskom charterovom trhu a chceme prilákať aj rakúske cestovné kancelárie," povedala Dufková. Lietať budú aj z Košíc. Prepravca v súčasnosti rokuje s cestovkami, uzavretých má už deväť zmlúv so slovenskými tour operátormi a s „jednu veľkou rakúskou cestovnou kanceláriou".
Podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr má už Travel Service podchytené rozhodujúce cestovné kancelárie. „Podľa mojich znalostí, ak už nemajú rozhodujúci tour operátori uzavreté zmluvy, tak minimálne majú dohodnuté objemy prepravy," povedal Pavol Komora, viceprezident asociácie.
Podľa rebríčka týždenníka TREND je v prvej päťke najväčších cestoviek roka 2009 Satur Travel, Kartago Tours, TIP travel, Hydrotour a CK Aeolus.
S cenami vraj nepohnú
Letecký analytik Vít Doležálek hodnotí rozhodnutie Travel Servicu ako prirodzené. „Len využíva to, že na Slovensku sa charterový trh vyprázdnil a je tu pravdepodobnosť, že bude mať lietadlá plne vyťažené," myslí si.
Česká firma si vybrala na rozhodnutie naozaj vhodnú dobu. Slovenská jednotka Seagle Air má problémy kvôli 70 miliónovému podvodu s britským partnerom, AirSlovakia zas chce začať prevádzkovať pravidelnú dopravu do Kanady a jej prevádzka je založená najmä na prenájme lietadiel.
Práve chýbajúca konkurencia medzi prepravcami je dôvodom, prečo asociácia cestoviek hodnotí vstup českého charterového prepravcu veľmi pozitívne. „Ceny aj v uplynulej sezóne 2009 boli postavené tak, že ťažko sa budú tlačiť dole. Jediná pohyblivá zložka je palivo a to neovplyvní ani prepravca, takže nedá sa povedať, že by vďaka vstupu Travel Servicu došlo k nejakému výraznému zníženiu cien," povedal Komora.
Podľa neho je to pozitívne, pretože istý tlak na ceny tu vznikne. „Nebude to o tom, že ceny by mali ísť dole, ale skôr naopak, je to poistka, aby ceny nešli hore," myslí si.
V kríze ziskový
Podľa Komoru je Travel Service štandardne dobrá spoločnosť, pretože v jej prípade ide „o renomovanú spoločnosť s dobrým servisom." „Ani v prípade Seagle Airu nemôžem povedať, že by to bolo po prekonaní počiatočných problémov príliš problematické, takže v tomto problém nevidím," povedal Komora.
Travel Service je v Českej republiky jednotkou v oblasti charterovej prepravy, na trhu pôsobí už 12 rokov a jeho lietadlá pristávajú na 258 letiskách štyroch kontinentov. „Očakávame, že tento rok prepravíme tri milióny cestujúcich," povedala Dufková.
Firma je ako jedna z mála leteckých spoločnosti v zisku. Za prvý polrok 2009 mala prevádzkový zisk 151 miliónov českých korún, čo bolo takmer 80 miliónové medziročné zvýšenie. Jej tržby za prvý pol rok boli tri miliardy českých korún.
V posledných mesiacoch sa o nej hovorí aj kvôli privatizácii Českých aerolínií, v ktorej v konzorciu s firmou Unimex ponúkla za stratového štátneho prepravcu miliardu českých korún.