Tento rok bude cestovať vlakom o 2 milióny menej ľudí

Riaditeľ osobného železničného dopravcu dúfa, že cestujúcich do konca roku ešte pribudne a ich prepad nebude hrôzostrašný.

BRATISLAVA. Počet cestujúcich v osobnej železničnej doprave by mal v tomto roku klesnúť v dôsledku ekonomickej krízy z vlaňajších viac ako 47 miliónov na 45 miliónov. Očakávané zníženie pasažierov približne o 2 milióny by znamenalo medziročný úbytok zhruba o 5 %.

"V roku 2008 sme mali nárast o 1,5 mil. cestujúcich a v tomto roku za desať mesiacov je pokles o 1,7 milióna," informoval vo štvrtok generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) Milan Chúpek. Tohtoročné tržby z prepravy cestujúcich by mali dosiahnuť okolo 73 mil. eur, čo by malo byť oproti vlaňajšku menej o 4 %.

Riaditeľ osobného železničného dopravcu dúfa, že cestujúcich do konca roku ešte pribudne a ich prepad nebude hrôzostrašný. Najväčší pokles cestujúcich sa prejavil pri traťových predplatných lístkoch, ktoré využívajú ľudia pri ceste do zamestnania.

"Tam sa nám to značne prejavilo," dodal Chúpek. Výraznejšie klesli aj tržby v medzinárodnej preprave, keď počet cestujúcich do Čiech a Rakúska sa znížil asi o 200 tisíc. Pravdepodobne ide najmä o ľudí, ktorí tam chodili tiež za prácou. V budúcom roku by mal počet cestujúcich na železnici zostať približne na tohtoročnej úrovni. "Snažili sme sa grafikon dopravy urobiť tak, aby sme si cestujúcich udržali," uviedol Chúpek.

Štát mal poskytnúť na osobnú železničnú dopravu v tomto roku okolo 166 mil. eur, hoci by bolo podľa spoločnosti potrebné 229 mil. eur. Budúci rok sa bude musieť osobná železničná spoločnosť uspokojiť s dotáciou štátu na verejnú dopravu vo výške 149 mil. eur, musí však udržať výkony na súčasnej úrovni.

Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že za tento rok sa ešte nepodarilo železnici vyplatiť všetko, ale v krátkom čase by mal osobný dopravca dostať okolo 36,5 mil. eur.

"Tieto prostriedky pomôžu Železničnej spoločnosti prežiť aj v roku 2010," dodal Vážny s tým, že spoločnosť nimi môže splatiť staré a zobrať si nové úvery. Minister pripomenul, že štát už uznal pohľadávky železničnej spoločnosti v hodnote zhruba 70 mil. eur.

Ďalšie financie sú podľa neho potrebné pre podniky ŽOS vo Vrútkach, Zvolene a Trnave a čiastočne aj pre Tatravagónku v Poprade, kde sú nevyužité investície, čo má takisto vplyv na zamestnanosť niekoľkých tisícok pracovníkov.

Prvý z nových regionálnych vlakov, ktorý má jazdiť zo Žiliny do Čadce, Trenčína a Liptovského Mikuláša, by mal podľa Chúpeka vo februári budúceho roku absolvovať jazdné skúšky a v máji, prípadne júni aj prvú jazdu. Zo Žiliny bude jazdiť preto, aby mohli prípadné záručné opravy zvládnuť v neďalekej Ostrave.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 076
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 877
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 911
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 397
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 075
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 616
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 482
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 652
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 962
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 743

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop