BRATISLAVA. Počet cestujúcich v osobnej železničnej doprave by mal v tomto roku klesnúť v dôsledku ekonomickej krízy z vlaňajších viac ako 47 miliónov na 45 miliónov. Očakávané zníženie pasažierov približne o 2 milióny by znamenalo medziročný úbytok zhruba o 5 %.
"V roku 2008 sme mali nárast o 1,5 mil. cestujúcich a v tomto roku za desať mesiacov je pokles o 1,7 milióna," informoval vo štvrtok generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) Milan Chúpek. Tohtoročné tržby z prepravy cestujúcich by mali dosiahnuť okolo 73 mil. eur, čo by malo byť oproti vlaňajšku menej o 4 %.
Riaditeľ osobného železničného dopravcu dúfa, že cestujúcich do konca roku ešte pribudne a ich prepad nebude hrôzostrašný. Najväčší pokles cestujúcich sa prejavil pri traťových predplatných lístkoch, ktoré využívajú ľudia pri ceste do zamestnania.
"Tam sa nám to značne prejavilo," dodal Chúpek. Výraznejšie klesli aj tržby v medzinárodnej preprave, keď počet cestujúcich do Čiech a Rakúska sa znížil asi o 200 tisíc. Pravdepodobne ide najmä o ľudí, ktorí tam chodili tiež za prácou. V budúcom roku by mal počet cestujúcich na železnici zostať približne na tohtoročnej úrovni. "Snažili sme sa grafikon dopravy urobiť tak, aby sme si cestujúcich udržali," uviedol Chúpek.
Štát mal poskytnúť na osobnú železničnú dopravu v tomto roku okolo 166 mil. eur, hoci by bolo podľa spoločnosti potrebné 229 mil. eur. Budúci rok sa bude musieť osobná železničná spoločnosť uspokojiť s dotáciou štátu na verejnú dopravu vo výške 149 mil. eur, musí však udržať výkony na súčasnej úrovni.
Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že za tento rok sa ešte nepodarilo železnici vyplatiť všetko, ale v krátkom čase by mal osobný dopravca dostať okolo 36,5 mil. eur.
"Tieto prostriedky pomôžu Železničnej spoločnosti prežiť aj v roku 2010," dodal Vážny s tým, že spoločnosť nimi môže splatiť staré a zobrať si nové úvery. Minister pripomenul, že štát už uznal pohľadávky železničnej spoločnosti v hodnote zhruba 70 mil. eur.
Ďalšie financie sú podľa neho potrebné pre podniky ŽOS vo Vrútkach, Zvolene a Trnave a čiastočne aj pre Tatravagónku v Poprade, kde sú nevyužité investície, čo má takisto vplyv na zamestnanosť niekoľkých tisícok pracovníkov.
Prvý z nových regionálnych vlakov, ktorý má jazdiť zo Žiliny do Čadce, Trenčína a Liptovského Mikuláša, by mal podľa Chúpeka vo februári budúceho roku absolvovať jazdné skúšky a v máji, prípadne júni aj prvú jazdu. Zo Žiliny bude jazdiť preto, aby mohli prípadné záručné opravy zvládnuť v neďalekej Ostrave.