Do emisií je namočený ďalší minister

Milióny eur, ktoré mali prísť od Interblue Group za zatepľovanie, nebudú. Firma totiž oznámila, že zatepľovací program nepovažuje za preukázateľne „zelený“.

Interblue Group neuznala zatepľovanie ako zelený projekt. Chýba jej aj výpočet, ktorý by dokázal, že naozaj znižuje emisie skleníkových plynov.(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimí Šimíček)

BRATISLAVA. Nesplnili ste podmienky, ďalšie peniaze od nás neuvidíte. Tak sa dá zhrnúť odkaz, ktorý majitelia firmy Interblue Group poslali slovenskej vláde. Hospodárske noviny včera priniesli jej stanovisko: „Prezentované projekty na zatepľovacie programy nie sú presne definované, ich úspora CO2 emisií nie je kvantifikovaná a jednotná kvantifikácia metódy na ocenenie stále nie je schválená."

Majitelia garážového dílera do včerajšieho popoludnia ignorovali oficiálnych predstaviteľov štátu. Až poobede prišiel od konateľky firmy Jany Lütkenovej na ministerstvo životného prostredia fax.

Slovenská vláda je Interblue-friendly, myslí si Marián Leško.

„Pre túto chvíľu obsah listu nebudeme komentovať, bližšie informácie uvedieme na tlačovej konferencii vo štvrtok," povedala hovorkyňa Jana Kaplanová agentúre SITA.

Minister Jozef Medveď predtým v parlamentnom výbore pre životné prostredie poslancom tvrdil, že ak má obchodný partner nejasnosti, môže „konzultovať otázky s predloženou správou o zelenej investičnej schéme".

Kto z koho

Zdá sa však, že Interblue Group žiadne nejasnosti nemá. Je teraz na ministrovi, aby dokázal, že má pravdu on a že Slovensko má nárok na 15-miliónový doplatok. Dokázať to môže napríklad aj tak, že zverejní metodiku výpočtu, že zatepľovanie naozaj znížilo emisie skleníkových plynov. Podľa stanoviska totiž Interblue Group prekáža práve to, že nie je kvantifikovaná úspora emisií.

Keď sme pred časom žiadali, aby ministerstvo zverejnilo metodiku výpočtu, odpovedali, že „metodika výpočtu zelených projektov sa nedá uverejniť. Rieši sa na základe bilaterálnych rokovaní medzi ministerstvom životného prostredia a prijímateľom finančných zdrojov". Teraz minister tvrdí, že so zverejnením nemá problém.

Namočený v kauze?

Z odpovede Interblue Group sa však dá usudzovať, že takáto metodika neexistuje. Ak ju minister Medveď neposlal, Interblue Group má pravdu v tom, že ministerstvo nesplnilo zmluvné podmienky. V takom prípade by už Medveď nemohol protestovať proti tvrdeniu poslanca za SMK Lászlóa Miklósa, že je namočený v emisnej kauze.

Pavol Frešo z SDKÚ si myslí, že to „čo predvádza minister Medveď, je komótna obhajoba celého obchodu". Opozícia je pritom stále viac presvedčená, že zodpovednosť nesie šéf vlády Robert Fico. Premiér na otázky o najnovších problémoch v kauze emisie včera neodpovedal.

Slovensko prišlo v kauze predaja emisných kvót o 75 miliónov eur, keď predávalo tonu emisií po 5,05 eura za tonu. Naši susedia predávali minimálne za dvojnásobok. Problém 15­miliónového doplatku riešil rezort životného prostredia pod kontrolou Smeru v poslednej chvíli.

Medveď sa snaží. Ťažko zistiť, o čo

Minister životného prostredia Jozef Medveď nevie o tom, že Interblue Group neuznáva náš nárok a nemieni nám zaplatiť.

Interblue Group po médiách oznámila, že zelenú investičnú schému, ktorú ste narýchlo schválili, neuznáva. A teda nedoplatí 15 miliónov eur.

„To sú len špekulácie. Oficiálne ministerstvo žiadnu informáciu, žiadnu reakciu Interblue Group nemá. Bol som prekvapený, že tlač priniesla takúto informáciu."

Nevnímate ako problém, že s ministerstvom majitelia Interblue nekomunikujú?

„Ja to pragramaticky vyhodnocujem tak, že ani nemohli reagovať. Lebo je nejaký čas, ktorý je potrebný na vyhodnotenie."

Zaplatiť však mali do roka, odkedy dostali emisie na účet. Teda najneskôr 1. decembra 2009. Zmluva a dodatky hovoria jasne.

„Právne analyzujeme, čo sa stane, keď tie prostriedky nebudú chodiť v termíne. Odpovedal som takto v parlamentnom výbore."

Aký je termín, dokedy budete čakať, či zaplatia?

„Rešpektujem to, že je nejaká etika obchodného prípadu, ktorý nie je ukončený a kde je snaha ministerstva, aby sa naše nároky naplnili."

Neprekáža vám, že rokujete len s nastrčenou osobou, konateľkou Janou Lütkenovou?

„Ja som s tou osobou nerokoval, tá osoba sa neozvala."

Nesnažíte sa skontaktovať nikoho z Interblue Group? Ako chcete vypovedať zmluvu?

„Robíme kroky preto, aby sme uzatvorili celý obchodný prípad a aby sme získali prostriedky, ktoré vyplývajú zo záväzkov obchodného partnera."

Ak neuznajú zelenú investičnú schému, obrátite sa na vyššie orgány?

(ticho)

Naozaj neviete, kto je majiteľom tej firmy?

„Dovidenia."

(rag, ek)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 627
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 222
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 423
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 381
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 858
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 566
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 475
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 120
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 064
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop