Do emisií je namočený ďalší minister

Milióny eur, ktoré mali prísť od Interblue Group za zatepľovanie, nebudú. Firma totiž oznámila, že zatepľovací program nepovažuje za preukázateľne „zelený“.

Interblue Group neuznala zatepľovanie ako zelený projekt. Chýba jej aj výpočet, ktorý by dokázal, že naozaj znižuje emisie skleníkových plynov.(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimí Šimíček)

BRATISLAVA. Nesplnili ste podmienky, ďalšie peniaze od nás neuvidíte. Tak sa dá zhrnúť odkaz, ktorý majitelia firmy Interblue Group poslali slovenskej vláde. Hospodárske noviny včera priniesli jej stanovisko: „Prezentované projekty na zatepľovacie programy nie sú presne definované, ich úspora CO2 emisií nie je kvantifikovaná a jednotná kvantifikácia metódy na ocenenie stále nie je schválená."

Majitelia garážového dílera do včerajšieho popoludnia ignorovali oficiálnych predstaviteľov štátu. Až poobede prišiel od konateľky firmy Jany Lütkenovej na ministerstvo životného prostredia fax.

Slovenská vláda je Interblue-friendly, myslí si Marián Leško.

„Pre túto chvíľu obsah listu nebudeme komentovať, bližšie informácie uvedieme na tlačovej konferencii vo štvrtok," povedala hovorkyňa Jana Kaplanová agentúre SITA.

Minister Jozef Medveď predtým v parlamentnom výbore pre životné prostredie poslancom tvrdil, že ak má obchodný partner nejasnosti, môže „konzultovať otázky s predloženou správou o zelenej investičnej schéme".

Kto z koho

Zdá sa však, že Interblue Group žiadne nejasnosti nemá. Je teraz na ministrovi, aby dokázal, že má pravdu on a že Slovensko má nárok na 15-miliónový doplatok. Dokázať to môže napríklad aj tak, že zverejní metodiku výpočtu, že zatepľovanie naozaj znížilo emisie skleníkových plynov. Podľa stanoviska totiž Interblue Group prekáža práve to, že nie je kvantifikovaná úspora emisií.

Keď sme pred časom žiadali, aby ministerstvo zverejnilo metodiku výpočtu, odpovedali, že „metodika výpočtu zelených projektov sa nedá uverejniť. Rieši sa na základe bilaterálnych rokovaní medzi ministerstvom životného prostredia a prijímateľom finančných zdrojov". Teraz minister tvrdí, že so zverejnením nemá problém.

Namočený v kauze?

Z odpovede Interblue Group sa však dá usudzovať, že takáto metodika neexistuje. Ak ju minister Medveď neposlal, Interblue Group má pravdu v tom, že ministerstvo nesplnilo zmluvné podmienky. V takom prípade by už Medveď nemohol protestovať proti tvrdeniu poslanca za SMK Lászlóa Miklósa, že je namočený v emisnej kauze.

Pavol Frešo z SDKÚ si myslí, že to „čo predvádza minister Medveď, je komótna obhajoba celého obchodu". Opozícia je pritom stále viac presvedčená, že zodpovednosť nesie šéf vlády Robert Fico. Premiér na otázky o najnovších problémoch v kauze emisie včera neodpovedal.

Slovensko prišlo v kauze predaja emisných kvót o 75 miliónov eur, keď predávalo tonu emisií po 5,05 eura za tonu. Naši susedia predávali minimálne za dvojnásobok. Problém 15­miliónového doplatku riešil rezort životného prostredia pod kontrolou Smeru v poslednej chvíli.

Medveď sa snaží. Ťažko zistiť, o čo

Minister životného prostredia Jozef Medveď nevie o tom, že Interblue Group neuznáva náš nárok a nemieni nám zaplatiť.

Interblue Group po médiách oznámila, že zelenú investičnú schému, ktorú ste narýchlo schválili, neuznáva. A teda nedoplatí 15 miliónov eur.

„To sú len špekulácie. Oficiálne ministerstvo žiadnu informáciu, žiadnu reakciu Interblue Group nemá. Bol som prekvapený, že tlač priniesla takúto informáciu."

Nevnímate ako problém, že s ministerstvom majitelia Interblue nekomunikujú?

„Ja to pragramaticky vyhodnocujem tak, že ani nemohli reagovať. Lebo je nejaký čas, ktorý je potrebný na vyhodnotenie."

Zaplatiť však mali do roka, odkedy dostali emisie na účet. Teda najneskôr 1. decembra 2009. Zmluva a dodatky hovoria jasne.

„Právne analyzujeme, čo sa stane, keď tie prostriedky nebudú chodiť v termíne. Odpovedal som takto v parlamentnom výbore."

Aký je termín, dokedy budete čakať, či zaplatia?

„Rešpektujem to, že je nejaká etika obchodného prípadu, ktorý nie je ukončený a kde je snaha ministerstva, aby sa naše nároky naplnili."

Neprekáža vám, že rokujete len s nastrčenou osobou, konateľkou Janou Lütkenovou?

„Ja som s tou osobou nerokoval, tá osoba sa neozvala."

Nesnažíte sa skontaktovať nikoho z Interblue Group? Ako chcete vypovedať zmluvu?

„Robíme kroky preto, aby sme uzatvorili celý obchodný prípad a aby sme získali prostriedky, ktoré vyplývajú zo záväzkov obchodného partnera."

Ak neuznajú zelenú investičnú schému, obrátite sa na vyššie orgány?

(ticho)

Naozaj neviete, kto je majiteľom tej firmy?

„Dovidenia."

(rag, ek)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 468
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 354
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 342
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 362
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 070
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 490
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 333
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 533
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 081

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch