Euro k euru, SkyToll získa státisíce

Prevádzkovateľ mýta má zarobiť navyše minimálne 600­ až 700-­tisíc eur. Konečná suma bude závisieť od toho, ako sa štát rozhodne súkromnej firme naďalej pomáhať.

Mýto sa má začať vyberať od začiatku budúceho roka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Prevádzkovateľ mýta má zarobiť navyše minimálne 600­ až 700­-tisíc eur. Konečná suma bude závisieť od toho, ako sa štát rozhodne súkromnej firme naďalej pomáhať.

BRATISLAVA. Aj jednoeurový poplatok môže priniesť státisícové príjmy. Svedčí o tom prípad súkromnej firmy SkyToll, ktorá má na Slovensku prevádzkovať elektronický výber mýta.

Tejto firme štát dovolil vyberať za každý prístroj, cez ktorý sa meria prejdená vzdialenosť po spoplatnených cestách - čiže takzvanú palubnú jednotku - jedno euro. Prístroj by mal mať každý jeden nákladiak.

Otázkou je, koľko ich na našich spoplatnených cestách bude. Konzorcium Slovakpass, ktoré sa do súťaže o mýto prihlásilo s najlacnejšou ponukou, predpokladá, že ich bude zhruba 670-tisíc. „To je počet palubných jednotiek, ktoré sú zakalkulované v našej ponuke," povedal Peter Newole zo Slovakpassu.

Konzorcium ponúkalo, že náš systém postaví a sprevádzkuje za 19 miliárd korún.

Keby sa naplnili predpoklady Slovakpassu, SkyToll si k vysúťaženým 850 miliónom eur pripíše ďalších 670­tisíc eur. Ponuka Slovakpassu rovnako ako všetky ponuky okrem SkyTollu boli zo súťaže vyradené. Takisto to bolo aj s konzorciom Kapsch, ktoré počítalo s približne 800­tisíc palubnými jednotkami. Toľko prístrojov je podľa Sylvie Košťálovej z konzorcia započítaných v cene za 12-ročný kontrakt v hodnote 22,575 miliardy korún.

Skúsenosti z iných krajín

Prepočty Kapschu zrejme nie sú ďaleko od pravdy. Svedčí o tom mýto v susednom Česku, kde ho Kapsch prevádzkuje. „Od januára 2007 platia mýto v Česku nákladné autá s hmotnosťou nad 12 ton. Aktuálne je vydaných do obehu zhruba 420-tisíc palubných jednotiek," povedal David Šimoník, hovorca projektu mýtoCZ. U nás majú mýto platiť autá od 3,5 tony a spoplatnených bude viac ciest.

Jedno euro za palubnú jednotku je dosť veľa z pohľadu mýtneho tendra, kde vyhral najdrahší z lacnejších vyradených, komentuje Ivan Štulajter.

V Česku je to 1200 kilometrov, u nás to má byť dvojnásobok. Odpoveď na otázku, koľko zarobí SkyToll cez jedno euro za každú palubnú jednotku, možno hľadať aj v Rakúsku. Spoplatnených tu je približne rovnaký počet kilometrov, ako má byť u nás a mýto tu platia autá nad 3,5 tony. V obehu je u našich rakúskych susedov podľa Košťálovej zhruba milión palubných jednotiek.

Otvorené sú ďalšie možnosti

Košťálová tiež upozorňuje, že jednoeurový poplatok sa ešte môže kedykoľvek zvýšiť. Je totiž daný v mýtnom poriadku a zatiaľ nikto nepovedal, že by sa mal úplne zrušiť. Navyše, jedna palubná jednotka sa môže v priebehu roka ocitnúť vo viacerých kamiónoch, ak ju niekto napríklad po čase vráti.

Toto nie je posledná neznáma v otázke, koľko napokon dostane SkyToll za mýto. Príjmy z palubných jednotiek sa mu môžu aj krátiť, pretože do zákona o mýte sa dostala možnosť platiť mýto aj v automatoch. Pôvodne sa v zákone o elektronickom mýte písalo, že každý spoplatnený kamión musí mať palubnú jednotku. Jedna stojí 300 eur a čím menej by ich SkyToll musel kúpiť, tým viac ušetrí.

Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno tvrdil, že automatový systém a rovnako ani poplatky za poskytnutie palubnej jednotky sa nebudú „nateraz" uplatňovať. Poplatky však budú nateraz jednoeurové a môžu sa meniť. Prečo Vážny zmenil názor, sa nám nepodarilo zistiť ani s odstupom času. K otázkam sa nevyjadrili Národná diaľničná spoločnosť ani SkyToll.

Isté je, že jednoeurový poplatok neprekáža dopravcom, keďže na mýte zaplatia oveľa viac. Trápi ich to, že mýto nie je nejednoznačné. Jasné nie je napríklad to, či si musia, alebo nesmú palubnú jednotku pripevniť do zorného poľa na sklo kamióna.

Najnovšie to podľa denníka Pravda vyzerá tak, že pri jazde budú musieť byť kamionisti zvlášť obozretní. Medzi sebou by totiž mali dodržiavať 50-metrovú vzdialenosť, aby bol systém od SkyTollu schopný prečítať poznávacie značky. Podľa Košťálovej to znamená, že systém nemá dobrú rozpoznateľnosť. V Česku systém prečíta značky od jedného metra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 866
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 170
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 103
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 235
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 009
  6. Kam do tepla v januári? 1 725
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 362
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 323
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 033
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 000

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Prečo maďarský sranda pre slovenský koňha nechce vyčpieť

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

ŠPORT

Hantuchová: Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny

Australian Open prvý raz sleduje na plný úväzok spoza mikrofónu.

Neprehliadnite tiež

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Lagardeová: Svetová ekonomika pokračuje v raste

V utorok sa v Davose začne 48. výročné zasadnutie Svetového ekonomického fóra.

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.