Euro k euru, SkyToll získa státisíce

Prevádzkovateľ mýta má zarobiť navyše minimálne 600­ až 700-­tisíc eur. Konečná suma bude závisieť od toho, ako sa štát rozhodne súkromnej firme naďalej pomáhať.

Mýto sa má začať vyberať od začiatku budúceho roka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Prevádzkovateľ mýta má zarobiť navyše minimálne 600­ až 700­-tisíc eur. Konečná suma bude závisieť od toho, ako sa štát rozhodne súkromnej firme naďalej pomáhať.

BRATISLAVA. Aj jednoeurový poplatok môže priniesť státisícové príjmy. Svedčí o tom prípad súkromnej firmy SkyToll, ktorá má na Slovensku prevádzkovať elektronický výber mýta.

Tejto firme štát dovolil vyberať za každý prístroj, cez ktorý sa meria prejdená vzdialenosť po spoplatnených cestách - čiže takzvanú palubnú jednotku - jedno euro. Prístroj by mal mať každý jeden nákladiak.

Otázkou je, koľko ich na našich spoplatnených cestách bude. Konzorcium Slovakpass, ktoré sa do súťaže o mýto prihlásilo s najlacnejšou ponukou, predpokladá, že ich bude zhruba 670-tisíc. „To je počet palubných jednotiek, ktoré sú zakalkulované v našej ponuke," povedal Peter Newole zo Slovakpassu.

Konzorcium ponúkalo, že náš systém postaví a sprevádzkuje za 19 miliárd korún.

Keby sa naplnili predpoklady Slovakpassu, SkyToll si k vysúťaženým 850 miliónom eur pripíše ďalších 670­tisíc eur. Ponuka Slovakpassu rovnako ako všetky ponuky okrem SkyTollu boli zo súťaže vyradené. Takisto to bolo aj s konzorciom Kapsch, ktoré počítalo s približne 800­tisíc palubnými jednotkami. Toľko prístrojov je podľa Sylvie Košťálovej z konzorcia započítaných v cene za 12-ročný kontrakt v hodnote 22,575 miliardy korún.

Skúsenosti z iných krajín

Prepočty Kapschu zrejme nie sú ďaleko od pravdy. Svedčí o tom mýto v susednom Česku, kde ho Kapsch prevádzkuje. „Od januára 2007 platia mýto v Česku nákladné autá s hmotnosťou nad 12 ton. Aktuálne je vydaných do obehu zhruba 420-tisíc palubných jednotiek," povedal David Šimoník, hovorca projektu mýtoCZ. U nás majú mýto platiť autá od 3,5 tony a spoplatnených bude viac ciest.

Jedno euro za palubnú jednotku je dosť veľa z pohľadu mýtneho tendra, kde vyhral najdrahší z lacnejších vyradených, komentuje Ivan Štulajter.

V Česku je to 1200 kilometrov, u nás to má byť dvojnásobok. Odpoveď na otázku, koľko zarobí SkyToll cez jedno euro za každú palubnú jednotku, možno hľadať aj v Rakúsku. Spoplatnených tu je približne rovnaký počet kilometrov, ako má byť u nás a mýto tu platia autá nad 3,5 tony. V obehu je u našich rakúskych susedov podľa Košťálovej zhruba milión palubných jednotiek.

Otvorené sú ďalšie možnosti

Košťálová tiež upozorňuje, že jednoeurový poplatok sa ešte môže kedykoľvek zvýšiť. Je totiž daný v mýtnom poriadku a zatiaľ nikto nepovedal, že by sa mal úplne zrušiť. Navyše, jedna palubná jednotka sa môže v priebehu roka ocitnúť vo viacerých kamiónoch, ak ju niekto napríklad po čase vráti.

Toto nie je posledná neznáma v otázke, koľko napokon dostane SkyToll za mýto. Príjmy z palubných jednotiek sa mu môžu aj krátiť, pretože do zákona o mýte sa dostala možnosť platiť mýto aj v automatoch. Pôvodne sa v zákone o elektronickom mýte písalo, že každý spoplatnený kamión musí mať palubnú jednotku. Jedna stojí 300 eur a čím menej by ich SkyToll musel kúpiť, tým viac ušetrí.

Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno tvrdil, že automatový systém a rovnako ani poplatky za poskytnutie palubnej jednotky sa nebudú „nateraz" uplatňovať. Poplatky však budú nateraz jednoeurové a môžu sa meniť. Prečo Vážny zmenil názor, sa nám nepodarilo zistiť ani s odstupom času. K otázkam sa nevyjadrili Národná diaľničná spoločnosť ani SkyToll.

Isté je, že jednoeurový poplatok neprekáža dopravcom, keďže na mýte zaplatia oveľa viac. Trápi ich to, že mýto nie je nejednoznačné. Jasné nie je napríklad to, či si musia, alebo nesmú palubnú jednotku pripevniť do zorného poľa na sklo kamióna.

Najnovšie to podľa denníka Pravda vyzerá tak, že pri jazde budú musieť byť kamionisti zvlášť obozretní. Medzi sebou by totiž mali dodržiavať 50-metrovú vzdialenosť, aby bol systém od SkyTollu schopný prečítať poznávacie značky. Podľa Košťálovej to znamená, že systém nemá dobrú rozpoznateľnosť. V Česku systém prečíta značky od jedného metra.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 052
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 10 093
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 691
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 053
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 076
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 873
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 905
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 795
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 604
  10. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 590

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Prezidentské voľby vo Francúzsku vrcholia

Prvé kolo mal podľa prvých odhadov ovládnuť Emmanuel Macron.

KOMENTÁRE

Keď sa Rostasov slovník dostane na univerzitu

Nemala by sa práve masmediálka ozvať, že hoaxy deformujú spoločnosť?

ŠPORT

Svet sa počas neho na chvíľu zastaví. Hrá slávne El Clásico

V nedeľu hrá Barcelona na pôde svojho rivala.

Neprehliadnite tiež

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.

Na Slovensku pracuje už vyše 39 tisíc cudzincov

Najviac cudzincov je z Rumunska, potom Srbska.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop