Medveď nevie, že by Interblue doplatila peniaze za emisie

Minister životného prostredia Jozef Medveď (nominant Smeru-SD) nemá informácie zo štátnej pokladnice, že by už firma Interblue Group doplatila Slovensku peniaze za kúpu emisných kvót.

BRATISLAVA. Konštatoval to po dnešnom rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady s tým, že ak by neveril, že SR raz tieto financie získa, nepustil by sa do riešenia kauzy s takou vehemenciou.

Spoločnosť by totiž mala na základe vytvorenia Zelenej investičnej schémy a zaradením vládneho programu zatepľovania do nej, o ktorom firmu informoval envirorezort v utorok 24. novembra, doplatiť SR 15 miliónov eur (451,89 milióna Sk). Prvá časť z nich mala byť vyplatená do 27. novembra, druhá sa očakáva do 4. decembra. Konateľka spoločnosti Jana Lütken však "zatiaľ na list neodpovedala.

Dostali informáciu o zelenej schéme, mali by teda zareagovať a zaplatiť, toto je však moja hypotéza. Ak nesplnia podmienku, dal som pokyn, aby sa vyhodnotili ďalšie kroky, ktoré súvisia s uplatňovaním nárokov MŽP," vysvetlil Medveď.

Na otázku, či nezvažuje právne kroky voči exministrovi životného prostredia a terajšiemu poslancovi Národnej rady SR Jánovi Chrbetovi (SNS), ktorý mal vládu o predaji emisných kvót zavádzať, Medveď odvetil, že je to vec, na ktorú v súčasnosti nemôže odpovedať. "Treba sa na to pozrieť tak, čo mu umožňovali zákony v súvislosti s uskutočňovaním tohto obchodu," upozornil. Nechcel ani komentovať, či Chrbet o predaji kvót klamal, alebo nie. "Zatiaľ voči nemu nemôžem robiť žiadne kroky, lebo teraz nemožno povedať, že došlo k porušeniu zákona," konštatoval.

Medveď zároveň potvrdil, že neskúma, kto stojí za spoločnosťou Interblue Group. "Na čo by som to mal skúmať? Na to sú kompetentnejšie inštitúcie, ja k tomu pristupujem ako zástupca jednej zo strán a snažím sa veci usporiadať tak, aby sa naplnili záväzky oboch zmluvných strán," povedal. Za relatívnu pritom považuje otázku, či táto zmluva poškodzuje Slovensko. Jeho ambíciou však je, aby bol proces jej vypovedania úspešný.

Minister ešte minulý týždeň informoval, že MŽP urobí všetko preto, aby sa pri predaji ďalších emisných kvót zmenil obchodný partner. Slovensko by tak už nemalo predať americkej spoločnosti Interblue Group ďalšie emisie.

Tá vlani od SR kúpila 15 miliónov ton, pričom podľa uzatvorenej zmluvy má spoločnosť do roku 2012 nárok na ďalších 35 miliónov ton. Šéf kabinetu Robert Fico (Smer-SD) už začiatkom mesiaca avizoval, že SR už nebude pokračovať v ďalších obchodných aktivitách s Interblue Group, aj keby to malo vyvolať právne spory.

Slovensko predalo spoločnosti Interblue Group v minulom roku 15 miliónov ton emisií za cenu 5,05 eura (152 Sk) za tonu. Ďalšie euro (30 Sk) by mala Interblue Group doplatiť na tzv. zelené projekty. Spoločnosť si zároveň vyhradila opčné právo kúpiť do konca platnosti zmluvy v roku 2012 aj voľné kvóty, ktoré neboli predmetom minuloročného kontraktu. Vicepremiér Dušan Čaplovič po dočasnom prevzatí rezortu rozhodol o vypovedaní opčného práva.

Zo Správy o realizovaných a plánovaných predajoch emisií, spôsobe výberu kupca a procese uzatvárania zmluvy, ktorú MŽP predložilo do parlamentu, vyplýva, že proces výberu zmluvnej strany, rokovaní s potenciálnymi partnermi a so spoločnosťou Interblue Group nebol profesionálne zvládnutý.

"Mohlo to poškodiť medzinárodný kredit SR," uvádza rezort s tým, že zmluva neposkytuje dostatočné garancie pre štát ako predávajúceho, keďže z hľadiska rozsahu vzájomných práv a povinností jej strán je nevyvážená a jednostranne výhodná v prospech kupujúceho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 313
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 715
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 817
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 206
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 030
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 421
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 158
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 124
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 639

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.