Interblue mala poslať milióny. Či tak spravila, vláda tají

Minister Medveď konečne predložil do parlamentu emisnú správu. Odmieta však povedať, či Interblue Group vyplatila bonus za zatepľovanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Päť miliónov eur. Toľko mali poslať včera majitelia garážovej firmy Interblue Group na účet Environmentálneho fondu. Je to prvá časť bonusového doplatku za to, že ministerstvo na poslednú chvíľu zlegalizovalo vládny program zatepľovania. Druhú časť - desaťmiliónovú - máme dostať v utorok.

Obe ministerstvá, ktoré by mohli informáciu o transfere potvrdiť, však odmietajú čokoľvek povedať. Ide o ministerstvo životného prostredia a ministerstvo financií, ktoré má pod palcom štátnu pokladňu - v nej má účet Environmentálny fond. Obe ministerstvá sú pod kontrolou vládneho Smeru.

Hovorkyňa environrezortu Jana Kaplanová hovorí už niekoľko týždňov opakujúcu frázu: „Ministerstvo nebude v tejto chvíli informovať o žiadnych konkrétnych krokoch. Za dôležitú nepovažujeme formu riešenia, ale naplnenie cieľov."

Ministerstvo životného prostredia odmieta odpovedať aj na otázky, či vôbec majiteľov Interblue Group uspokojili dokumenty, ktoré im v stredu poslal minister Jozef Medveď. O dodatočnom zaradení programu zatepľovania do Zelenej investičnej schémy, ktorú Medveď schválil v hodine dvanástej, sú totiž pochybnosti.

Stotožniť sa so zatepľovaním ako so zeleným projektom musí práve Interblue Group. Tak o tom hovorí zmluva a jej dodatky. Potom prídu peniaze.

Správa je v parlamente

Pritom Interblue Group pôvodne ponúkala 6,05 eur za takzvaný horúci vzduch. To znamená, že nepožadovala investovanie peňazí do zelených projektov. Takúto informáciu schválila v októbri minulého roku vláda. No zmluva hovorí iné.

O tom, že majitelia "garážového" dílera spolu s predstaviteľmi ministerstva životného prostredia na čele s exministrom Jánom Chrbetom z SNS zavádzali vládu, píše včera zverejnená emisná správa. Vyžiadal si ju parlament ešte v lete. Na decembrovej schôdzi ju majú prerokovať poslanci.

Ako možno vysvetliť niekoľkomesačnú obranu tohto emisného „prepadáku" zo strany premiéra Fica? Pýta sa Ivan Štulajter.

Správa sa snaží navodiť dojem, že predstavitelia vlády nepoznali žiadne podrobnosti o zmluve s Interblue Group. Ani to, že si napokon dohodla exkluzivitu na všetky naše emisné kvóty za podpriemernú cenu 5,05 eur za tonu. Kým susedné štáty predávali minimálne po 10 eur za tonu.

Lepšiu cenu síce Slovensku neponúkli podľa emisnej správy ani ostatní záujemcovia - išlo o ponuku od 4,4 do 4,7 eura za tonu. Všetci kupci však boli presvedčení, že naozaj kupujú len „horúci vzduch", o ktorom hovoril premiér Robert Fico a ktorý nemal byť podložený projektmi na zníženie skleníkových plynov.

No v zmluve sa už zelené projekty zakotvili, aby Interblue mohla slovenské emisie predať s vysokým ziskom.
Napríklad Japonsko vyradilo ministerstvo životného prostredia zo súťaže preto, lebo požadovalo záruky, že peniaze z predaja emisií vláda využije len na zelené projekty. Táto požiadavka je pritom bežným javom v medzinárodnom emisnom obchode.

Zmluva je pre štát nevýhodná, tvrdí správa

Správu ministra Medveďa dal spracovať ešte Dušan Čaplovič. Jej tvorcovia prišli na to, že emisná zmluva je pre Slovensko krajne nevýhodná: „Zmluva neposkytuje dostatočné garancie pre štát ako predávajúceho, keďže z hľadiska rozsahu vzájomných práv a povinností zmluvných strán je zmluva nevyvážená a je jednostranne výhodná v prospech strany kupujúceho."

Premiér sa k zmluve vyjadril v máji, keď povedal, „doteraz nemám dôvod spochybňovať štruktúru zmluvy".
Zmluva stále nie je vypovedaná, konateľka spoločnosti Interblue Group Jana Lutken prestala s ministerstvom komunikovať. Medveď aj napriek tomu chce podľa správy pre Slovensko „získať imidž dôveryhodného a spoľahlivého partnera na trhu s emisiami". V obchode s Interblue krajina mohla prísť asi o 75 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 892
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 781
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 795
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 487
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 412
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 618
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 868
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 747
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 095
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 855

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

V niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne.

Neprehliadnite tiež

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Šéf liberálov Richard Sulík sa stretol s ministrom financií Petrom Kažimírom. Investičnú výnimku z ústavnej dlhovej brzdy však odmietol.

Potravinárska komora tvrdí, že máme dosť potravín podobným tým z EÚ-15

Na slovenský trh sa podľa Fica dovážajú aj niektoré potraviny druhej, horšej kategórie. Premiér tak reagoval na nedávne zistenia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.

Väčšina Slovákov podporuje vznik Energetickej únie

Tretina respondentov si myslí, že cieľom s najvyššou prioritou v rámci Energetickej únie by mala byť ochrana životného prostredia.

Nedostatok vyškolených pracovníkov rastie, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop