BRATISLAVA. Rok 2009 je v maloobchode najhorší v novodobej histórii Slovenskej republiky. Povedal pre TASR analytik spoločnosti pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Podľa údajov Štatistického úradu SR prepad v troch štvrťrokoch tohto roku sa pohyboval podľa sortimentného zamerania maloobchodu od 5 do 25 %.
"Najlepšie si počína obchod s potravinami, nápojmi a tabakom, ktorý zaznamenal jemné prepady iba v 2. štvrťroku a v septembri. Na opačnej strane, najvyšší prepad zaznamenal obchod s nepotravinárskym tovarom, ktorého mesačné poklesy tržieb boli 25 % a viac," zdôraznil Drahovský.
Dôvodov tohto vývoja je, podľa Drahovského, viacero. "Ekonomická kríza, neistota v príjmoch jednotlivcov i domácností i rast nezamestnanosti spôsobili, že kupujúci sa pri nákupoch správa obozretnejšie, teda kupuje menej a cenovo výhodne. Kurzová výhodnosť eura oproti plávajúcim menám v okolitých štátoch mimo eurozóny naštartovala cezhraničné nákupy," dodal Drahovský.
Hoci negatívny vplyv nákupnej turistiky, ktorý dominoval najmä na začiatku roka, sa podarilo eliminovať, ostáva hrozbou do budúcnosti. "Geografický tvar územia Slovenska podporuje tendenciu nákupov v susedných štátoch, pretože v hodinovej dostupnosti k ich nákupným centrám sa nachádza až pätina slovenského územia," upozornil Drahovský.
Hoci predvianočné obdobie je tradične pre obchodníkov vrcholom predajnej sezóny, nedokáže vykompenzovať celoročný prepad tržieb. Podľa viacerých prognóz by sa vianočné nákupy na osobu mali pohybovať v intervale od 300 eur do 480 eur.
"Ak by nákupy boli na hornej hranici rozpätia, tak by ukázali Slovákov ako neskúsených v utrácaní svojich príjmov v takej sociálne komplikovanej dobe, v akej sa krajina nachádza. Dolná hranica pre vianočné nákupy je v súčasnosti jemne nad brutto hranicou minimálnej mesačnej mzdy a znamenala by ešte komplikovanejšiu situáciu pre výrobu, obchod a samozrejme i štátny rozpočet," konštatoval Drahovský, s tým, že vlaňajšie silné čísla maloobchodného predaja sa tak skoro nezopakujú.
"Bude sa nakupovať približne rovnako alebo menej, avšak vždy za nižšie ceny. Vianočné nákupy tak celoročný predaj v maloobchode na Slovensku na úroveň roku 2008 nevytiahnu," uzavrel analytik.