PRAHA. Nedostatok peňazí v štátnej pokladnici priviedol úradníkov a politikov k rozhodnutiu ďalej neváhať a rozhýbať roky skloňovanú spoluprácu štátu a verejného sektora.
Do roku 2013 by mali podľa novej stratégie ministerstva dopravy, ktorú má denník E15 k dispozícii, investovať súkromné firmy do výstavby ciest a diaľnic v Česku asi 120 miliárd Kč (4,62 miliardy eur). Materiál ministerstva dopravy ešte tento rok prerokuje vláda.
Za súkromné peniaze sa má vybudovať napríklad rýchlostná cesta medzi Hradcom Králové a Olomoucom, Brnom a Mikulovom, či mestami Praha - Karlove Vary.
Privátne firmy by mali spravovať celkom 21 % českých rýchlostných ciest. Za ich výstavbu a 30-ročnú údržbu inkasujú zo štátneho rozpočtu ročne 11,2 miliardy Kč.
Námestník ministra dopravy Roman Kramařík tvrdí, že cesty sa iným spôsobom postaviť nedajú, jednoducho peniaze na to v rozpočte nie sú. Súčasný opatrný prístup bánk k financovaniu firiem nie je podľa neho prekážkou. Záujem prejavujú aj veľké stavebné firmy, pre ktoré by sa tým otvoril v Česku nový trh.
Ministerstvo dopravy dokonca v úsilí o rozhýbanie systému PPP najalo zahraničného odborníka. Zo Slovenska prišiel bývalý poradca ministerstva financií pre spoluprácu štátu a firiem Michal Gajdzica. Kramařík uviedol, že česká vláda chce, aby to robili ľudia, ktorí majú s tým skúsenosti. "Takých zatiaľ nemáme," dodal.
Denník E15 informoval, že Slováci na rozdiel od Čechov už svoj prvý veľký projekt súkromnej firme zadali. Konzorcium Granvia Construction postaví a bude spravovať asi za 50 miliárd Kč 50-kilometrový úsek diaľnice.
Informoval o tom český denník E15.