Maďarský Wizz Air skončil v desaťmiliónovej strate

Letecká spoločnosť Wizz Air nedávno tvrdila, že nemá problémy. Jej finančné výkazy hovoria niečo iné.

Spoločnosť Wizz Air odišla z bratislavského letiska. Vraj sa jej s letiskom nepodarilo dohodnúť.(Zdroj: SME - Denisa Čimová)

BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. Skupina Wizz Air je za uplynulé účtovné obdobie v strate vyše deväť a pol milióna eur (viac ako tristo miliónov korún). Vyplýva to z finančných výkazov, ktoré máme k dispozícii. Tie overila audítorská firma PricewaterhouseCoopers.

„Konsolidovaná strata je kombinovaným výkonom troch leteckých spoločností – Wizz Air v Maďarsku, Bulharsku a na Ukrajine,“ povedal John Stephenson, výkonný viceprezident Wizz Air Group.

Je to vôbec prvýkrát, čo manažment spoločnosti začal komentovať svoje finančné výsledky.

Spokojnosť s výkonmi

Stephenson povedal, že treba brať ohľad na to, že pražská základňa je súčasťou maďarskej prevádzky. „Táto vyrobila zisk vo výške 8,4 milióna eur za rok 2009.“ Bulharská a ukrajinská prevádzka sú podľa neho oveľa mladšie a sú v počiatočnej fáze, preto sú v strate.

Do ziskovej sféry maďarskej prevádzky patrí aj Slovensko. Firma však z Bratislavy odchádza, dôvodom sú vraj nevydarené rokovania s letiskom. Samotné letisko takéto informácie popiera. Wizz Air mal podľa letiska nefinančné požiadavky a neakceptoval záväzok, že za prípadné poskytnuté zľavy musí garantovať určitý objem prepravy.

Prepravca zrušil svoje plány vybudovať základňu v Bratislave už druhýkrát, no teraz si so sebou berie aj linku do Ríma. Lietať ju prestane 11. januára 2010. V októbri na nej prepravil 4350 cestujúcich. Podľa predstaviteľov spoločnosti nie sú za odchodom finančné problémy. „Sme spokojní s našimi výkonmi a nepovažujeme ich za problém,“ povedal včera Stephenson.

O problémoch maďarskej firmy svedčí aj dohoda s držiteľmi dlhopisov vydaných v rokoch 2005 a 2006. Aerolínie v júli 2008 dohodli predĺženie ich splatnosti. Približne 32 miliónov eur, ktoré im mala spoločnosť zaplatiť už na budúci rok, dostanú ich držitelia až v roku 2015.

Wizz verzus Sky

Nahromadená strata skupiny je takmer 80 miliónov eur (takmer 2,5 miliardy korún). Slovenská letecká spoločnosť SkyEurope Airlines zbankrotovala s nahromadenou stratou 189 miliónov eur.

V poslednom roku to bol práve Wizz Air, ktorý otvorene kritizoval SkyEurope za hospodárenie. Po tom, čo začiatkom tohto roka prišiel SkyEurope o šesť lietadiel, Wizz Air ohlásil veľkolepé otvorenie základne v Prahe. „Keď sme schopní ťažiť z aktuálnej situácie SkyEurope, tak aj budeme,“ vyhlásila spoločnosť v auguste.

Ešte mesiac predtým kritizovala aj stratu SkyEurope a spôsob, akým spoločnosť podnikala. „V čase pádu SkyEurope sme my vyrobili za predchádzajúcich dvanásť mesiacov zisk,“ tvrdí Stephenson. SkyEurope sa však podľa neho nikdy nepriblížil k tomu, „že by bol ziskový“.

Výročná správa SkyEurope za rok 2007 hovorí, že v poslednom kvartáli účtovného roku bola firma v zisku takmer 15 miliónov eur pred zdanením.

Podľa predstaviteľov spoločnosti za jej finančné zdravie ručí aj dohoda so spoločnosťou Airbus na dodávku 50 lietadiel A320, ktoré majú byť dodané do roku 2017. „Spoločnosť Airbus by sa nezaviazala k takémuto kroku, keby nemala 100­percentnú dôveru vo finančnú stabilitu partnera,“ vysvetľovala koncom júla hovorkyňa spoločnosti Natasa Kazmér.

No aj SkyEurope v roku 2006 podpísal zmluvu na 32 nových Boeingov 737–700NG. Pritom srata aeroliniek bola vtedy takmer 50 miliónov eur.

„Majú akcionára, ktorý do firmy ďalej dáva peniaze," hovorí Ján Procházka, analytik spoločnosti Cyrrus. Hlavným vlastníkom je americký fond Indigo. Zásadný rozdiel je v stave peňazí na účtoch: zatiaľ, čo SkyEurope bojoval s nedostatkom hotovosti, Wizz Air mal k poslednému marcovému dňu na účte viac ako 60 miliónov eur. „Pád im tak rozhodne nehrozí," dodal Procházka. Čo píše MF DNES si prečítajte v článku Wizz Air ztrojnásobil svoji ztrátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 321
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 027
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 870
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 517
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 578
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 257
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 601

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop