BRATISLAVA. Konštatoval to prezident Asociácie dopravcov v cestnej doprave (ADVCD) Igor Škutil. "Nárast nákladov totiž pri elektronickom výbere mýta oproti diaľničným nálepkám predstavuje neuveriteľných 1600 - 2000 %. Obávam sa, že sa to skončí tak, že zmena sa prenesie do cien spotrebiteľov, ale dopravcovia to nedostanú," vyhlásil pre TASR Škutil.
Kým doteraz pri ubehnutí 8000 km mesačne dopravca zaplatí s vozidlom nad 12 ton ročnú diaľničnú nálepku v hodnote 907,56 eura (27.341,15 Sk) bez DPH, po zavedení elektronického mýta dopravca uhradí pri emisnej triede vozidla EURO 3 sumu 17.280 eur (520.577,28 Sk).
Najhorší scenár by podľa prezidenta ADVCD mohol vyústiť až do inflačnej špirály, keď by sa zvýšenie cien premietlo aj do požiadaviek na mzdu. Preto asociácia oslovila Úniu zamestnávateľov Slovenska, nezávislý Odborový zväz obchodu, ako aj Úniu dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby ich výzvu podporili.
"Cestná nákladná doprava je v súčasnosti na hranici prežitia, od začiatku ukončilo svoju činnosť viac ako 300 dopravných spoločností. Aj to je dôvod, prečo musí dopravca všetky náklady súvisiace so zavedením elektronického mýta premietnuť do cien," konštatoval Škutil.
Zavedenie mýta sa najvýraznejšie dotkne vnútroštátnych dopravcov, ktorí zabezpečujú základné potreby obyvateľstva.