Vláde uniká ďalších emisných 15 miliónov eur

Neschopnosť úradníkov môže spôsobiť, že Interblue nebude musieť za emisie doplácať, ako sľúbila v zmluve.

Štátny tajomník Miloslav Šebek priznáva, že konateľka Interblue Group s ministerstvom životného prostredia nekomunikuje.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Minister Medveď chce od Interblue Group bonus 15 miliónov eur za to, že sa na Slovensku zatepľovali domy.

BRATISLAVA. Vládny program zatepľovania, na spustenie ktorého začiatkom jari tlačil premiér Robert Fico, sa stal po ôsmich mesiacoch takzvaným GIS projektom. Včera to minister životného prostredia Jozef Medveď oznámil vládnemu dílerovi s emisiami Interblue Group.

Tento fakt posunie o krok vpred naplnenie ustanovenia z dodatku zmluvy, na základe ktorého doplatí firma Interblue Group Slovensku druhú časť kúpnej ceny, vo výške 1 euro za tonu emisií, oznámil Medveďov rezort.

Ministerstvo životného prostredia tak urobilo až po roku od podpisu zmluvy s Interblue Group, ktorá si stanovila podmienku použitia peňazí z predaja emisných limitov na zníženie skleníkových plynov cez GIS projekty.

Vláda zanedbala to, na čo mala rok času, píše Ivan Štulajter.

Ak chceli totiž majitelia Interblue Group predať naše emisie za trhovú cenu, teda za viac ako 10 eur za tonu, potrebovali mať zakotvené v zmluve, že peniaze z predaja budú použité v súlade so zelenou investičnou schémou GIS.

Tú ministerstvo životného prostredia schválilo až v piatok a aktualizovalo včera. Slovensko pritom zinkasovalo za tonu len 5,05 eura s dodatočným prísľubom, že ak spustíme GIS projekt, tak dostaneme ešte za každú predanú tonu jedno euro. Predali sme Interblue Group 15 miliónov ton, mali by sme teda už o pár dní dostať 15 miliónov eur. Nie je to však isté.

Schému nemohli plne akceptovať

Tieto peniaze boli podľa štátneho tajomníka envirorezortu Miloslava Šebeka ohrozené, lebo minister výstavby Igor Štefanov za SNS otáľal s poslaním žiadosti o zaradenie programu zatepľovania medzi GIS projekty.

Štefanov však poukazuje na to, že chybu spravilo ministerstvo. „Informácia o schválení GIS schémy a vzor žiadosti bol predložený na ministerstvo výstavby v popoludňajších hodinách 16. novembra 2009. Rezort výstavby nebol prizvaný k schvaľovaniu návrhu a nikdy predtým s vedením nášho ministerstva o tejto problematike nik z ministerstva životného prostredia nerokoval," povedala Linda Vaškovičová, hovorkyňa rezortu výstavby.

GIS schéma navyše podľa Štefanovho ministerstva nebola kompatibilná s dávno schváleným a finančne už vyčerpaným vládnym programom zatepľovania. „Podmienky schémy boli nastavené tak, že ministerstvo výstavby ich nemohlo plne akceptovať," povedala Vaškovičová.

Po podrobnom preskúmaní schválenej GIS schémy je jasné, že na to, aby bol skončený program zatepľovania, dodatočne označený za GIS projekt, musí prejsť zložitou procedúrou. Napríklad Rada Environmentálneho fondu musí vydať odporúčania ministrovi životného prostredia o tom, či sa projektu má poskytnúť finančná podpora, alebo nie. Takisto nie je jasné, či bola splnená ďalšia formálna záležitosť - podpis zmluvy medzi Environmentálnym fondom a ministerstvom výstavby.

Môže to byť úver?

Problémom okrem toho môže byť samotný program zatepľovania, ktorý neposkytoval dotácie, ale iba bezúročné úvery. Podľa českého vyjednávača Pavla Zámyslického kupci väčšinou vyžadujú, aby boli peniaze poskytované formou dotácií.

„Aby si boli istí, že tie peniaze budú naozaj použité na znižovanie emisií skleníkových plynov," povedal vyjednávač. Splatené peniaze totiž môže štát opätovne použiť. Príklad Maďarska pritom jasne ukazuje, že nie vždy používajú vlády peniaze transparentne. Maďarsko ich použilo napríklad na znižovanie štátneho dlhu a nie emisného zaťaženia krajiny a teraz má problém.

Podľa slovenskej GIS schémy môže byť výťažok z predaja emisií použitý aj na úvery, otázka podľa Zámyslického znie, ako to posúdi kupec. Ak Interblue Group náš program zatepľovania neuzná, nemusí Slovensku podľa zmluvy nič doplatiť. V takom prípade prídeme o 15 miliónov eur. A strata bude dvojnásobná: okrem bonusu Slovensko pri zlej cene prišlo o približne 75 miliónov eur.

Napríklad Česi predávali za viac ako 10 eur a Maďari za približne 13 eur, Ficova vláda za 5,05 plus jedno euro ako „GIS bonus". Pritom 75 miliónov, ktoré Slovensko zarobilo, sa už minuli.

Interblue Group stále blokuje ďalších 35 miliónov ton emisných kvót, zmluva totiž stále platí. Konateľka Jana Lütkenová pritom prestala komunikovať s ministerstvom. Podľa Šebeka od októbra žiaden list neposlala.
Rozpory, ktorým môže byť aj zaradenie zatepľovania medzi GIS projekty, sa podľa zmluvy podriadia stanoviskám Rámcového dohovoru OSN o zmene klímy a Kjótskeho protokolu so sídlom v Bonne. Nie teda rozhodnutiam súdov či arbitráží.

Poľské emisie chcú „čoskoro“ kúpiť Íri

Dohoda o predaji poľských emisií za 15 miliónov eur do Írska by mala byť podpísaná čoskoro.

BRATISLAVA. Poľsko bude predávať svoje emisné kvóty v hodnote 15 miliónov eur do Írska. Informoval o tom spravodajský internetový server zaoberajúci sa obchodom s emisiami Pointcarbon.com.

Dohoda by podľa neho mala byť podpísaná „čoskoro", a výnosy pôjdu na obnoviteľné zdroje energie a zlepšenie energetickej efektívnosti, tvrdí poľské ministerstvo životného prostredia na webovej stránke.
Hovorca poľskej vlády však odmietol potvrdiť alebo vyvrátiť objem a cenu emisných limitov AAU, ktoré Poľsko predáva. Írsko sa dosiaľ nezúčastnilo na žiadnom medializovanom obchode.

Íri podľa správy, ktorú zverejnili, kúpili v apríli 3,46 milióna ton emisných kvót AAU a tento rok uzavreli zmluvu na nákup deväťstotisíc ton.

Odhady poľskej vlády ukazujú, že Poľsko bude mať v období 2008 - 2012 prebytok emisných jednotiek vo výške približne 700 miliónov AAU.

Tento mesiac už podľa Pointcarbon.com Poľsko predalo svoje emisné limity AAU do Španielska v hodnote 25 miliónov eur.

(rag, vfo)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 255
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 461
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 773
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 551
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 074
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 037
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 907
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 608
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 154
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 730

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

ŠPORT

Liga dostala nový formát, podľa kouča Trnavy bude vyhovovať Slovanu

Prečo sa oplatí sledovať Fortuna ligu?

TECH

S partnerom nezdieľate iba posteľ, máte rovnaké baktérie

Mikroflóra z vnútra stehien odhalí vaše pohlavie.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.