SME
Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

SkyTollu priklepli extra poplatky za mýto

Extra platby pre budovateľa elektronického mýta pred troma týždňami stopol minister dopravy. Zrazu sú opäť realitou.

Mýto majú od januára začať platiť autá nad 3,5 tony. Registrovať sa môžu oddnes.Mýto majú od januára začať platiť autá nad 3,5 tony. Registrovať sa môžu oddnes. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. „Nebude žiadne nájomné. Za palubnú jednotku sa zaplatí iba vratná záloha 50 eur," vyhlásil pred troma týždňami minister dopravy Ľubomír Vážny. Jeho rozhodnutie znamenalo, že prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - nedostane viac peňazí, ako vyhral sám v mýtnom tendri s najvyššou ponukou vyše 850 miliónov eur.

Možnosť vyberať neplánované poplatky presadilo práve ministerstvo dopravy cez svoju vyhlášku. Vážny ju nechcel zmeniť ani potom, čo povedal, že poplatky nebudú.

Minister poplatky nezarazil

Z ministrovho vyhlásenia napokon zostal prázdny sľub. Včera na konferencii k mýtu na Slovensku vysvitlo, že za každý prístroj, ktorý kamiónom meria prejdenú vzdialenosť - takzvanú palubnú jednotku - majú dopravcovia zaplatiť „odplatu" euro.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre dopravcov to nie je veľká položka. Pre SkyToll to môže znamenať aj niekoľko stotisíc eur do plusu. Len k prvému januáru, keď sa mýto spustí, chce mať firma pripravených 100­tisíc palubných jednotiek.

SkyToll sa bráni, že jednoeurový poplatok stanovila stopercentná dcéra ministerstva dopravy - Národná diaľničná spoločnosť. SkyTollu tým vraj skôr ublížila, než pomohla. „Neviem, či je jedno euro taký vysoký príjem. My s tým máme skôr problém, pretože je s tým spojená aj administratívna činnosť," povedal včera Miroslav Mikulčík zo SkyTollu.

Na to, aký význam má poplatok a prečo je schválený, keď nemal byť, Národná diaľničná spoločnosť včera neodpovedala. Na ministerstve dopravy sme sa tiež nedozvedeli, prečo minister Vážny za tri týždne zmenil názor. Pôvodne ho pritom stopol, lebo sa obával reakcie Bruselu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to dôkaz, že celý tender je robený pod tlakom sponzorov a minister nezastupuje záujmy občanov, ale len podlieha tlaku firiem," povedal poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ).

Prepočítali sa

Nové poplatky pôvodne ministerstvo vymyslelo preto, že palubné jednotky sú veľmi drahé - jeden kus stojí zhruba 300 eur - a SkyToll neodhadol, koľko ich bude potrebovať. „Rastú mu tak náklady na prevádzkovanie mýta," povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Pavol Reich. Sám je rád, že dopravcovia budú platiť iba jedno euro za celý čas trvania zmluvy, pretože NDS a SkyToll pôvodne hovorili zhruba o 30 centoch za deň.

Podobne to vnímali aj ďalší dopravcovia, ktorí prišli včera na konferenciu. „Jedno euro nie je veľa, ale keď sa to spočíta za viac palubných jednotiek, tak je to slušný príjem," povedal jeden z dopravcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Oveľa viac zaplatia na mýte. V modelovom príklade to môže byť napríklad 85 eur za 500 prejdených kilometrov za jeden deň. Jednodňová známka dnes vyjde len 10 eur.

Väčšina dopravcov však bola včera nervózna najmä preto, že do spustenia mýta chýba len niečo vyše mesiaca. „Je to úplný chaos," zhodovali sa oslovení.

SkyToll sa oddnes chystá ešte len začať s registráciou platiteľov mýta. Viacerí z nich pritom nemajú v mýtnom systéme jasno.

SkyToll má však jasno v tom, že ak nebude všetko od januára podľa jeho predstáv, začnú sa rozdávať pokuty. Tým, čo sa budú chcieť vyhnúť plateniu mýta, hrozí podľa agentúry ČTK sankcia až do výšky 2655 eur.

„Od začiatku tu na nás vyvíjajú tlak. Konferenciu začali vyhrážkami o pokutách a nimi ju aj skončili," povedal na margo poplatkov jeden z oslovených dopravcov. Ten má okrem pokút o starosť navyše. Zvýšené náklady na mýto chcel totiž preniesť do cien za prenájom svojich kamiónov. Jeho zákazníci mu to odmietli so slovami: „Vláda predsa deklarovala, že sa nebudú zvyšovať náklady prevádzkovateľom vozidiel."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  3. Vyskúšajte newslettre denníka SME
  4. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  5. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  6. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  7. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  8. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 913
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 257
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 17 429
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 15 406
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 865
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 436
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 680
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 314
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 799
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 785
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Návštevníci si prezerajú tovar v obchodnom dome Ikea.

Prevádzky sa napriek nejasnostiam chystajú na otvorenie od pondelka.

7 h

Ako funguje vektorová vakcína a či mi spôsobí krvné zrazeniny.

2 h

Neprehliadnite tiež

Národná banka Slovenska.

Štát zrealizoval prvú syndikovanú emisiu dlhopisov v tomto roku.

5 h
Ilustračná fotografia.

Ponuka a dopyt sa opäť dostanú do rovnováhy v druhej polovici roka.

5 h
Ilustračné foto

Závisieť to však bude od rýchlosti očkovania.

6 h
Bývalý austrálsky minister financií a nový šéf OECD Matthias Cormann.

Organizácia ocenila pokrok v oblasti nezávislosti súdnictva.

9 h