BRATISLAVA. Boli ste spokojní s toaletami? Chutili vám bryndzové halušky? Odnášate si krojovanú bábiku? Aj s takýmito otázkami budú môcť anketári striehnuť na zahraničných turistov, ktorí navštívili Slovensko.
Je potrebné získavať viac informácií o zahraničných turistoch, myslí si ministerstvo hospodárstva. Počas troch rokov chce preto priamo od návštevníkov zo zahraničia získavať bližšie nešpecifikované údaje. A to za takmer 700tisíc eur (21 miliónov korún). Uvádza to v podmienkach výberového konania, ktoré v pondelok zverejnilo v Európskom vestníku verejného obstarávania. Informovala o tom agentúra Sita.
Čo rozhodne
o víťazovi súťaže
- Celková cena predmetu obstarávania vrátane DPH v eurách: závažnosť tohto bodu je 35.
- Počet miest, kde bude prieskum realizovaný : závažnosť tohto bodu je 25.
- Počet dní, počas ktorých sa bude prieskum realizovať : závažnosť tohto bodu je 25.
- Počet respondentov podľa predloženej ponuky: závažnosť tohto bodu je 15.
V rezorte sa dozvedeli o vyhlásení súťaže zrejme až od nás, keď sme sa pýtali na podrobnosti. Na oddelení zahraničných vzťahov v turizme na ministerstve včera pred obedom nemali o tom informácie. Rovnako o tendri nevedeli ani v štátnej Slovenskej agentúre pre cestovný ruch (SACR). Až podvečer ministerstvo s určitosťou povedalo, že naozaj vyhlásilo takéto verejné obstarávanie.
„Výsledkom zisťovania údajov o zahraničných návštevníkoch je získanie údajov, ktoré sú potrebné do Satelitného účtu cestovného ruchu i pri vypracovávaní koncepčných a strategických materiálov," povedala Dagmar Hlavatá z komunikačného oddelenia. Cena aj počet respondentov má podľa nej vyplynúť z výsledkov verejného obstarávania. Ministerstvo však už v jeho vyhlásení predpokladá cenu za prieskum - 663 878 eur pred zdanením.
Zároveň sa vo vyhlásení súťaže uvádza aj počet respondentov, ktorých by mal víťaz za rok osloviť - minimálne sedemtisíc.
Ministerstvo či SACR?
Výberové konanie vyhlasuje ministerstvo aj napriek tomu, že v roku 1995 zriadilo SACR, ktorá by sa aj takýmito otázkami mala zaoberať. „Prieskum SACR nevykonáva preto, lebo nemá na to personálne ani technické podmienky," povedala Dagmar Hlavatá z komunikačného oddelenia.
Agentúra pritom podľa hovorkyne Zuzany Nemcovej pripravuje v budúcom roku „prieskum správania" zahraničných turistov.
Aj prieskum, na ktorý ministerstvo vypísalo tender, by však mal patriť do povinností SACR. Taká je dohoda s ministerstvom. Agentúra má okrem iného robiť „marketingový výskum trhu cestovného ruchu podľa jeho základných zložiek: vývoj potrieb a požiadaviek dopytu". V oznámení verejného obstarávania sa pritom píše, že „ide o získanie údajov z dopytovej stránky turizmu."
Môže ísť teda o duplicitu a štát zaplatí za rovnaké služby SACR i vybratému súkromníkovi. Agentúra dostala na rok 2009 viac ako dva a pol milióna eur (75 miliónov korún).
Viac ako len štatistika
Prieskum u zahraničných turistov robí dnes aj Štatistický úrad. Ten však zisťuje, koľko ľudí zo zahraničia príde, odkiaľ prichádzajú, koľkí z nich navštívia kúpele, či sa ubytujú na vidieku.
Ministerstvo hospodárstva však chce ísť ďalej. Prieskum má „získať údaje o zahraničných návštevníkoch Slovenska, ktoré neposkytuje oficiálna štatistika". Neuvádza však, o aké údaje by malo ísť.