Pokuty za čiernu prácu majú rásť

Dnes môžu dať úrady firme pokutu najviac 33­tisíc eur, ak zistia, že niekoho zamestnáva načierno. Podľa návrhu ministerstva práce to na budúci rok môže byť šesťkrát viac.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Keď pred štyrmi rokmi vtedajší minister práce Ľudovít Kaník vyhlásil akciu Vietor, aby skontroloval nelegálnu prácu na Slovensku, zamestnávatelia za dva týždne nahlásili takmer 40–tisíc voľných pracovných miest. Boj s nelegálnou prácou chce vyhlásiť aj súčasná ministerka práce Viera Tomanová.

Vyplýva to z návrhu novely zákona o službách zamestnanosti, ktorým sa má meniť aj zákon o inšpekcii práce. Rezort práce navrhuje, aby zamestnávatelia za prácu „na čierno“ zaplatili pokutu od dvoch do 200­tisíc eur. Momentálne je najvyššia pokuta zhruba 33­tisíc eur. Žiadna spodná hranica neexistuje.

Prečo robia načierno?

Podpredsedníčka SDKÚ Iveta Radičová tvrdí, že pokuty sú len riešením dôsledkov. Príčinami čiernej práce je pritom nedostatok pracovných miest a zo strany podnikateľov privysoké odvodové zaťaženie.

Odborári tiež hovoria o kríze, ale aj o tlaku zo strany zamestnávateľov. „Ak ľudia nemajú inú možnosť a sú odkázaní žiť zo sociálneho minima, prijímajú aj veci v rozpore so zákonom,“ povedal predseda Odborového zväzu OZ KOVO Emil Machyna.

Podnikatelia vidia príčiny inde. „Vstup a výstup z pracovného trhu by mal byť jednoduchší, odvodové zaťaženie nižšie,“ vymenúva Róbert Kičina z Podnikateľskej aliancie Slovenska. Je proti práci na čierno, pretože zvýhodňuje firmy, ktoré ju využívajú.Pomôcť môžu podľa neho aj prísnejšie kontroly a sankcie, ktoré by sa týkali okrem zamestnávateľa aj zamestnanca. Často to totiž nie je tak, že by ľudia nemali na výber, ale špekulujú, ako si ponechať aj sociálne dávky a súčasne zarobiť.

Koho sa to týka najviac

Celý problém s prácou na čierno sa pritom týka najmä ľudí s nízkou kvalifikáciou. „Legálne by boli drahí. Keď sa neplatí časť nákladov, sú schopní predať sa na trhu,“ povedal Kičina. Pomohla by preto odpočítateľná položka z odvodov.

S tým súhlasí aj odborník na dane a odvody Jozef Mihál (SaS). Ďalším riešením je, že by si ľudia mohli istý čas ponechať aj sociálne dávky a zároveň by poberali mzdu.

Čo na takéto riešenie hovorí ministerstvo práce, sme sa nedozvedeli. V návrhu uvádza, že ak úrady práce pri kontrole počas roka uložia 300 pokút s najnižšou navrhovanou sadzbou 2­tisíc eur, pre štát to bude znamenať 85­percentný nárast týchto príjmov. V prvej polovici minulého roka sa totiž priemerná výška pokuty pohybovala na úrovni zhruba 373 eur.

Mihál upozorňuje, že aj vyššie pokuty môžu podnikatelia obísť. Stále je tu totiž možnosť práce na dohodu, kde firme nevznikajú takmer nijaké náklady navyše. Keď sa práca zlegalizuje, firma o nič nepríde, ale zamestnanec áno – o sociálne dávky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 153
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 687
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 921
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 285
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 782
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 695
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop