Cez Vianoce na krízu zabúdame

Čoraz viac ľudí na Slovensku si myslí, že sa ich kríza dotýka. Napriek tomu by podľa prieskumu firmy Deloitte mali byť vianočné výdavky vyššie ako vlani.

BRATISLAVA. Vlani na jeseň malo 84 percent občanov na Slovensku pocit, že sa ich finančná kríza priamo netýka. Tento rok je to už iba 54 percent. Napriek tomu sa väčšina občanov domnieva, že ich kúpyschopnosť sa v porovnaní s minulým rokom nezmenila. A 87 percent občanov uviedlo, že minie tento rok rovnakú alebo menšiu sumu peňazí na vianočné nákupy ako minulý rok. Prieskum spoločnosti Deloitte sa uskutočnil v 18 krajinách západnej a východnej Európy a v Južnej Afrike v septembri, či začiatkom októbra 2009.

Kríza len v hlavách?

Z prieskumu vyplýva, že kríza má iba obmedzený priamy vplyv na spotrebiteľov. Z odpovedí respondentov vyplynulo, že vo finančnej situácii domácností prevládajú skôr psychologické aspekty krízy nad realitou.

Analytik pre oblasť obchodu Ľubomír Drahovský upozorňuje, že je to orientačný prieskum, ktorý reaguje na to, ako uvažujú spotrebitelia v čase, keď sa prieskum zostavoval. No ekonomické prostredie, ktoré sa mení v podstate z týždňa na týždeň, mení názory ľudí na nákupné možnosti. „Medziročný prepad maloobchodných tržieb v auguste a septembri naznačuje, že ľudia sú pri míňaní o desatinu šetrnejší ako pred rokom.

Spotrebiteľské výdavky sa však stabilizovali. Okrem toho pesimizmus spotrebiteľov sa oproti minimám vo februári zmiernil," povedal analytik Volksbank Vladimír Vaňo. Väčšia dostupnosť zliav pomáha podľa neho kompenzovať negatívny dosah faktorov, ktoré vedú k obmedzeniu výdavkov ľudí.

Európski spotrebitelia si myslia, že v nasledujúcom roku sa ich situácia zlepší. Pokiaľ ide o slovenských občanov, len 17 percent z nich predpokladá, že ich finančná situácia sa zhorší.

Ľudia chcú praktické darčeky

Väčšina spotrebiteľov hovorí, že majú na vianočné nákupy vyčlenenú rovnakú sumu ako vlani, ale už vtedy to bola veľmi nízka suma. Na rozdiel od minulosti nechcú nakupovať impulzívne a väčší dôraz kladú na užitočné darčeky.

Platí to aj o našich občanoch. Aj keď väčšina ľudí u nás neplánuje minúť tento rok na vianočné nákupy menej, chcú míňať lepšie. Až 82 percent z nich bude nakupovať praktické darčeky. A až 55 percent si spraví svoj vianočný rozpočet. „Vyvíja sa nový typ spotrebiteľa, ktorý chce za svoje peniaze nové druhy protihodnoty," povedala Zuzana Letková z Deloitte Audit Slovensko.

Cena a veľký výber sú podľa prieskumu dve hlavné kritériá pri rozhodovaní európskych spotrebiteľov.

Vianočné výdavky slovenského spotrebiteľa by tento rok mali dosiahnuť v priemere 480 eur. Vlani to bolo 430 eur. „Slovensko je na rozdiel od iných krajín typické veľmi silnými regionálnymi rozdielmi. Niektoré výstupy z analýzy budú platiť pre Bratislavu a ostatné ekonomicky silné regióny, no nie pre tie, kde sa žije z mesiaca na mesiac," podotkol Drahovský.

Ľudia u nás plánujú nakúpiť priemerne 13 darčekov v priemernej hodnote 21 eur, čo je napríklad takmer štvrtina z hodnoty priemerného darčeka Luxemburčanov. V západnej Európe plánujú kúpiť menej darčekov, no s vyššou priemernou cenou.

Deloitte_vianoce

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 636
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 747
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 688
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 590
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 161
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 021
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 930
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 2 349
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 002
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 986

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.