BRATISLAV. Negatívny dopad hospodárskej krízy sa nevyhol podľa štúdie spoločnosti KPMG ani oblasti medzinárodného cestovného ruchu, ktorý sa objavil už v druhom polroku minulého roka. V tomto roku sa prehĺbil a podľa zmienenej štúdie má pretrvávať aj v budúcom roku. Jedným z dôvodov, ktoré najviac ovplyvnili recesiu cestovného ruchu je podľa KPMG pokles obchodných aktivít firiem. Z tohto faktora vyplývajú aj ďalšie, ako znížená zamestnanosť a pokles disponibilného príjmu obyvateľstva.
Európa s 500 mil. cezhraničných priechodov, čo je 53 % svetového súhrnu, je najvýznamnejšou turistickou destináciou. Podľa Svetovej turistickej organizácie (UNWTO) poklesol aktívny cestovný ruch v Európe v prvom polroku 2009 približne o 10 %. Výsledky analýzy spoločnosti KPMG uvádzajú, že podľa Svetovej turistickej organizácie má turizmus potenciál zohrať kľúčovú rolu pri ekonomickom oživení. "Štátne úrady by preto mali zahrnúť turizmus do centra svojich stimulačných balíčkov, najmä dopytovo orientovanými opatreniami, ako posilnenie podpory predaja, fiškálne stimuly, zlepšenie prístupu k úverovým zdrojom, či budovanie infraštruktúry," uvádza sa v tlačovej správe spoločnosti KPMG.
Analýza popisuje opatrenia vybraných krajín, ktoré by mali utlmiť recesiu v oblasti cestovného ruchu. Pre Taliansko navrhuje marketingové partnerstvo s Francúzskom a Španielskom, ktoré by sa mali zamerať na tzv. Emerging countries a zámorské krajiny. Španielsky State Secretariat for tourism dal podľa KPMG k dispozícii finančnú pomoc vo výške jednej miliardy eur za účelom financovať investície do renovácie turistickej infraštruktúry v krajine. Rakúsko zase investovalo do marketingovej kampane, ktorou upútali pozornosť turistov zo susedných krajín.
Výsledkom štúdie spoločnosti KPMG sú i prognózy vývoja do budúcnosti. Z hľadiska cyklického vývoja očakáva analýza KPMG v oblasti cestovného ruchu silnejšie pozície tohto odvetvia ako pred krízou. "Slovensko postupne stráca niektoré konkurenčné výhody ako napríklad nižšiu úroveň cien v porovnaní s okolitými krajinami," uvádza sa v správe KPMG. Štúdia KPMG hovorí aj o príležitostiach, ktorých premeškanie by predstavovalo hrozbu. Príležitosťami sú podľa KPMG trendy, ako napríklad to, že trh strednej a východnej Európy sa javia ako nové európske destinácie, narastanie počtu víkendových pobytov, podporné programy Európskej únie na dobudovanie infraštruktúry a tvorbu nových produktov a stimulácia domáceho cestovného ruchu.