BRATISLAVA. Zatiaľ sa čaká, kedy Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) schváli všeobecné obchodné podmienky, od čoho závisí začiatok registrácie pre mýto. "Všeobecné obchodné podmienky budú definovať obchodný vzťah medzi dopravcom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, resp. SkyToll-om," povedal v stredu hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.
Spoločnosť SkyToll, pripravujúca zavedenie elektronického výberu mýta k 1. januáru 2010, bude prenajímať palubné jednotky pre vozidlá len za zálohovú platbu. S iným spoplatnením za tieto prístroje sa zatiaľ nepočíta napriek tomu, že nedávno schválená novela zákona o elektronickom mýte umožňuje jednorazové platenie mýta príležitostným dopravcom. S touto možnosťou sa však nateraz neuvažuje.
"Každý vodič kamióna zaplatí 50 eur na to, aby mohol mať OBU jednotku. Je to zálohová paušálna platba, ktorú má spoločnosť v depozite na obdobie, pokiaľ bude OBU jednotka vo vozidle," dodal Jurikovič. Keď dopravca palubnú jednotku vráti, dostane naspäť zálohovú platbu za jej požičanie.
Mýto budú musieť platiť a mať palubnú jednotku na vyhradených úsekoch diaľnic, rýchlociest a ciest prvej triedy aj vodiči automobilov, ktoré spolu s prívesom presiahnu hmotnosť 3,5 tony. Ak však vozidlo bez prívesu nemá 3,5 tony, má platiť ako doteraz za časovú nálepku. "Zákon definuje vozidlo aj s prívesom ako jeden celok. Na vozidlo do 3,5 tony sa vzťahuje časť zákona o diaľničných nálepkách. V prípade, že prepravuje náklad a má spolu hmotnosť nad 3,5 tony, a je to v tomto momente nákladné vozidlo, tak potrebuje OBU jednotku," upresnil Jurikovič.
Či mýto budú platiť aj autobusoví dopravcovia vo verejnej prímestskej doprave, o tom sa podľa hovorcu ministra dopravy ešte stále rokuje.