Merkelová chce, aby GM reštrukturalizoval Opel za svoje peniaze

Merkelová je sklamaná, že GM nepredal podiel v Opeli. Má strach, že teraz bude zatvárať nemecké závody.

BERLÍN. Nemecká kancelárka Angela Merkelová tlačí na General Motors (GM), aby predstavil "dôveryhodný koncept" budúcnosti svojej európskej dcéry Opel. Dodala, že väčšinu reštrukturalizácie automobilky by mal financovať americký koncern z vlastných zdrojov.

GM minulý týždeň prekvapivo zastavil predaj väčšinového podielu vo svojej dcére Opel/Vauxhall konzorciu zloženému z kanadského autododávateľa Magna International a ruskej banky Sberbank. Berlín podporoval toto riešenie. Magna totiž prisľúbila, že nezatvorí ani jeden nemecký závod Opela.

"Som mimoriadne sklamaná z rozhodnutia General Motors," povedala dnes Merkelová v parlamente. "Zamestnanci však potrebujú viac než naše sklamanie, potrebujú konkrétne riešenie."

Nemci chcú vidieť riešenie

"Očakávame, že General Motors urýchlene predloží dôveryhodný koncept, ktorý dá Opel Europe a nemeckým závodom šancu na úspešnú budúcnosť." Dodala, že "takéto riešenie môže mať úspech iba vtedy, ak General Motors bude hlavnú časť reštrukturalizácie financovať z vlastných zdrojov".

Merkelová tiež opätovne vyzvala GM, aby splatil preklenovací úver pre Opel, ktorý zabezpečil prevádzku automobilky počas obdobia, kedy sa hľadal vhodný kupec. Americký koncern dnes uviedol, že z tohto úveru doteraz nesplatil 600 miliónov eur, ktoré vyrovná do konca novembra.

Správna rada GM sa pred týždňom rozhodla, že zastaví predaj 55-% podielu v dcére Opel/Vauxhall. Obchod sa už považoval za istý po mesiacoch trvajúcich rokovaniach. Merkelová dnes obhajovala rozhodnutie svojej vlády podporiť predaj Opela strategickému investorovi.

"Keby sme to neurobili, Opel by dnes už neexistoval," myslí si Merkelová. Podľa nemeckej kancelárky GM, ktorý sa v lete 40 dní nachádzal v ochrane pred veriteľmi, nebol celé mesiace schopný niesť zodpovednosť za Opel.

Opel ako akciová spoločnosť

"Očakávame, že koncern sa v budúcnosti bude rovnako intenzívne venovať svojim americkým aj európskym závodom," uviedla Merkelová. "Rozhodujúcou podmienkou pre úspech rokovaní, ktoré nás teraz čakajú, je nájdenie férovej vyváženosti."

Šéf GM Fritz Henderson, ktorý v pondelok a dnes rokoval s predstaviteľmi nemeckej automobilky a odborármi v Rüsselsheime, prisľúbil väčšiu samostatnosť pre Opel. "Fritz Henderson potvrdil, že chce Opel v Európe priviesť k bývalej sile a dať mu vysokú mieru nezávislosti a samostatnosti v rámci koncernu GM," uviedol predseda celopodnikovej rady Klaus Franz po stretnutí s Hendersonom.

Franz požaduje od GM premenu Opela na akciovú spoločnosť, čo by poskytlo nemeckej automobilke väčší manévrovací priestor pri rozhodovaní. "General Motors tým môže ukázať, či to myslí so samostatnosťou Opela vážne."

Predstavitelia zamestnancov očakávajú od GM podrobný podnikateľský plán pre Opel do roku 2014, ktorý bude obsahovať aj spoľahlivý koncept financovania. "My sami sme počas uplynulého jeden a pol roka vypracovali takýto plán. Vieme, čo je dôležité pre úspešnú budúcnosť Opela," uviedol Franz. Zástupcovia zamestnancov porovnajú plán GM s analýzou, ktorú spomínal Franz, a až potom sa rozhodnú, či budú pokračovať v rokovaniach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 988
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 839
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 085
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 324
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 240
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 673
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 662
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop