Merkelová chce, aby GM reštrukturalizoval Opel za svoje peniaze

Merkelová je sklamaná, že GM nepredal podiel v Opeli. Má strach, že teraz bude zatvárať nemecké závody.

BERLÍN. Nemecká kancelárka Angela Merkelová tlačí na General Motors (GM), aby predstavil "dôveryhodný koncept" budúcnosti svojej európskej dcéry Opel. Dodala, že väčšinu reštrukturalizácie automobilky by mal financovať americký koncern z vlastných zdrojov.

GM minulý týždeň prekvapivo zastavil predaj väčšinového podielu vo svojej dcére Opel/Vauxhall konzorciu zloženému z kanadského autododávateľa Magna International a ruskej banky Sberbank. Berlín podporoval toto riešenie. Magna totiž prisľúbila, že nezatvorí ani jeden nemecký závod Opela.

"Som mimoriadne sklamaná z rozhodnutia General Motors," povedala dnes Merkelová v parlamente. "Zamestnanci však potrebujú viac než naše sklamanie, potrebujú konkrétne riešenie."

Nemci chcú vidieť riešenie

"Očakávame, že General Motors urýchlene predloží dôveryhodný koncept, ktorý dá Opel Europe a nemeckým závodom šancu na úspešnú budúcnosť." Dodala, že "takéto riešenie môže mať úspech iba vtedy, ak General Motors bude hlavnú časť reštrukturalizácie financovať z vlastných zdrojov".

Merkelová tiež opätovne vyzvala GM, aby splatil preklenovací úver pre Opel, ktorý zabezpečil prevádzku automobilky počas obdobia, kedy sa hľadal vhodný kupec. Americký koncern dnes uviedol, že z tohto úveru doteraz nesplatil 600 miliónov eur, ktoré vyrovná do konca novembra.

Správna rada GM sa pred týždňom rozhodla, že zastaví predaj 55-% podielu v dcére Opel/Vauxhall. Obchod sa už považoval za istý po mesiacoch trvajúcich rokovaniach. Merkelová dnes obhajovala rozhodnutie svojej vlády podporiť predaj Opela strategickému investorovi.

"Keby sme to neurobili, Opel by dnes už neexistoval," myslí si Merkelová. Podľa nemeckej kancelárky GM, ktorý sa v lete 40 dní nachádzal v ochrane pred veriteľmi, nebol celé mesiace schopný niesť zodpovednosť za Opel.

Opel ako akciová spoločnosť

"Očakávame, že koncern sa v budúcnosti bude rovnako intenzívne venovať svojim americkým aj európskym závodom," uviedla Merkelová. "Rozhodujúcou podmienkou pre úspech rokovaní, ktoré nás teraz čakajú, je nájdenie férovej vyváženosti."

Šéf GM Fritz Henderson, ktorý v pondelok a dnes rokoval s predstaviteľmi nemeckej automobilky a odborármi v Rüsselsheime, prisľúbil väčšiu samostatnosť pre Opel. "Fritz Henderson potvrdil, že chce Opel v Európe priviesť k bývalej sile a dať mu vysokú mieru nezávislosti a samostatnosti v rámci koncernu GM," uviedol predseda celopodnikovej rady Klaus Franz po stretnutí s Hendersonom.

Franz požaduje od GM premenu Opela na akciovú spoločnosť, čo by poskytlo nemeckej automobilke väčší manévrovací priestor pri rozhodovaní. "General Motors tým môže ukázať, či to myslí so samostatnosťou Opela vážne."

Predstavitelia zamestnancov očakávajú od GM podrobný podnikateľský plán pre Opel do roku 2014, ktorý bude obsahovať aj spoľahlivý koncept financovania. "My sami sme počas uplynulého jeden a pol roka vypracovali takýto plán. Vieme, čo je dôležité pre úspešnú budúcnosť Opela," uviedol Franz. Zástupcovia zamestnancov porovnajú plán GM s analýzou, ktorú spomínal Franz, a až potom sa rozhodnú, či budú pokračovať v rokovaniach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 728
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 820
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 112
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 993
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 306
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 151
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 677
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 673
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 409
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 405

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko, Nemecká kancelárka Angela Merkelová, Opel

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.