Zo začiatku fungovania mýta sa vraj môžu vyskytnúť viaceré problémy

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák očakáva, že na začiatku fungovania mýtneho systému môžu byť určité problémy, podobne ako sa vyskytli v okolitých krajinách.

BRATISLAVA. Elektronický výber mýta pre automobily nad 3,5 tony bude na Slovensku zavedený podľa plánu 1. januára 2010, predpokladá generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Očakáva, že na začiatku fungovania mýtneho systému môžu byť určité problémy, podobne ako sa vyskytli v okolitých krajinách, kde prešli na mýto. Problémov, ak sa objavia, by však malo byť podľa neho čo najmenej a mali by byť odstránené čo najskôr.

"Z pohľadu technologického aj celého procesu je systém špecifický a svojim spôsobom jedinečný. Je to prvýkrát, čo bude spustený systém, ktorý má široký záber spoplatnenia úsekov, nielen diaľnice a rýchlostné cesty, ale aj cesty prvej triedy," povedal Palčák v rozhovore pre agentúru SITA.

Zariadení treba viac

Nedávna analýza žilinskej inštitúcie ukázala, že potreba OBU jednotiek do vozidiel, ktorá bola plánovaná minimálne na úrovni 80 tisíc, bude vo veľmi krátkom čase nedostačujúca. "Naše odhady hovoria, že bude potrebných v blízkej dobe možno 130 až 140 tisíc jednotiek a v strednodobom výhľade ešte viac," pokračoval Palčák.

Cestní dopravcovia by si podľa neho nemali registráciu do mýtneho systému odkladať na poslednú chvíľu, aby sa začiatkom budúceho roka predišlo náporu na kontaktných a distribučných miestach. Prepravcovia by sa preto mali zaregistrovať v určitom predstihu.

"Predpokladám, že registrácia by už mala byť umožnená v druhej polovici novembra na kontaktných miestach a následne aj na distribučných miestach. Je dôležité, aby bol dostatočný čas na predregistráciu. O čo menej vozidiel bude zaregistrovaných v prípravnom čase, o to väčšie budú nápory od 1. januára, čo dokazujú aj skúsenosti v zahraničí." dodal Palčák.

Záloha je veľmi malá

Analýza o vývoji intenzity cestnej nákladnej dopravy bola zameraná aj na to, ako často vodiči na Slovensko prichádzajú. Aj keď sa Slovensko nepovažovalo za krajinu s významnou tranzitnou dopravou podľa vozových kilometrov, ukázalo sa, že je tu významná tranzitná doprava podľa absolútnych počtov. Na niektorých hraničných vstupoch dosahuje denná intenzita až 4 tisíc nákladných vozidiel.

Kritizovaná novela zákona o mýte, ktorá umožňuje aj prípadné náhradné platenie mýta pre príležitostných prepravcov, je podľa Palčáka pre dopravcov veľmi vítaná, lebo by uľahčila platenie mýta. "Nemusí byť nejaká obava z pohľadu kontroly, tak to funguje aj v Nemecku, aj keď len na diaľniciach," povedal šéf žilinského ústavu.

Jeho snahou podľa Palčáka je, aby mýtny systém čo najviac slúžil prepravcom. Aby bol mýtny systém udržateľný, pokiaľ ide o počet palubných jednotiek, navrhovaná záloha 50 eur, tvrdí Palčák, je motivačne veľmi malá, aby dopravcovia prístroje vracali. Podľa neho však existuje určitý priestor na to, aby bol dopad na domácich prepravcov minimálny. "Najrozumnejšie bude ale asi počkať, ako sa situácia bude vyvíjať," uzavrel Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 998
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 128
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 838
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 022
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 805
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 962
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 505
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 165
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 204

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop