My zarobíme štyri eurá, Česi šesť

Platy stúpali na Slovensku najrýchlejšie spomedzi susedov. Stále však boli nižšie ako inde.

Doteraz platy na Slovensku rástli pomerne rýchlo. V najbližšom čase budú podľa ekonómov stúpať pomaly.(Zdroj: SITA/AP)

Priemerná hodinová mzda v posledných rokoch rástla u nás rýchlejšie než v okolitých krajinách. Tento rok sa očakáva, že budú platy na Slovensku rásť najpomalšie za posledné roky.

BRATISLAVA. Menej ako na Slovensku zarobili vlani za hodinu práce ľudia v Európskej únii len v Rumunsku, Bulharsku a Litve.

Priemerné mzdy v Európskej únii za posledných sedem rokov prepočítal Dalibor Holý z Českého štatistického úradu. Z čísel z Eurostatu mu vyšlo, že najhoršie na tom boli vlani spomedzi európskej dvadsaťsedmičky Bulhari s hodinovou mzdou 1,6 eura, najlepšie naopak Dáni takmer s 25 eurami.

Priemernú hodinovú mzdu však analytik nedával do súvislosti s nákladmi na život v jednotlivých krajinách.

Naše platy rástli rýchlo

Slovensko vychádza pri vlaňajšom porovnaní hodinovej mzdy oproti susedným krajinám, ktoré sú v Európskej únii, najhoršie. Za hodinu si v priemere človek u nás zarobil minulý rok 4,13 eura.

V Maďarsku bola priemerná hodinová mzda vyššia o 20 centov, v Poľsku zarobili ľudia za hodinu práce v priemere viac takmer o euro a desať centov.

Z porovnania našich bývalých socialistických susedov vyšli najlepšie s platom 5,65 eura za hodinu Česi. V Rakúsku vyšla podľa Holého prepočtov hodinová mzda na viac ako 14 eur.

Holý porovnával platy v krajinách súčasnej európskej dvadsaťsedmičky od roku 2002. Vtedy človek na Slovensku v priemere za hodinovú prácu zinkasoval 2,08 eura. Za sedem rokov tak slovenské platy narástli takmer na dvojnásobok.

Rýchlejšie ako na Slovensku rástli platy za sedem rokov len v Rumunsku, Estónsku a Lotyšsku.

platy.jpg

Vypadávajú slabo zarábajúci

Za posledné roky rástli nominálne platy na Slovensku medziročne o sedem až osem percent. V niektorých odvetviach, ako sú napríklad telekomunikácie či nehnuteľnosti, stúpli medziročne aj o viac ako desať percent.

V súčasnosti už ekonómovia pozitívny nárast platov ani vďaka nízkej inflácii neočakávajú. Budú rásť najpomalšie za posledné roky. Ich rastu nebude pomáhať vyššia produktivita práce, ale skôr vypadávanie najhoršie zarábajúcich ľudí z výpočtov.

„Vplyvom krízy prišli a naďalej prichádzajú o prácu slabšie kvalifikovaní, a teda aj menej zarábajúci zamestnanci,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Na nominálny či reálny rast miezd tak podľa nej tento rok stačí, ak platy dosiaľ pracujúcich zostanú napríklad zmrazené alebo pôjdu nahor len minimálne.

Kríza platy okresala

Sadovská očakáva, že hrubá mzda tento rok porastie o 2,8 percenta: „Reálne mzdy, teda mzdy očistené o infláciu, stúpnu o 1,2 percenta.“ O predkrízové tempo rastu určite nepôjde. Okrem dopytu ovplyvnia rast miezd aj samotní zamestnanci. „Aj na budúci rok rastúca nezamestnanosť a slabší dopyt na trhu práce vyvolajú strach ľudí o miesta. Nebudú mať až také nároky na rast miezd. Tempo bude preto pomalšie aj na budúci rok,“ vraví Sadovská.

K rastu platov nám v minulosti pomáhali najmä zahraniční investori. Aj v budúcnosti ho preto dokážu ovplyvniť práve noví investori.

V treťom kvartáli tohto roka bol priemerný plat podľa prieskumu Merces.sk 785 eur mesačne. „V treťom kvartáli vykazovali platy pri medziročnom porovnaní takmer nulový rast,“ povedal analytik Profesie.sk Miroslav Dravecký. Vypočítal, že keby neprišla kríza a jej dosahy, skutočný plat by sa v súčasnosti pohyboval okolo 850 eur mesačne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 572
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 484
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 289
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 851
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 962
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 337
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 306
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 086
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 032
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 618

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.