Zavádzajúci posudok znalkyne obuvi stačí športovej predajni na to, aby neuznala reklamáciu. Na vine je aj zákon.
BRATISLAVA. Reklamovali ste stoeurové topánky a obchod vašu reklamáciu zamietol na základe posudku súdneho znalca? Na Slovensku to nemusí vždy znamenať, že bola zamietnutá na základe podložených faktov.
Dôkazom je vyčiarknutie banskobystrickej znalkyne obuvi zo zoznamu znalcov. „Dôvodom na udelenie najprísnejšieho trestu bolo viacnásobné porušenie zákona o znalcoch,“ povedala ministerka spravodlivosti Viera Petríková.
Podľa dostupných informácií ide o znalkyňu Evu O. Ministerstvo meno potvrdiť nechcelo, no už v minulosti priznalo, že začalo disciplinárne konanie voči tejto znalkyni. „Ak chcete napísať posudok, musíte vidieť obuv. Nerobíme skúšky kvality, len posudzujeme,“ povedala vtedy Eva O.
Tisícky úkonov ročne
Ministerstvo spravodlivosti zistilo, že znalkyňa vo viacerých posudkoch formálne a metodicky pochybila. „Vo vyjadreniach sú uvedené iba konštatovania z vizuálnej prehliadky obuvi a všeobecné formulácie, ktoré sú nepodstatné alebo bez dôkazu k reklamovaným chybám,“ odôvodňuje rozhodnutie ministerstvo.
Znalkyňa podľa neho v niektorých prípadoch tvrdila, že za poškodenie topánok môže spôsob používania a to bez toho, aby preverila kvalitu ich materiálu.
„Zo znaleckého denníka, ktorý znalkyňa ministerstvu predložila vyplynulo, že v roku 2008 vypracovala 4699 znaleckých úkonov, od 1. januára 2009 do 22. mája 2009 to bolo 2050 znaleckých úkonov, čo je nezlučiteľné s riadnym výkonom znaleckej činnosti definovanej právnym poriadkom,“ povedal Michal Jurči, hovorca ministerstva.
Rozhodnutie spôsobuje v praxi problémy
Na spotrebiteľskú službu sťažnosti.sme.sk sa obrátila čitateľka Adela Petrová, ktorej reklamáciu v košickej predajni ŠportPro zamietli práve na základe posudku znalkyne Evy O. Nezdali sa jej vyjadrenia v posudku, preto podala sťažnosť na ministerstvo spravodlivosti.
To jej oznámilo, že znalkyňa pri posudzovaní porušila zákon a že rezort spravodlivosti začal voči nej disciplinárne konanie. V rozhodnutí, ktoré poslal pani Petrovej sa píše, že znalkyňa posudzovala obuv len vizuálne.
„K uvedenému tvrdeniu znalkyňa neuviedla žiadne dôkazy a je zavádzajúce,“ píše sa v rozhodnutí, ktoré možno nazvať analýzou znaleckého posudku.
Problém nastal vo chvíli, keď si pani Petrová chcela opäť uplatniť reklamáciu v predajni. Spoločnosť Timex, ktorej patrí sieť predajní ŠportPro jej oznámila, že reklamácia bola vybavená správne a v súlade so zákonom. Dokonca cituje z posudku tvrdenia, ktoré ministerstvo označilo za zavádzajúce. „Rozhodnutie neukladá povinnosť vrátiť vám finančnú hotovosť za reklamovanú obuv,“ píše sa v stanovisku firmy Timex. Naďalej trvá na spornom posudku.
Advokát Peter Serina tvrdí, že rozhodnutie vrátiť peniaze, alebo opätovne dať posúdiť obuv je v takomto prípade len na rozhodnutí predajcu. „Táto zdanlivo jednoduchá situácia, žiaľ, až také jednoduché, právne čisté riešenie nemá,“ vysvetľuje Serina. Spotrebiteľ by podľa neho mal s potvrdením od ministerstva prísť do predajne a žiadať vypracovanie nového posudku. Predajca však môže spotrebiteľovi nový posudok odmietnuť. Jedinou možnosťou je potom podľa advokáta súd.
Podľa našich informácií sa na ministerstve hospodárstva hovorí o novele zákona o ochrane spotrebiteľa. Uvažuje sa najmä o úprave ustanovení o oprávnených osobách, ktoré môžu posudzovať reklamované výrobky.
Advokát Peter Serina problémy s posudkami na obuv pozná už dlhšiu dobu. Ku kauze sa vyjadroval aj v minulosti, aktuálne komentuje vybrané sťažnosti na spotrebiteľskej službe Sťažnosti.sme.sk. Rozprávali sme sa s ním o dôsledkoch disciplinárneho konania znalcov obuvi pre prax.
Aké možnosti majú ľudia v prípade reklamácie obuvi, ktorú posudzoval disciplinárne stíhaný znalec?
„V prípade ochrany spotrebiteľa alebo reklamácie je zákonom, ktorý upravuje reklamáciu v klasickom „kamennom obchode" zákon o ochrane spotrebiteľa v platnom znení. Faktom je, že tento zákon sa nezaoberá situáciou, ku ktorej - ako vyplýva z podkladov, ktoré som dostal - došlo. A to, že samotný znalec pochybil pri vypracovávaní znaleckého posudku alebo odborného vyjadrenia. Navyše tak vážnym spôsobom, že podľa ministerstva sú tieto posudky vydané v rozpore so zákonom a znalca za to disciplinárne stíha.
Dochádza k situácii, že spotrebiteľova reklamácia bola predávajúcim odmietnutá ako neopodstatnená a podkladom je posudok alebo odborné vyjadrenie vypracované a vydané nezákonným spôsobom. Teda nespĺňa zákonné požiadavky na posudok alebo odborné vyjadrenie. Dalo by sa povedať, že tým pádom nie sú znaleckým posudkom alebo odborným vyjadrením."
Ak moju reklamáciu zamietli na základe výstupu disciplinárne stíhaného znalca, môžem prísť do predajne a žiadať opätovné posúdenie?
„Táto zdanlivo jednoduchá situácia žiaľ až také jednoduché, právne čisté riešenie nemá. Problém je, že chybu spravil znalec. Nie obchodník. Som toho názoru, že tu bude potrebné aplikovať ustanovenia o reklamácii takým spôsobom, že spotrebiteľ by mal opätovne reklamovať tovar, pričom obchodníkovi by mal predložiť stanovisko ministerstva o tom, že daný posudok alebo odborné vyjadrenie nespĺňa zákonné požiadavky a preto ho nie je možné použiť ako podklad pri reklamácii.
Obchodník by mal preto dať vypracovať nový posudok alebo odborné vyjadrenie a opätovne reklamáciu posúdiť. Ak by odmietol, je ešte možnosť aby si posudok alebo odborné vyjadrenie dal vypracovať spotrebiteľ a ak sa preukáže vada, ktorá zodpovedá záruke, mal by tento posudok predložiť predávajúcemu a tento by mal opätovne reklamáciu posúdiť, a to v zmysle posudku spotrebiteľa."
Čo môže stratiť obchodník, ak to odmietne urobiť?
„Toto je postup pre zdravé konkurenčné prostredie, kde platí baťovské „náš zákazník náš pán", vyžaduje ochotu predávajúceho. Predávajúci totiž môže súčinnosť a ochotu reálne riešiť reklamáciu aj odmietnuť a nový posudok či vyjadrenie nevypracovať alebo to, ktoré je predložené spotrebiteľom neakceptovať, pretože zákon takúto situáciu nepozná a občanom možno prikazovať povinnosti len zákonom alebo na základe zákona.
Ak predávajúci nebude ochotný poskytnúť súčinnosť vo vyššie uvedenom zmysle, čo je jeho právo, bude potrebné aby spotrebiteľ podal návrh na súd a predávajúceho žaloval. V tom prípade bude určite vhodné ak si spotrebiteľ dá vypracovať vlastný posudok alebo odborné vyjadrenie, ako dôkaz. Samozrejme v takom prípade bude môcť spotrebiteľ žiadať nie len vrátenie peňazí za tovar, ak má príslušné vady, ale aj náhradu škody a náklady vynaložené na uplatnenie svojho práva, čo by mal na druhej strane zvážiť predávajúci.
Môže sa stať, že z tridsaťeurovej reklamácie bude zaviazaný na zaplatenie niekoľko sto eur z titulu náhrady škody a nákladov na uplatnenie práva. V neposlednom rade by predávajúci mal zvážiť otázku negatívnej reklamy, lebo právo kohokoľvek informovať verejnosť o tom, že je v súdnom spore s predávajúcim z dôvodu reklamácie, nie je možné žalovať ani zakázať.