Za ľudí v sociálnych podnikoch platíme, ako keby robili v automobilkách

Do konca septembra sa v „Tomanovej“ sociálnych podnikoch zamestnalo len 348 ľudí. Jedno takéto miesto stálo daňových poplatníkov desiatky tisíc eur.

Pracovné miesto v sociálnom podniku stojí štát viac ako miesto v automobilke.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

Do konca septembra sa v „Tomanovej“ sociálnych podnikoch zamestnalo len 348 ľudí. Jedno takéto miesto stálo daňových poplatníkov niekoľko tisíc eur.

BRATISLAVA. Jeden robotník pracujúci v „Tomanovej" pilotnom sociálnom podniku stojí štát viac ako 67-tisíc eur. Osem sociálnych podnikov totiž do konca septembra zamestnalo len 348 ľudí, a to nielen na trvalý pracovný pomer, ale aj na dohody. A ministerstvo práce im odkleplo dokopy viac ako 23,5 milióna eur z eurofondov.

Okrem niekoľkých administratívnych pracovníkov podniky zamestnávajú ľudí s nízkou kvalifikáciou i nízkou mzdou.

V prospech pilotných sociálnych podnikov, z ktorých väčšina má byť podľa zistení médií napojená na vládny Smer, má hovoriť ešte údaj, že preškolili 321 ľudí. Tí sa mali následne zamestnať u ich zmluvného partnera.

„Ak počítame aj s týmito zamestnanými mimo sociálneho podniku, štátna dotácia na jedno pracovné miesto v rámci pilotného projektu by bola nižšia - niečo vyše 35-tisíc eur," hovorí Miroslav Beblavý z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Pripomína však, že týchto 321 ľudí má garantovanú prácu maximálne na pol roka, potom ich môže zamestnávateľ prepustiť.

Údaje o počte ľudí zamestnaných cez pilotné sociálne podniky poslala ministerka práce Viera Tomanová v odpovedi na poslaneckú otázku Kláry Sarközyovej z SMK.

Sú tu dôležitejší investori

Na porovnanie, automobilke PSA Peugeot Citroën vláda priklepla pri rozširovaní v roku 2006 štátnu pomoc na jedného zamestnanca vo výške 32-tisíc eur. Táto suma zahŕňa príspevok na zamestnanca, príspevok na vzdelanie, ale aj daňové úľavy a hotovostnú dotáciu. PSA predpokladala zamestnať 1800 ľudí.

Žilinská automobilka Kia Slovensko dostala v roku 2007 pri rozširovaní výroby o niečo viac ako 50-tisíc eur na pracovníka. Kia vtedy plánovala zamestnať viac ako 660 ľudí.

Búrku nevôle rozpútal pred štyrmi rokmi prípad dotácie pre kórejského výrobcu pneumatík Hankook. Ministerstvo hospodárstva na čele s Jirkom Malchárkom im navrhovalo dotáciu na jedno pracovné miesto viac ako 52-tisíc eur. Hankook dotáciu nedostal a na Slovensko so svojou investíciou napokon neprišiel.

Tomanovej mäkké pravidlá

V dotovaní pracovných pozícií pilotných sociálnych podnikov a automobiliek pritom existuje zásadný rozdiel.
Podľa analytika Tatra banky Juraja Valachyho napríklad v tom, že „Kia sa musela zaviazať, že dotované miesto zachová minimálne päť rokov". V pilotných sociálnych podnikoch je táto dotácia viazaná maximálne na dva a pol roka. Ich zmluvní partneri majú povinnosť udržať „najatého" pracovníka cez sociálny podnik len tri až šesť mesiacov.

Podľa Beblavého nemajú pre Slovensko pilotné sociálne podniky žiadny ekonomický prínos. „Vytvorených pracovných miest je veľmi málo. A aj tie mali pravdepodobne za následok zrušenie konkurenčných pracovných miest," tvrdí Beblavý.

Naproti tomu automobilky sú stále dôležitým ťahúňom slovenskej ekonomiky, hovorí Valachy. Dodáva, že pracovné miesta v automobilkách majú vyššiu pridanú hodnotu. Pritiahli subdodávateľov a ich príchod bol veľmi dôležitý aj pre imidž Slovenska ako krajiny výhodnej pre zahraničných investorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.