Za ľudí v sociálnych podnikoch platíme, ako keby robili v automobilkách

Do konca septembra sa v „Tomanovej“ sociálnych podnikoch zamestnalo len 348 ľudí. Jedno takéto miesto stálo daňových poplatníkov desiatky tisíc eur.

Pracovné miesto v sociálnom podniku stojí štát viac ako miesto v automobilke.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

Do konca septembra sa v „Tomanovej“ sociálnych podnikoch zamestnalo len 348 ľudí. Jedno takéto miesto stálo daňových poplatníkov niekoľko tisíc eur.

BRATISLAVA. Jeden robotník pracujúci v „Tomanovej" pilotnom sociálnom podniku stojí štát viac ako 67-tisíc eur. Osem sociálnych podnikov totiž do konca septembra zamestnalo len 348 ľudí, a to nielen na trvalý pracovný pomer, ale aj na dohody. A ministerstvo práce im odkleplo dokopy viac ako 23,5 milióna eur z eurofondov.

Okrem niekoľkých administratívnych pracovníkov podniky zamestnávajú ľudí s nízkou kvalifikáciou i nízkou mzdou.

V prospech pilotných sociálnych podnikov, z ktorých väčšina má byť podľa zistení médií napojená na vládny Smer, má hovoriť ešte údaj, že preškolili 321 ľudí. Tí sa mali následne zamestnať u ich zmluvného partnera.

„Ak počítame aj s týmito zamestnanými mimo sociálneho podniku, štátna dotácia na jedno pracovné miesto v rámci pilotného projektu by bola nižšia - niečo vyše 35-tisíc eur," hovorí Miroslav Beblavý z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Pripomína však, že týchto 321 ľudí má garantovanú prácu maximálne na pol roka, potom ich môže zamestnávateľ prepustiť.

Údaje o počte ľudí zamestnaných cez pilotné sociálne podniky poslala ministerka práce Viera Tomanová v odpovedi na poslaneckú otázku Kláry Sarközyovej z SMK.

Sú tu dôležitejší investori

Na porovnanie, automobilke PSA Peugeot Citroën vláda priklepla pri rozširovaní v roku 2006 štátnu pomoc na jedného zamestnanca vo výške 32-tisíc eur. Táto suma zahŕňa príspevok na zamestnanca, príspevok na vzdelanie, ale aj daňové úľavy a hotovostnú dotáciu. PSA predpokladala zamestnať 1800 ľudí.

Žilinská automobilka Kia Slovensko dostala v roku 2007 pri rozširovaní výroby o niečo viac ako 50-tisíc eur na pracovníka. Kia vtedy plánovala zamestnať viac ako 660 ľudí.

Búrku nevôle rozpútal pred štyrmi rokmi prípad dotácie pre kórejského výrobcu pneumatík Hankook. Ministerstvo hospodárstva na čele s Jirkom Malchárkom im navrhovalo dotáciu na jedno pracovné miesto viac ako 52-tisíc eur. Hankook dotáciu nedostal a na Slovensko so svojou investíciou napokon neprišiel.

Tomanovej mäkké pravidlá

V dotovaní pracovných pozícií pilotných sociálnych podnikov a automobiliek pritom existuje zásadný rozdiel.
Podľa analytika Tatra banky Juraja Valachyho napríklad v tom, že „Kia sa musela zaviazať, že dotované miesto zachová minimálne päť rokov". V pilotných sociálnych podnikoch je táto dotácia viazaná maximálne na dva a pol roka. Ich zmluvní partneri majú povinnosť udržať „najatého" pracovníka cez sociálny podnik len tri až šesť mesiacov.

Podľa Beblavého nemajú pre Slovensko pilotné sociálne podniky žiadny ekonomický prínos. „Vytvorených pracovných miest je veľmi málo. A aj tie mali pravdepodobne za následok zrušenie konkurenčných pracovných miest," tvrdí Beblavý.

Naproti tomu automobilky sú stále dôležitým ťahúňom slovenskej ekonomiky, hovorí Valachy. Dodáva, že pracovné miesta v automobilkách majú vyššiu pridanú hodnotu. Pritiahli subdodávateľov a ich príchod bol veľmi dôležitý aj pre imidž Slovenska ako krajiny výhodnej pre zahraničných investorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 704
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 031
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 129
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 784
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 420
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 088
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 837
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 573
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 139
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 661

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo je novým trendom v cestovaní? Deväť jednoduchých zásad

Pizza s mozarellou na Bali nepatrí. Sú národy, ktorých turisti majú vo svete zlé meno.

SVET

Ugandský Tarantino vraždí pre zábavu. Film je život

Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.