PRAHA. Podľa šéfa Európskej asociácie výrobcov automobilov Ivana Hodača však starý kontinent čaká výrazne zatváranie závodov, ďalšie fúzie i nástup čínskych automobiliek.
Rozhodnutie vedenia GM nepredať Opel všetkých prekvapilo. Prišlo to úplne nečakane. "Podľa mňa", pokračoval Hodač, "sa v GM rozhodli urobiť z Opela svoj 'business case' a reštrukturalizáciou z neho urobiť úspešnú automobilku". Hodač sa domnieva, že sa to americkému koncernu vyplatí.
Pokiaľ ide o európsky trh s automobilmi, do roku 2013 sa nedostane na úroveň, akú mal v roku 2007. "Nezabúdajme, že terajší pokles je obrovský a nijaký veľký rast pred sebou nevidíme," povedal Hodač. "To, čo nám pomohlo, napríklad šrotovné, to sa už skončilo. A ekonomika sa bude dvíhať len veľmi pomaly. Takže aby sme sa dostali na rok 2007, tak rok 2015 je veľmi optimistický odhad. Ale to nie je ničím odôvodnené, to sú len úvahy. Ale je možné aj to, že sa európsky trh už nikdy nevráti na úroveň roku 2007. Čína však bude rásť úplne neuveriteľným spôsobom".
Keď Číňania začnú vyvážať, tak tu za dva-tri roky budú kvalitné autá, aké dnes exportujú Japonci alebo Kórejčania.
"Nevidím dôvod, prečo existujú ľudia, ktorí tvrdia, že sa Čína v nasledujúcich desiatich rokoch nedostane na technickú úroveň Japoncov alebo Kórejčanov," uviedol Hodač. "Veď tam všetci vyrábame a máme tam svoje závody a technológie. Čínske automobilky sú veľké a budú ešte väčšie. Majú dosť peňazí a už onedlho budú kupovať v Európe distribučné siete a technológie."
Podľa Hodača dôjde k ďalšej konsolidácii európskych výrobcov a dôjde aj k ďalšiemu ich spájaniu. Podľa expertov môžu sa udržať len veľké automobilky. "Mám súkromný tip, ale nechám si ho pre seba. Stačí pouvažovať, kto by sa ku komu šikol," povedal Hodač.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.