Opozícia tlačí pre mýto na Vážneho

Viacnásobné porušenie zmluvy a nejasná cena. O tom hovorili opoziční poslanci po prieskume na ministerstve dopravy.

BRATISLAVA. Odkedy bude fungovať elektronické mýto a koľko bude stáť? Aj to sú otázky, s ktorými šli včera opoziční poslanci na prieskum na ministerstvo dopravy.

O zmätok dva mesiace pred plánovaným spustením mýta sa postaral samotný rezort dopravy. Vydal totiž vyhlášku, ktorá dala prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll - možnosť vyberať od dopravcov nové extra poplatky za palubné jednotky. Či a aké budú, sa poslanci nedozvedeli.

Podľa poslanca Pavla Prokopoviča (SDKÚ) totiž minister dopravy Ľubomír Vážny nové poplatky nevedel vyvrátiť ani potvrdiť. Na druhej strane si bol istý, že mýto bude v prevádzke od prvého januára budúceho roka, čiže podľa momentálne platného plánu.

Nebude to len satelit

Otázky však vyvolal aj pozmeňovací návrh poslanca Petra Pelegriniho (Smer), ktorý cez cestný zákon zmenil zákon o elektronickom výbere mýta. Výsledok: naše mýto nebude čisto satelitné, ako sa od začiatku predpokladalo, ale zmiešané. Vyplýva to z možnosti pre dopravcov platiť mýto aj cez automaty.

Potom si nebudú musieť zabezpečiť takzvané palubné jednotky na meranie prejdenej vzdialenosti, ktoré mali mať pôvodne všetci spoplatnení dopravcovia povinne. Od SkyTollu sme si objednali drahý satelitný systém práve preto, že je najkvalitnejší a dá sa ním najlepšie skontrolovať, či všetci, čo majú, platia poctivo mýto. Podľa Prokopoviča teraz neplatičov mýta nebude možné kvalitne kontrolovať.

Poslanec Janiš (SDKÚ) súhlasí: „Takzvaný ticketing zasahuje do zmluvy o mýte. Štát tak riskuje, že sa nebude môcť domáhať práv, ktoré mu zo zmluvy vyplývajú." SkyToll sa totiž v zmluve zaviazal, ako efektívne bude mýto vyberať.

Opäť sa nesúťažilo

Z Pelegriniho slov vyplýva, že výber mýta cez automaty bude rovnako efektívny, ako cez palubné jednotky. Autá totiž prechádzajú popod mýtne brány, tie automaticky fotia každé auto, a tak sa zistí, či má, alebo nemá zaplatené mýto. Podľa Prokopoviča sa však kamióny kontrolným bránam môžu jednoducho vyhnúť.

Zakladatelia SkyTollu pritom súťaž o mýto vyhrali s najdrahšou ponukou vyše 800 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť vyradila tri lacnejšie ponuky. Od najlacnejšej ponuky delí SkyToll vyše 200 milónov eur.

Okrem viacerých porušení zmluvy opozícii prekáža aj iná vec. Proti Slovensku totiž koná Európska komisia. Má pochybnosti o postupe pri zrušení zmluvy s poradcom pre projekty PPP a následnej súťaži o nového poradcu. Poslanci zistili, že štát v novej súťaži síce oslovil troch záujemcov, ale ponuku dal iba jeden.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 383
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 289
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 305
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 204
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 018
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 592
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop