BRATISLAVA. Interblue Group mala mať na účte už 5. októbra osem miliónov ton emisných kvót. Pre SME to potvrdil poslanec SDKÚ Ivan Mikloš, ktorý získal „objednávku" firmy od ministerstva na minulotýždňovom poslaneckom prieskume. Do dnešného dňa si tak môžu majitelia Interblue účtovať viac ako 585-tisíc eur.
Dokopy však môžu len na sankciách za nedodanie ôsmich miliónov ton emisných kvót zarobiť až 24 miliónov eur.
Každý deň, ktorý bude štát váhať s tým, či balík ôsmich miliónov ton na účet majiteľov Interblue pošle, nás totiž stojí viac ako 20-tisíc eur. Sankčný úrok je podľa zmluvy 0,05 percenta za každý aj začatý deň omeškania z ceny nedodaných emisií. Jeho výška podľa právnika Radovana Palu nie je privysoká. Neštandardné na nej je to, že nie je vôbec ohraničená.
„Keby som ja pracoval na tejto zmluve, určite by som tam chcel vidieť maximálnu výšku sankčných úrokov," hovorí Pala.
Tým, že žiadna hranica v zmluve nie je určená, môžu majitelia Interblue Group počkať, kým bude úrok z omeškania dostatočne zaujímavý, a až potom budú žiadať o jeho zaplatenie. Teoreticky tak môžu čakať až do konca roku 2012, keď vyprší zmluva a až v posledný deň požiadať o vyplatenie sankcie. Vtedy to bude štát stáť 23 997 600 eur (722 miliónov korún). To v prípade, ak požiadala Interblue Group o vydanie 8 miliónov ton kvót začiatkom októbra tohto roku.
Deň výplaty môže prísť kedykoľvek
Pala si myslí, že pre majiteľov Interblue Group je zmluva aj z tohto dôvodu veľmi výhodná a na jej zrušení nemusia mať vôbec žiadny záujem. Upozorňuje, že odporcovia zmluvy sa nemôžu spoliehať ani na to, že by zmluva bola v rozpore s dobrými mravmi. Určitý prospech z nej štát totiž má. „Okrem toho je to obrana, ktorá býva málokedy úspešná," pripomína Pala a dodáva: „Keby som bol v pozícii bežného obchodného vzťahu, nevidím dôvod na to, aby som emisnú zmluvu zrušil." Toto však nie je bežný obchodný vzťah a podľa Palu tu vstupuje do hry priveľa faktorov.
Kto je za obchodom s emisiami?
Hoci obchodní právnici už dlhodobo upozorňujú na to, že zmluva s Interblue Group je nevypovedateľná, premiér Robert Fico ju ani raz otvorene neodsúdil. Ešte začiatkom leta ju dokonca považoval za dobrú. „Nemám dôvod spochybňovať štruktúru zmluvy," povedal.
Ficov partner vo vláde - HZDS - začína otvorene poukazovať na premiéra a jeho prepojenie na emisnú kauzu. „Pán Chrbet povedal, že vie zabezpečiť zrušenie zmluvy. Tak ja si myslím, že to má vypovedajúcu hodnotu," odpovedal poslanec za HZDS Miroslav Jureňa na otázku, čo si myslí o informáciách, že by celý škandál mohol viesť k osobe premiéra Fica.
Včera v obvinení pokračoval poslanec HZDS Milan Urbáni. „Zdá sa, že tu neexistuje záujem doriešiť zmluvu," povedal. Na otázku, či to poukazuje na možné napojenie vládneho Smeru na kauzu, povedal: „Toto je vecou vlády."
Ešte pred dvomi mesiacmi hovoril o rušení zmluvy podpredseda vlády Dušan Čaplovič, nominant Smeru. Zmluva je však stále platná. Podľa nej má pritom Interblue Group nárok ešte na ďalších 27 miliónov ton emisných kvót, o ktoré môže požiadať kedykoľvek. Ak by tak napríklad firma urobila dnes a vláda by jej ich odmietla vydať, každý deň by sme na sankciách prišli o ďalších vyše 68-tisíc eur. Za mesiac by to bolo vyše dvoch miliónov eur.