Pokuta za emisie rastie každý deň

Približne 75 miliónov eur, ktoré sme na predaji emisných kvót doteraz zarobili, môžeme stratiť, keď zaplatíme Interblue Group sankčné úroky za nesplnenie stále platnej zmluvy.

(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

BRATISLAVA. Interblue Group mala mať na účte už 5. októbra osem miliónov ton emisných kvót. Pre SME to potvrdil poslanec SDKÚ Ivan Mikloš, ktorý získal „objednávku" firmy od ministerstva na minulotýždňovom poslaneckom prieskume. Do dnešného dňa si tak môžu majitelia Interblue účtovať viac ako 585-tisíc eur.

Dokopy však môžu len na sankciách za nedodanie ôsmich miliónov ton emisných kvót zarobiť až 24 miliónov eur.

Každý deň, ktorý bude štát váhať s tým, či balík ôsmich miliónov ton na účet majiteľov Interblue pošle, nás totiž stojí viac ako 20-tisíc eur. Sankčný úrok je podľa zmluvy 0,05 percenta za každý aj začatý deň omeškania z ceny nedodaných emisií. Jeho výška podľa právnika Radovana Palu nie je privysoká. Neštandardné na nej je to, že nie je vôbec ohraničená.

„Keby som ja pracoval na tejto zmluve, určite by som tam chcel vidieť maximálnu výšku sankčných úrokov," hovorí Pala.

Tým, že žiadna hranica v zmluve nie je určená, môžu majitelia Interblue Group počkať, kým bude úrok z omeškania dostatočne zaujímavý, a až potom budú žiadať o jeho zaplatenie. Teoreticky tak môžu čakať až do konca roku 2012, keď vyprší zmluva a až v posledný deň požiadať o vyplatenie sankcie. Vtedy to bude štát stáť 23 997 600 eur (722 miliónov korún). To v prípade, ak požiadala Interblue Group o vydanie 8 miliónov ton kvót začiatkom októbra tohto roku.

Deň výplaty môže prísť kedykoľvek

Pala si myslí, že pre majiteľov Interblue Group je zmluva aj z tohto dôvodu veľmi výhodná a na jej zrušení nemusia mať vôbec žiadny záujem. Upozorňuje, že odporcovia zmluvy sa nemôžu spoliehať ani na to, že by zmluva bola v rozpore s dobrými mravmi. Určitý prospech z nej štát totiž má. „Okrem toho je to obrana, ktorá býva málokedy úspešná," pripomína Pala a dodáva: „Keby som bol v pozícii bežného obchodného vzťahu, nevidím dôvod na to, aby som emisnú zmluvu zrušil." Toto však nie je bežný obchodný vzťah a podľa Palu tu vstupuje do hry priveľa faktorov.

Kto je za obchodom s emisiami?

Hoci obchodní právnici už dlhodobo upozorňujú na to, že zmluva s Interblue Group je nevypovedateľná, premiér Robert Fico ju ani raz otvorene neodsúdil. Ešte začiatkom leta ju dokonca považoval za dobrú. „Nemám dôvod spochybňovať štruktúru zmluvy," povedal.

Ficov partner vo vláde - HZDS - začína otvorene poukazovať na premiéra a jeho prepojenie na emisnú kauzu. „Pán Chrbet povedal, že vie zabezpečiť zrušenie zmluvy. Tak ja si myslím, že to má vypovedajúcu hodnotu," odpovedal poslanec za HZDS Miroslav Jureňa na otázku, čo si myslí o informáciách, že by celý škandál mohol viesť k osobe premiéra Fica.

Včera v obvinení pokračoval poslanec HZDS Milan Urbáni. „Zdá sa, že tu neexistuje záujem doriešiť zmluvu," povedal. Na otázku, či to poukazuje na možné napojenie vládneho Smeru na kauzu, povedal: „Toto je vecou vlády."

Ešte pred dvomi mesiacmi hovoril o rušení zmluvy podpredseda vlády Dušan Čaplovič, nominant Smeru. Zmluva je však stále platná. Podľa nej má pritom Interblue Group nárok ešte na ďalších 27 miliónov ton emisných kvót, o ktoré môže požiadať kedykoľvek. Ak by tak napríklad firma urobila dnes a vláda by jej ich odmietla vydať, každý deň by sme na sankciách prišli o ďalších vyše 68-tisíc eur. Za mesiac by to bolo vyše dvoch miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 517
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 103
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 158
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 290
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 086
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 646
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 259
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 098
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 794
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 832

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN považuje koalícia za diktátora, chce ho odvolať

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.