Analytik: Ryanair vydiera

Írsky prepravca chce mať v Bratislave nižšie poplatky. Analytik radí pozrieť sa na výsledky letísk, ktoré na takýto krok pristúpili.

(Zdroj: ČTK/AP)

Írsky prepravca chce mať v Bratislave nižšie poplatky. Analytik radí pozrieť sa na výsledky letísk, ktoré na takýto krok pristúpili.

BRATISLAVA. Írsky Ryanair by chcel v Bratislave vytvoriť svoju základňu s tromi lietadlami a 20 novými pravidelnými linkami. Tvrdí, že by dokázal vytvoriť a udržať 1600 pracovných miest. Je to ochotný urobiť „výmenou za nízkonákladové letiskové poplatky“. Na otázku, čo si pod tým predstavuje, neodpovedal.

Vzor našli na iných letiskách

Ryanair pri poplatkoch dáva za príklad Španielsko a Grécko, kde ich vláda znižovala. Na bratislavskom letisku je poplatok za pristátie približne o 60 percent vyšší ako na letisku v španielskom Alicante.

Poplatky za pristátie lietadla

Bratislava:

  • prvých 150 ton maximálnej vzletovej hmotnosti vrátane: 13,111 eura,
  • každá ďalšia v rozpätí od 151 do 250 ton: 9,294 eura,
  • od 251 tony ďalšia : 6,638 eura,

Alicante, Madrid:

  • do 10 ton : 6,852387 eura,
  • nad 10 ton do 100 ton: 7,848873 eura,
  • nad 100 ton : 8,808452 eura.

*poplatky nezahŕňajú daň

Ryanair nereagoval na otázku, či by sa uspokojil so znížením na grécku či na španielsku úroveň. Bratislavské letisko možnosť znížiť poplatky analyzuje. „Považujeme za predčasné publikovať predpoklady zľavy pred ukončením analýz,“ povedala Dana Madunická, hovorkyňa letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Podľa tohto letiska sa treba na zľavu pozrieť aj z pohľadu, či ňou nebude poskytnutá nedovolená štátna pomoc.

Ryanair za deväť mesiacov tohto roka prepravil z bratislavského letiska viac ako pol milióna cestujúcich. Už dnes môže mať v Bratislave zľavy. Na otázku, či ich má a v akej výške, letisko neodpovedalo.

Podľa Leteckej informačnej príručky môže bratislavské letisko poskytnúť zľavy podľa vlastných podmienok. „Podmienky nebudeme konkretizovať, pretože sú to informácie strategického obchodného významu,“ povedala Madunická.

V prípade zliav musí ísť podľa letiska „predovšetkým o dopravcu, ktorý bude vykonávať pravidelnú dopravu a letisku bude garantovať určitý objem prepravy, počet frekvencií, vytvorenie nových destinácií a tak ďalej.“

Daj, alebo nebude nič

Michal O'Leary, šéf Ryanairu, povedal, že ak sa nepodarí dosiahnuť zníženie vysokých letiskových poplatkov, potom bude táto rozvojová príležitosť umiestnená na iné európske letiská, z ktorých mnohé dnes netrpezlivo čakajú na taký druh ponuky, aký dnes majú k dispozícii v Bratislave.

Letecký analytik Vít Doležálek si myslí, že v tomto prípade ide o čisté vydieranie. „Daj, alebo nič nebude a za všetko si môžeš sám, za dverami čakajú ďalší. Je fakt, že letiská, ktoré na takéto podmienky pristúpili, majú tridsať nových liniek. Či to malo význam, treba hodnotiť podľa výsledkov. Osobne by som na to nepristúpil, byť manažmentom letiska,“ hovorí.

Ministerstvo dopravy, ktoré vlastní 48-percentný podiel v bratislavskom letisku, podľa vyjadrenia nezasahuje a nebude zasahovať do obchodných vzťahov a záležitostí letiska. „Je to plne v kompetencii manažmentu letiska,“ povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.

Breja: Nie je to korektné

O praktikách nízkonákladových dopravcov a reštarte leteckého trhu po krachu SkyEurope Airlines sa rozprávame s Jánom Brejom, šéfom sekcie civilného letectva na ministerstve dopravy. FOTO: SME - PAVOL FUNTÁL

Ako hodnotíte reštart nášho leteckého trhu po krachu SkyEurope?

"Je to komplikovaný proces, pretože na našom trhu vzniklo mierne vákuum v rozsahu poskytovaných služieb, ktoré treba vyplniť, pretože cestujúci sú tu a po službe je dopyt. Sú to jednoducho zákazníci, ktorí majú záujem lietať. V nedávnej minulosti, keď boli tradiční dopravcovia, hneď by si takéto zmeny všimli a upravovali by podľa nich svoje plány. Chceli by si hneď podchytiť trh. Napríklad takýmto spôsobom si Austrian Airlines podchytil trh na východ od Rakúska."

A ako je to v súčasnosti?

"Máme tu teraz nízkonákladových dopravcov, ktorí sa podľa mňa nesprávajú korektne v tom, že hovoria letiskám: „My vám zabezpečíme toľko a toľko tisíc cestujúcich, ale nebudeme vám platiť za služby. Veď cestujúci zaplatia vo vašich bufetoch, objednajú si autá a hotely. U vás minú peniaze a my vám preto platiť nebudeme.'' Podľa mňa to je nekorektné, pretože dopravcovia od letísk odoberajú služby a v konečnom dôsledku je takéto správanie v rozpore s legislatívou Európskej únie."

Takéto dohody sú aj na bratislavskom letisku?

„Takéto dohody nie sú na Letisku Bratislava, s podobnými snahami leteckých dopravcov sa vysporiadalo v minulosti. Chcel by som vysvetliť to vákuum, ktoré si okamžite všimli low-cost dopravcovia. Tieto firmy by najradšej platili letiskám za dodané služby pod náklady. Nie je to korektné. Letisko si za služby zaslúži takú čiastku, ktorá pokryje náklady a k tomu malilinkú maržu. Musí z niečoho žiť. Nikto nehovorí o obrovských ziskoch."

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 879
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 753
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 138
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 752
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 475
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 668
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 404
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 636
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 839
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 790

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.