Mesačne vytvoria železnice stratu 5 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky, spravujúce železničnú infraštruktúru, hospodárili za deväť mesiacov tohto roka so stratou vo výške 46 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky, spravujúce železničnú infraštruktúru, hospodárili za deväť mesiacov tohto roka so stratou vo výške 46,212 mil. eur. Ide o hospodársky výsledok po zdanení, ako vyplýva z údajov, ktoré železničný podnik poskytol agentúre SITA. Spoločnosť zamestnáva 17 321 pracovníkov a ku koncu septembra mal aktíva vo výške 2,625 mld. eur.

ŽSR v roku 2008 hospodárili s účtovnou stratou 1,102 mld. Sk (36,58 mil. eur). Strata z prevádzkových činností sa prehĺbila o 3,5 % na 1,1 mld. Sk). Celková strata z hlavnej činnosti bola ovplyvnená stratou z prevádzkovania dráh viazanou prevažne na pokles dopravných výkonov ako prejavu začínajúcej finančnej krízy a kvôli nižšej úhrade straty vyplývajúcej z regulácie ceny poplatku za používanie infraštruktúry.

V rámci vlaňajších výnosov ŽSR sa poplatky za použitie tratí od dopravcov medziročne znížili o 13,3 % na 5,860 mld. Sk.

V roku 2008 prevádzkovalo dopravu na dráhach 25 dopravných spoločností. Dve spoločnosti zabezpečovali prevádzkovanie osobnej dopravy a 23 spoločností nákladnú dopravu. Predaj vlakových trás sa uskutočňuje za ceny regulované štátom. Dotácia štátu na prevádzkovanie tratí tvorila vo výnosoch podniku 5,3 mld. Sk (175,93 mil. eur), čo bolo medziročne viac o 47,2 %.

ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu.

V hlbokej strate aj Cargo

Štátna akciovka Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) vykázala za deväť mesiacov tohto roka pred zdanením stratu vo výške 69,484 mil. eur.

ZSSK Cargo prepravila za osem mesiacov tohto roka 21,2 mil. ton tovaru, čo znamená medziročne pokles o 32,1 % a oproti plánu je to menej o 0,4 %. Negatív ny vplyv svetovej finančnej a hospodárskej krízy, ktorý sa podľa spoločnosti začal prejavovať vo forme znížených požiadaviek na prepravu v druhej polovici minulého roka, pokračuje aj v tomto roku.

"Ešte viac ako na objeme prepravy sa kríza prejavila v znížení prepravného výkonu v čistých tonových kilometroch. Pokles prepravného výkonu dosiahol viac ako 37 %. V uplynulých mesiacoch nastalo mierne oživenie v oblasti hutníckeho a automobilového priemyslu, čo sa pozitívne prejavilo aj na miernom zvýšení výkonov ZSSK Cargo. Podobný trend je možné očakávať do konca roka," uviedol Miroslav Ľupták zo sekcie marketingu spoločnosti.

Cargo neočakáva v posledných mesiacoch roka radikálne zvýšenie objemu prepravy, nakoľko aj analytici sú v odhadoch opatrní a súčasné zvýšenie produkcie priemyslu pripisujú skôr výrobe na sklady, ktoré firmy vyprázdnili kvôli poklesu výroby.

Štát pomohol

Vláda na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho schválila 4. marca tohto roka použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci ZSSK Cargo v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur. ZSSK Cargo dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.

Spoločnosť ZSSK Cargo, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Ku koncu roka 2008 zamestnávala 10 448 pracovníkov, od roku 2005 ich počet klesol o 1 408.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 393
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 736
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 629
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 222
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 032
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 405
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 293
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 148
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 113
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.