SME

Mesačne vytvoria železnice stratu 5 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky, spravujúce železničnú infraštruktúru, hospodárili za deväť mesiacov tohto roka so stratou vo výške 46 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky, spravujúce železničnú infraštruktúru, hospodárili za deväť mesiacov tohto roka so stratou vo výške 46,212 mil. eur. Ide o hospodársky výsledok po zdanení, ako vyplýva z údajov, ktoré železničný podnik poskytol agentúre SITA. Spoločnosť zamestnáva 17 321 pracovníkov a ku koncu septembra mal aktíva vo výške 2,625 mld. eur.

ŽSR v roku 2008 hospodárili s účtovnou stratou 1,102 mld. Sk (36,58 mil. eur). Strata z prevádzkových činností sa prehĺbila o 3,5 % na 1,1 mld. Sk). Celková strata z hlavnej činnosti bola ovplyvnená stratou z prevádzkovania dráh viazanou prevažne na pokles dopravných výkonov ako prejavu začínajúcej finančnej krízy a kvôli nižšej úhrade straty vyplývajúcej z regulácie ceny poplatku za používanie infraštruktúry.

V rámci vlaňajších výnosov ŽSR sa poplatky za použitie tratí od dopravcov medziročne znížili o 13,3 % na 5,860 mld. Sk.

V roku 2008 prevádzkovalo dopravu na dráhach 25 dopravných spoločností. Dve spoločnosti zabezpečovali prevádzkovanie osobnej dopravy a 23 spoločností nákladnú dopravu. Predaj vlakových trás sa uskutočňuje za ceny regulované štátom. Dotácia štátu na prevádzkovanie tratí tvorila vo výnosoch podniku 5,3 mld. Sk (175,93 mil. eur), čo bolo medziročne viac o 47,2 %.

ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu.

V hlbokej strate aj Cargo

Štátna akciovka Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) vykázala za deväť mesiacov tohto roka pred zdanením stratu vo výške 69,484 mil. eur.

ZSSK Cargo prepravila za osem mesiacov tohto roka 21,2 mil. ton tovaru, čo znamená medziročne pokles o 32,1 % a oproti plánu je to menej o 0,4 %. Negatív ny vplyv svetovej finančnej a hospodárskej krízy, ktorý sa podľa spoločnosti začal prejavovať vo forme znížených požiadaviek na prepravu v druhej polovici minulého roka, pokračuje aj v tomto roku.

"Ešte viac ako na objeme prepravy sa kríza prejavila v znížení prepravného výkonu v čistých tonových kilometroch. Pokles prepravného výkonu dosiahol viac ako 37 %. V uplynulých mesiacoch nastalo mierne oživenie v oblasti hutníckeho a automobilového priemyslu, čo sa pozitívne prejavilo aj na miernom zvýšení výkonov ZSSK Cargo. Podobný trend je možné očakávať do konca roka," uviedol Miroslav Ľupták zo sekcie marketingu spoločnosti.

Cargo neočakáva v posledných mesiacoch roka radikálne zvýšenie objemu prepravy, nakoľko aj analytici sú v odhadoch opatrní a súčasné zvýšenie produkcie priemyslu pripisujú skôr výrobe na sklady, ktoré firmy vyprázdnili kvôli poklesu výroby.

Štát pomohol

Vláda na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho schválila 4. marca tohto roka použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci ZSSK Cargo v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur. ZSSK Cargo dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.

Spoločnosť ZSSK Cargo, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Firma je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Ku koncu roka 2008 zamestnávala 10 448 pracovníkov, od roku 2005 ich počet klesol o 1 408.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 370
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 825
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 370
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 132
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 879
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 367
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 963
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 083
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 613
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 258
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 692
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 461
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 574
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 397
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 335
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Legislatíva má podľa asociácie naďalej medzery, ktoré je potrebné odstrániť.


SITA
Elon Musk.

Súd v štáte Delaware, kde je Tesla registrovaná, vyhlásil koncom januára platový balík za neplatný.


TASR
Ursula von der Leyenová.

Očakáva sa, že lídri EÚ vyhlásia novú európsku dohodu o konkurencieschopnosti.


TASR
Ilustračné foto.

Predaj vozidiel Hyundai v Európe v prvých troch mesiacoch stúpol o 1,3 percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 083
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 613
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 258
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 692
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 461
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 574
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 397
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 335
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu