Kríza zobrala Slovenskej pošte pätinu výnosov

Pokračujúca ekonomická kríza má na tohtoročných nižších výnosoch Slovenskej pošty, a.s. asi 20-percentný podiel.

BRATISLAVA. Kríza poštu najviac zasiahla v oblasti finančných služieb. Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Libor Chrást pre agentúru SITA vyslovil presvedčenie, že napriek poklesu výnosov oproti plánu zhruba o 2 až 3 % sa úspornými opatreniami podarí v tomto roku udržať vyrovnaný hospodársky výsledok. Hospodárska kríza podľa neho iba naštartovala tento vývoj.

"Vďaka opatreniam, ktoré sme urobili, na nás to nedoľahlo tak ako na ďalšie poštové správy s poklesom výnosov o 5 až 7 %. V logistike je to ešte viac," uviedol šéf Slovenskej pošty. Tohtoročný rozpočet Slovenskej pošty podľa neho počítal s vyrovnaným hospodárením, s čím súviselo aj udržanie zamestnanosti a sociálnej situácie v podniku.

V uplynulých 15 rokoch dosahovala Slovenská pošta nárast obratu, v tomto zlomovom roku jej klesne. "Už nemôžeme čakať, že by sme zase stúpali, musíme sa pripraviť na to, že budeme klesať z dvoch dôvodov," predpokladá Chrást. Prvým dôvodom je podľa neho fakticky stopercentná liberalizácia na poštovom trhu, pretože transakčné zásielky sa presunuli do voľného konkurenčného prostredia, a druhým dôvodom je hospodárska kríza. Slovenská pošta sa bude snažiť v budúcnosti zastaviť, alebo spomaliť prepad výnosov, tvoriacich ročne okolo 300 mil. eur, alternatívnymi produktmi. Musí však podľa Chrásta počítať s ich poklesom.

Slovenská pošta dosiahla v prvom polroku tohto roka zisk na úrovni 1,55 mil. eur. Ako informoval hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis koncom augusta, spoločnosť zaznamenala v sledovanom období výnosy vo výške 154,473 mil. eur. Celkové výnosy medziročne poklesli o 1,9 %. "Zisk spoločnosti ovplyvnilo okrem hospodárskej krízy aj októbrové rozhodnutie Európskej komisie, ktoré predčasne otvorilo trh fyzického doručovania tzv. hybridných zásielok konkurentom Slovenskej pošty. To viedlo k čiastočnému úniku výnosov v prospech alternatívnych doručovateľov bez toho, aby bol legislatívne stanovený alternatívny spôsob financovania univerzálnej poštovej služby," dodal Danielis.

Slovenská pošta ku koncu polroka zamestnávala 15 094 zamestnancov, pričom ich priemerná mzda predstavovala 589,87 eura. Medziročne im mzdy vzrástli o 2,9 percenta, najmä vplyvom vyplatených odmien za projekt zavedenia eura zrealizovaný na prelome rokov. V tomto roku by kumulatívne mala podľa neho priemerná mzda vzrásť o 1,3 percenta, čo je však podmienené rastom produktivity práce.

Slovenská pošta, a.s. vznikla ako štátny podnik 1. januára 1993. Na akciovú spoločnosť sa pretransformovala v októbri 2004, eviduje základné imanie v prepočte 214,3 mil. eur. Jej 100-percentným vlastníkom je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Slovenská pošta zabezpečuje zo zákona tzv. univerzálnu službu, čo znamená, že je povinná doručovať zásielky do všetkých sídiel minimálne jedenkrát denne a za primeranú cenu. Slovenská pošta prevádzkuje 1 593 pôšt, z nich veľká väčšina je v malých obciach a okolo dvesto v mestách. Zákazníci majú k dispozícii 7 094 poštových schránok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 562
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 110
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 385
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 455
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 872
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 584
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop