Do nového a drahšieho balíka služieb Tatra banky sa premietla zmena správania klientov, ale aj nová európska smernica.
NADPIS
- Základná cena je 5 eur, prvé tri mesiace bude stáť 2,50 eura.
V cene je zahrnutý:
- Neobmedzený počet automatizovaných transakcií a podobne.
- Na 0 eur: ak je priemerná
hodnota vkladov a investícií klien〜ta v banke za predchádzajúci mesiac aspoň 10tisíc eur. - O polovicu: klient má v Tatra banke dva úverové produkty (nepočíta sa povolené
prečerpanie na účte ani
kreditka), alebo zaplatí
v jednom mesiaci aspoň 10krát platobnou kartou (debetnou), alebo je majiteľom balíka Tatra Business. Zľavy sa sčítavajú. - Banka zvýhodní študentov aj absolventov vysokých škôl.
Chce zvýhodniť manželov, ak obaja budú mať nový balík. Dôchodcov zvýhodniť neplánuje.
BRATISLAVA. Búrlivé reakcie čitateľov vyvolal nový balík služieb Tatra banky, ktorým banka od novembra za 5 eur mesačne nahradila tie doterajšie. Prekvapila ich cena Tatra Personal, aj to, že doterajšie balíky sa naň automaticky prekonvertujú.
Banka: Náš klient sa správa inak ako v minulosti
Tatra banka včera uviedla, že novým balíkom reaguje na zmenu správania klientov, ktorí robia napríklad viac elektronických transakcií ako v roku 2002, keď zaviedla prvý balík. „Na novej verzii sme pracovali asi rok a dolaďovali sme ju spolu s vybranou skupinou klientov," povedal člen predstavenstva banky Michal Liday. Podotkol, že profil ich klienta sa nezhoduje s profilom univerzálneho občana. Je mladší, lepšie zarába a je skôr z väčšieho mesta.
Novým balíkom podľa Lidaya banka reagovala aj na európsku smernicu o platobných službách, ktorá ruší aj účtovné položky. Doterajšie balíky Tatra banky boli totiž založené práve na tom, koľko bezplatných účtovných položiek ktorý z nich ponúkne.
Analytik Symsite Research Vladimír Dohnal vidí v novej službe Tatra banky snahu o zaktívnenie správania klientov, k čomu ich motivuje zľavami. Chce si tiež zvýšiť príjmy z poplatkov „v ťažkých časoch, keď banky prichádzajú o iné zdroje príjmov, napríklad na devízovom trhu". „Netajíme sa tým, že hľadáme riešenia, ktoré sú výhodné pre klientov aj pre banku," povedal Liday.
Kto dosiahne na zľavu
Cena nového balíka je vyššia, než sú dnes bežne využívané balíky banky. Klienti si môžu jeho cenu znížiť tým, ak majú v banke zaujímavejšie úspory alebo investície. Prípadne ak často platia kartou. Alebo banke splácajú dva úvery. „Ak klient urobí 10 platieb kartou, znamená to, že sme jeho hlavnou bankou," povedal Liday. Asi pre tretinu klientov s balíkom služieb dnes Tatra banka však hlavnou bankou nie je. „Očakávame, že niektorí klienti zmenia správanie. Budú aktívnejší u nás ako inde," povedal šéf banky Igor Vida.
Banka tvrdí, že takmer 40 percent klientov má už dnes nárok na zľavu. Lacnejší TatraClassic má asi 20 percent klientov banky. Podmienky na zľavu spĺňa pätina z nich. TatraDynamic má 70 percent klientov a 40 percent z nich má nárok na zľavu.
Ľudia, ktorí nechcú nový balík služieb, ho môžu zrušiť. Liday tvrdí, že klienti neodchádzajú z banky vo väčšej miere ako inokedy. Banka naopak počíta s tým, že novým balíkom priláka aj klientov z iných bánk.
Aj keď sa banky poplatku od novembra vzdávajú, bankové služby zrejme nezlacnejú.
BRATISLAVA. Platba kartou v obchode nebola vždy zadarmo, aj keď vám to vaša banka dosiaľ tak tvrdila. V cenníku banky mohol byť síce uvedený nulový poplatok, no hneď pod ním alebo na inom mieste bol uvedený poplatok za účtovnú položku spojenú s rovnakou transakciou. Banka si stiahla účtovnú položku za pohyb na účte aj vtedy, keď sa vám naň pripísali peniaze.
Od novembra sa to zmení, väčšina bánk ruší účtovné položky. Urobili tak vďaka európskej smernici, ktorá zjednocuje niektoré podmienky bánk v krajinách eurozóny. Účtovné položky už skôr zrušila UniCredit Bank, ČSOB, Volksbank a Slovenská sporiteľňa. Niektoré banky si počkajú na zákon o platobných službách, ktorý by mal po schválení nadobudnúť účinnosť v decembri. Ten účtovné položky zruší legislatívne.
„To však vôbec neznamená, že sa klienti môžu tešiť na lacnejšie bankové služby. No poplatky bánk budú viac transparentné," hovorí Vladimír Dohnal zo Symsite Research. Potvrdili to aj viaceré banky, ktoré uviedli, že celkové ceny sa pre klienta nemenia.