PRAHA. Okrem poklesu cien potravinárskych surovín za to vďačia aj obavám obchodníkov, že ľudia budú v dôsledku krízy menej utrácať. A keďže vianočné tržby sú poslednou možnosťou ako dobehnúť straty po celkovo zlom roku, obchody pripravujú nevídané cenové ponuky. Informuje o tom český denník Mladá fronta Dnes.
Rovnako ako vlani plánujú obchodníci začať s výpredajmi a akciovými ponukami už pred vianočnými sviatkami. "Výpredaje začnú z veľkej časti už pred Vianocami a masívne výpredaje hneď po sviatkoch," uviedla Iva Pipotová z pražského obchodného centra Palladium. Obchodníci však v obave pred konkurenciou prísne taja, kedy tieto akcie spustia.
Česi by podľa odhadov obchodníkov mali tento rok vo väčšej miere nakupovať privátne výrobky, ktoré reťazce predávajú pod svojím názvom za nižšie ceny ako značkový tovar.
Zatiaľ čo vlani obchodníci nabádali k vianočnému utrácaniu už v októbri, tento rok začnú Vianoce v obchodoch v zvyčajnom novembrovom čase. "Majitelia obchodov zistili, že im to neprinieslo žiadny efekt," vysvetľuje Tomáš Drtina z prieskumnej agentúry Incoma Gfk.
Okrem stále klesajúcich tržieb znervózňuje obchodníkov v ČR aj rastúca nezamestnanosť, ktorá v septembri dosiahla 8,6 %.
"Ľudia sa nenechajú zlákať ani výrazným znížením cien, ktoré je napríklad v prípade elektroniky viac ako 10 %. Zatiaľ čo vlani poznali krízu iba z novín, tento rok sa ich priamo dotkla," domnieva sa Jiří Šimek, analytik spoločnosti Citco.