BRATISLAVA. Cestujúci, ktorých sa dotklo včerajšie pozastavenie letov charterovej leteckej spoločnosti Seagle Air, môžu ostať pokojní. Cestovné kancelárie pre nich už našli riešenie. Poletia náhradnými prepravcami. „Jedinou zmenou bude zmena loga na lietadle," povedal Peter Hanák, generálny riaditeľ Seagle Air.
Ich výpadok začali nahrádzať České aerolínie, ale aj prepravca Danube Wings. Ten však nemá žiadne prúdové lietadlo.
Seagle Air sa pre pozastavenie letov rozhodol po nevydarenom kontrakte s britskou firmou SkyOne Italy Airlines. Tá si od neho objednala tri lietadlá s posádkou na päť rokov s možnosťou predĺženia. Prepravca má k dispozícii tri Boeingy a dva Airbusy. Spolu mal zarobiť minimálne 72 miliónov eur.
Osudový obchod
Firma SkyOne Italy Airlines bola do britského obchodného registra zapísaná začiatkom tohto roka. „Každá firma by brala takýto kontrakt," reagoval Hanák na otázku, či sa nemali k takej mladej firme správať opatrnejšie.
Úspešný obchod mohol do spoločnosti priniesť množstvo peňazí a istotu príjmu na niekoľko rokov dopredu. Podľa zmluvy teraz musí britská firma Seaglu zaplatiť pokutu takmer 15 miliónov eur.
Stránka britskej firmy neposkytuje veľa informácií a na prvý pohľad veľmi neupúta. Uvádza však zoznam destinácií, kam SkyOne lieta. Miesta sa čiastočne prekrývajú s tými, ktoré mal zabezpečiť práve slovenský prepravca.
Firma s veľkým otáznikom
Samotný SkyOne leteckú licenciu registrovanú nemá. „Spôsob prenájmu, ktorý sme uzavreli so SkyOne, upravoval aj tieto podmienky, oni by si prenajali lietadlo s posádkou vrátane kapitána. Lietali by pod našou značkou a volacím znakom, marketing, predaj leteniek a zodpovednosť by niesli oni," vysvetlil Hanák.
Jediným riaditeľom liverpoolskej firmy je Cyperčan Emilios Hadjivangeli, ktorého meno sa spája s viacerými spoločnosťami v Británii, na Cypre a v Spojených štátoch. Figuruje aj vo firme Cyworld Business Centre, ktorá je členom cyperskej Ruskej obchodnej asociácie. Autorizovaný kapitál spoločnosti predstavuje 350 miliónov britských libier (takmer 400 miliónov eur).
Jedným z akcionárov je Ignazio Carnevale, ktorý je podpísaný aj pod nesplneným kontraktom. Včera sa nám s ním podarilo spojiť. „Kontaktujte firmu prostredníctvom e-mailu," odpísal nám na našu SMS správu. Keď sme mu pripomenuli, že on podpisoval kontrakt, zaslal nám vyjadrenie, podľa ktorého Seagle Air neposkytol dostatočnú finančnú záruku na vykonanie obchodu.
Hanák však tvrdí, že SkyOne s nimi celý týždeň nekomunikuje. „Už viackrát posúvali termín plnenia kontraktu. No už je to neúnosné," povedal včera Hanák.
Druhým akcionárom britskej firmy je konzultačná spoločnosť Coddan, ktorá zabezpečuje registráciu off-shore a delaware firiem. Tie slúžia na optimalizáciu daňového zaťaženia obchodných spoločností.
Riaditeľ Seagle Airu Hanák potvrdil, že spoločnosť hodlá prežiť aj do budúceho roka. „Máme viac činností, z ktorých máme príjem. V Poľsku máme zákazku, otvárame tam firmu," povedal.
Svoju dcérsku firmu majú aj v Česku, kde letecký úrad požiadali o vydanie licencie na lety mimo Európskej únie. Napriek tomu ministerstvo dopravy sa rozhodlo v pondelok iniciovať finančný a bezpečnostný audit spoločnosti. „Ďalšie kroky zvážime podľa výsledkov," povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva.
Podvod?
„Mohol to byť podvod," pripustil včera Hanák. Podľa advokáta Juraja Bizoňa samotné nedodržanie obchodného kontraktu a ani prípadné ďalšie straty z jeho nedodržania nemusia mať trestnoprávnu dohru.
„Seagle Air by musel SkyOne dokázať, že už v čase podpisu kontraktu vedela britská firma, že ho nedodrží, že ho tým uviedla do omylu a súčasne sa aj finančne obohatila. V takom prípade by išlo o trestný čin podvodu," povedal Bizoň.