Týždenník TREND od budúceho roka nebude na webe zadarmo. Oznámil to dnes vydavateľ týždenníka TREND s tým, že aktuálne texty týždenníka budú prístupné len predplatiteľom týždenníka alebo návštevníkom etrend.sk, ktorí si zaplatia špeciálny prístup.
„TREND Holding tak reaguje na aktuálny vývoj na mediálnom trhu vo svete i na Slovensku a jeho cieľom je podporiť motiváciu k objednávaniu predplatného týždenníka TREND," uviedol konateľ TREND Holdingu Oliver Brunovský.
K spoplatneniu časti obsahu pristúpil pred dvoma týždňami aj britský Economist. Ten pre náhodných návštevníkov zavrel aktuálne vydanie týždenníka a texty staršie ako tri mesiace. TREND naopak necháva otvorený prístup k textom starším ako mesiac, čím si jeho web výrazne nezhorší pozíciu pre návštevníkov prichádzajúcich po ekonomické informácie cez vyhľadávače.
Nie všetko bude spoplatnené
Podobne ako TREND rieši vzťah webu a tlačeného vydania na Slovensku aj týždenník .týždeň. Ten ani v minulosti nezverejňoval obsah tlačeného vydania bezplatne na webe, v súčasnosti ťahajú návštevnosť stránky tyzden.com blogy a videopríspevky.
Bezplatné ostanú na etrende aj po januári služby mediálne.sk, fwd.sk či trendreality.sk.
"Primárnym záujmom spoplatnenia nie je presviedčať čitateľov, aby si kupovali časopis v on-line prevedení. Ide skôr o symbolický akt, ktorý komunikuje, že týždenník TREND nie je zadarmo," vysvetľuje na svojom blogu šéfredaktor Etrendu Patrik Garaj.
Podporiť tlač
Cenu webového prístupu ešte vydavateľ neoznámil. Uvažuje aj o forme, že by predával prístup nielen časový ale aj podľa počtu stiahnutých textov. "Najprv si ale budeme musieť byť istí, že náklady na takúto službu neprevýšia výnosy," povedal riaditeľ ETrendu Juraj Javorský. S dodatkom, že hlavným cieľom zmeny je podporiť tlačené vydanie, nie vytvárať výnosy z predaja obsahu na webe.
Web TRENDU navštívilo podľa brandžového AIM Monitoru v septembri približne 280-tisíc takzvaných reálnych užívateľov, čo je približne toľko ako chodí mesačne na sekciu Ekonomika portálu sme.sk. Web týždňa mal v septembri návštevnosť okolo 55-tisíc ľudí.