Od marca za tvrdé zaplatíme viac

So zvýšením spotrebnej dane z liehu schválil včera parlament aj sprísnenie podmienok pre niektorých distribútorov alkoholu. Pre obavu z nárastu čierneho trhu.

Štát zvyšuje daň na lieh, lebo potrebuje viac peňazí. Zvyšuje sa však riziko, že ľudia budú piť menej, alebo prejdú na nezdanený alkohol.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Ak niekto holduje viac pivu alebo vínu, je oproti konzumentom tvrdého alkoholu vo výhode. Parlament včera vyhovel návrhu vlády a umožnil jej, aby mohla plátať dieru v štátnom rozpočte zvýšením spotrebnej dane z liehu.

Liter 40-percentnej pálenky bude preto od marca budúceho roka drahší zhruba o 66 centov (približne 20 korún). Ak má niekto rád 52-percentnú slivovicu od Jelínka, bude si musieť priplatiť za liter približne 73 centov, čo je 22 bývalých korún. Zvýšenie spotrebnej dane z vína stopla vláda ešte predtým, ako sa návrh dostal do parlamentu, o pive sa ani neuvažovalo.

Výrobcovia a ani obchodníci z tohto opatrenia nadšení nie sú, alkohol totiž budú musieť predávať drahšie. Prezident Združenia výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Ján Király nedávno pre SME povedal, že vyššia daň môže mať negatívny dosah na zamestnanosť v liehovarníckom priemysle.

Ak by však aj liehovarníci začali prepúšťať, nebude to mať dramatický dosah na nezamestnanosť. V odvetví pracuje len niekoľko stoviek ľudí.

Jelínek inak ako dunihlav

Obchodníci zrejme pri niektorých druhoch liehovín neprenesú zvýšenie dane v plnom rozsahu do cien. „Myslím si, že konkurenčný boj bude prebiehať najmä pri lacnejšom alkohole, kde liter stojí okolo 7 či 8 eur," povedal podpredseda Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš. Liter menej kvalitného 40-percentného páleného teda nemusí nevyhnutne zdražieť o 66 centov, ale o menej. No napríklad taká slivovica Jelínek zrejme zdražie v plnom rozsahu zvýšenia spotrebnej dane.

Štát by zvýšením spotrebnej dane z liehu chcel budúci rok získať do rozpočtu 13 miliónov eur (392 miliónov korún) navyše. V ďalších rokoch by to malo byť vyše 20 miliónov eur. Či sa vláde tento zámer podarí naplniť, je otázne.

„Spôsobí to nárast produkcie čiernych liehovín a zvýši sa dovoz liehovín zo zahraničia," myslí si o zvýšení spotrebnej dane Király.

Práve obava pred bujnením čierneho trhu s alkoholom po zvýšení spotrebnej dane viedla vládu k tomu, že v zákone sprísnila pravidlá pre veľkoobchodníkov. „Vznikla dohoda, že ministerstvo financií, obchod, distribúcia, výroba ale aj colná správa, sa budú zaoberať návrhom opatrení na potláčanie nelegálnych aktivít, pretože rastom sadzby sa motivácia pre takéto aktivity zvyšuje," povedal šéf daňovej a colnej sekcie na ministerstve financií Adrián Belánik.

Štát tvrdí, že chce obmedziť čierny obchod s alkoholom. Spôsob, ktorý si vybral, je zmätočný. Čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Liehové blues

Výsledkom dohody bolo, že veľkoobchodníci, ktorí distribuujú alkoholické nápoje vyrobené len na Slovensku, a ktorí nemusia plniť špeciálne podmienky ako dovozcovia, získajú licenciu iba za určitých okolností. Musia mať sklad veľký najmenej 200 štvorcových metrov s ročným obratom najmenej 100-tisíc eur a zamestnávať aspoň 10 ľudí.

V médiách aj medzi obchodníkmi sa objavili informácie, že malí dovozcovia alkoholu, ktorí tieto podmienky nesplnia, budú musieť zavrieť firmy a stúpne nezamestnanosť. Pre dovozcov alkoholu, ani malých, však tieto obmedzenia neplatia. „Dovozca nebude musieť plniť kritériá veľkosti skladu, obratu a počtu zamestnancov, ale tie isté podmienky, aké spĺňal podľa zákona aj doteraz," povedal Belánik. Preto napríklad dovozca tequily z Mexika, ktorý nemá veľký sklad a zamestnáva len troch ľudí, podľa Belánika o licenciu pre zmeny v zákone nepríde.

Obchodníkom to neprekáža

Orgonáš priznal, že pre zložitosť zákona došlo k dezinformáciám ohľadne toho, či nové podmienky vyradia malých dovozcov z trhu alebo nie. A to ako zo strany médií, tak aj obchodníkov. „Ak má opatrenie smerovať k tomu, že vyčistí trh veľkoobchodníkov, ktorí nepodnikajú v súlade so zákonom, tak nech sa tie licencie sprísnia," povedal Orgonáš z obchodného zväzu.

Nové podmienky pre veľkoobchodníkov mu neprekážajú. „Ak veľkoobchodník nemá sklad aspoň 200 štvorcových metrov, čo je to potom za veľkoobchodníka?" pýta sa Orgonáš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 016
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 963
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 254
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 685
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 449
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 958
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 930
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 802
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 601
  10. Inteligencia vo všetkom 1 525

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vyprodukovali Kolesíka aj Procházku, dnes sú mládežnícke spolky v útlme

Mladí poslanci Smeru rozdávali lístočky pred tajnou voľbou či potápali kolegov.

DOMOV

Študenti z 1989: Začína sa to tu podobať na obdobie pred revolúciou

Vtedajšie a dnešné okolnosti sa podobajú.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Víťazstvo Macrona je pre trhy dobrá správa, bol ich kandidát

Ak by však v druhom kole volieb vyhrala Le Penová, situácia na trhoch sa môže otočiť.

Výrobca luxusnej obuvi Jimmy Choo je na predaj

Firmu najviac preslávili lodičky na vysokom opätku s červenou podrážkou, ktoré obľubuje aj vojvodkyňa z Cambridge.

Podiel firiem, ktoré nevedia nájsť kvalifikovaných ľudí,sa zvyšuje

Nedostatok odborne vzdelaných mladých ľudí sa stáva nočnou morou nejedného zamestnávateľa, myslí si to prezident AZZZ Tomáš Malatinský.

.

Podnikatelia môžu podávať žiadosti o eurofondy elektronicky

Zároveň zaniká povinnosť prikladať k žiadostiam množstvo príloh.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop