Kríza oslabila aj svaly. Cvičíme menej

Zacvičiť si chodí menej ľudí ako vlani, tvrdia niektoré posilňovne. Vidia za tým znižovanie benefitov od firiem, ale aj šetrenie ľudí pre krízu.

Ľudia pre krízu šetria aj na cvičení v posilňovni. ⋌ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. O každého klienta bojujú pre krízu aj posilňovne, potvrdzuje to skúsenosť čitateľa Lukáša z Bratislavy. „K permanentke, ktorú si bežne kupujem, mi pridali 10 minút solária zdarma," hovorí. Všimol si aj to, že cvičiť chodí oveľa menej ľudí ako pred pár mesiacmi. Cez víkend je fitko takmer poloprázdne.

Prepad počtu klientov trápi aj bratislavské fitnescentrum Fanatix. Oproti vlaňajšku si sem podľa jeho majiteľa Borisa Graunera príde zacvičiť zhruba o dve pätiny ľudí menej. „Ľudia znižujú frekvenciu cvičenia a rušia individuálne tréningy," hovorí. Tí, čo chodili cvičiť tri- či štyrikrát do týždňa, teraz prídu len raz. „Pred rokom bol squash cez víkendy beznádejne vypredaný, teraz len na polovicu," hovorí. Za poklesom vidí aj rušenie benefitov firmami.

Na ceny však zatiaľ nesiahol, klientov sa snaží prilákať skôr kombinovaním služieb. K permanentke klient dostane vstup do solária či hodinu squashu zadarmo. Okrem toho vstup so zľavou pre študentov rozšírili aj na víkendy.

Ľudia necvičia - šetria

Menší záujem ľudí o cvičenie pocítil aj žilinský Elite Fitness A Club. „Počet cvičiacich nám oproti vlaňajšku klesol o štvrtinu," hovorí jeho majiteľ Ľuboš Žitník. Ani on sa zlacňovať nechystá, zníženie ceny podľa neho klientov nepriláka. „Máme akciu na ročnú permanentku pre ľudí, čo chodia cvičiť pravidelne." Namiesto 260 eur vyjde ročný vstup len 200 eur.

„Pokles sme pocítili aj čo sa týka vstupov platených firmami aj individuálnych klientov," priznala manažérka Golem Clubu v bratislavskom Auparku Martina Tomanová. Vidí za tým šetrenie. Služby tiež nezlacnili.

Majiteľ posilňovne Fitstudio Hit v Banskej Bystrici Miroslav Rožko naopak pocítil mierny nárast individuálnych klientov. Výrazne klesol počet tých, ktorým cvičenie hradí zamestnávateľ. Získať ľudí chce akciou na permanentky, pri ich kúpe získa klient mesiac až tri zadarmo.

S permanentkami lacnejšími o 10 až 16 eur ako vlani prišlo bratislavské štúdio Relax 2000. „Získame tak stáleho zákazníka," hovorí jeho majiteľka Magdaléna Šarmírová. Pokles počtu klientov však nepocítila, zrejme aj pre širšie zameranie štúdia, napríklad na chudnutie či cvičenia na chrbticu. „Ženy budú stále chudnúť a venovať sa sebe, aj keby si ukrátili niekde inde z rozpočtu," povedala. Neklesol podľa nej ani počet tých, čo chodia cvičiť cez svojho zamestnávateľa. Všimla si však, že firmy prechádzajú na „lístkový systém" cez relax kupóny či tikety na športové podujatia.

Na ľuďoch nešetríme

Benefity pre zamestnancov sa pre krízu menili len málo, tvrdia nami oslovené firmy od IT sektora cez telekomunikácie až po potravinársky priemysel.

Niektoré benefity zoškrtať nemôžu, sú totiž viazané v kolektívnych zmluvách alebo majú dlhodobý charakter ako životné či dôchodkové sporenie. Nedajú sa zrušiť či obmedziť z mesiaca na mesiac.

Pri relaxačných a športových aktivitách však časť firiem priznala, že znížila percento, ktorým na ne prispievajú.
Zmeny sa dotkli aj vzdelávania. V UniCredit Bank síce benefity neškrtali, ale vzdelávajú pracovníkov skôr interne, pomocou vlastných lektorov.

K tomu, kde šetriť na benefitoch, pomáhajú firmám vlastné prieskumy. „Najväčší záujem je o príspevky na dovolenky a zamestnanecké bezúročné pôžičky," povedal Vladimír Machalík zo spoločnosti Volkswagen. Z pohľadu zamestnávateľa nepatria medzi najnákladnejšie. Najviac automobilku stoja príspevky na dopravu, doplnkové dôchodkové poistenie a stravovanie.

Firmy šetria aj na kurzoch

Počas krízy firmy dávajú menej aj do jazykových kurzov zamestnancov, tvrdia jazykovky.

BRATISLAVA. Jazykové školy pocítili výrazné zníženie počtu študentov, ktorým kurzy preplácajú zamestnávatelia. „Menej zamestnávateľov prepláca študentom školné vo verejných kurzoch," povedal Peter Kmeť, manažér jazykového vzdelávania zo žilinskej jazykovky Viveus. Dodáva, že najviac sa šetrenie prejavilo pri malých firmách do 20 zamestnancov. Tam zaznamenali až 58-percentný medziročný pokles.

Naopak, prudko vzrástol počet individuálnych študentov - v jazykovke Viveus až o 90 percent. „Ľudia asi potrebujú pred zamestnávateľmi jasne deklarovať svoju vedomosť cudzieho jazyka," myslí si Kmeť. Podobnú skúsenosť má aj United! z Košíc.

Ľudia sa podľa Jany Riečanskej z British Council viac zaujímajú o špecializované kurzy. Školy sa snažia prilákať ľudí na súťaže o jazykové pobyty v zahraničí či študijné materiály zdarma. Zlacňovaniu sa väčšina z nich vyhýba.

(vfo)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 978
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 722
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 127
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 739
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 756
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 570
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 873
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 651
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.