Kríza oslabila aj svaly. Cvičíme menej

Zacvičiť si chodí menej ľudí ako vlani, tvrdia niektoré posilňovne. Vidia za tým znižovanie benefitov od firiem, ale aj šetrenie ľudí pre krízu.

Ľudia pre krízu šetria aj na cvičení v posilňovni. ⋌ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. O každého klienta bojujú pre krízu aj posilňovne, potvrdzuje to skúsenosť čitateľa Lukáša z Bratislavy. „K permanentke, ktorú si bežne kupujem, mi pridali 10 minút solária zdarma," hovorí. Všimol si aj to, že cvičiť chodí oveľa menej ľudí ako pred pár mesiacmi. Cez víkend je fitko takmer poloprázdne.

Prepad počtu klientov trápi aj bratislavské fitnescentrum Fanatix. Oproti vlaňajšku si sem podľa jeho majiteľa Borisa Graunera príde zacvičiť zhruba o dve pätiny ľudí menej. „Ľudia znižujú frekvenciu cvičenia a rušia individuálne tréningy," hovorí. Tí, čo chodili cvičiť tri- či štyrikrát do týždňa, teraz prídu len raz. „Pred rokom bol squash cez víkendy beznádejne vypredaný, teraz len na polovicu," hovorí. Za poklesom vidí aj rušenie benefitov firmami.

Na ceny však zatiaľ nesiahol, klientov sa snaží prilákať skôr kombinovaním služieb. K permanentke klient dostane vstup do solária či hodinu squashu zadarmo. Okrem toho vstup so zľavou pre študentov rozšírili aj na víkendy.

Ľudia necvičia - šetria

Menší záujem ľudí o cvičenie pocítil aj žilinský Elite Fitness A Club. „Počet cvičiacich nám oproti vlaňajšku klesol o štvrtinu," hovorí jeho majiteľ Ľuboš Žitník. Ani on sa zlacňovať nechystá, zníženie ceny podľa neho klientov nepriláka. „Máme akciu na ročnú permanentku pre ľudí, čo chodia cvičiť pravidelne." Namiesto 260 eur vyjde ročný vstup len 200 eur.

„Pokles sme pocítili aj čo sa týka vstupov platených firmami aj individuálnych klientov," priznala manažérka Golem Clubu v bratislavskom Auparku Martina Tomanová. Vidí za tým šetrenie. Služby tiež nezlacnili.

Majiteľ posilňovne Fitstudio Hit v Banskej Bystrici Miroslav Rožko naopak pocítil mierny nárast individuálnych klientov. Výrazne klesol počet tých, ktorým cvičenie hradí zamestnávateľ. Získať ľudí chce akciou na permanentky, pri ich kúpe získa klient mesiac až tri zadarmo.

S permanentkami lacnejšími o 10 až 16 eur ako vlani prišlo bratislavské štúdio Relax 2000. „Získame tak stáleho zákazníka," hovorí jeho majiteľka Magdaléna Šarmírová. Pokles počtu klientov však nepocítila, zrejme aj pre širšie zameranie štúdia, napríklad na chudnutie či cvičenia na chrbticu. „Ženy budú stále chudnúť a venovať sa sebe, aj keby si ukrátili niekde inde z rozpočtu," povedala. Neklesol podľa nej ani počet tých, čo chodia cvičiť cez svojho zamestnávateľa. Všimla si však, že firmy prechádzajú na „lístkový systém" cez relax kupóny či tikety na športové podujatia.

Na ľuďoch nešetríme

Benefity pre zamestnancov sa pre krízu menili len málo, tvrdia nami oslovené firmy od IT sektora cez telekomunikácie až po potravinársky priemysel.

Niektoré benefity zoškrtať nemôžu, sú totiž viazané v kolektívnych zmluvách alebo majú dlhodobý charakter ako životné či dôchodkové sporenie. Nedajú sa zrušiť či obmedziť z mesiaca na mesiac.

Pri relaxačných a športových aktivitách však časť firiem priznala, že znížila percento, ktorým na ne prispievajú.
Zmeny sa dotkli aj vzdelávania. V UniCredit Bank síce benefity neškrtali, ale vzdelávajú pracovníkov skôr interne, pomocou vlastných lektorov.

K tomu, kde šetriť na benefitoch, pomáhajú firmám vlastné prieskumy. „Najväčší záujem je o príspevky na dovolenky a zamestnanecké bezúročné pôžičky," povedal Vladimír Machalík zo spoločnosti Volkswagen. Z pohľadu zamestnávateľa nepatria medzi najnákladnejšie. Najviac automobilku stoja príspevky na dopravu, doplnkové dôchodkové poistenie a stravovanie.

Firmy šetria aj na kurzoch

Počas krízy firmy dávajú menej aj do jazykových kurzov zamestnancov, tvrdia jazykovky.

BRATISLAVA. Jazykové školy pocítili výrazné zníženie počtu študentov, ktorým kurzy preplácajú zamestnávatelia. „Menej zamestnávateľov prepláca študentom školné vo verejných kurzoch," povedal Peter Kmeť, manažér jazykového vzdelávania zo žilinskej jazykovky Viveus. Dodáva, že najviac sa šetrenie prejavilo pri malých firmách do 20 zamestnancov. Tam zaznamenali až 58-percentný medziročný pokles.

Naopak, prudko vzrástol počet individuálnych študentov - v jazykovke Viveus až o 90 percent. „Ľudia asi potrebujú pred zamestnávateľmi jasne deklarovať svoju vedomosť cudzieho jazyka," myslí si Kmeť. Podobnú skúsenosť má aj United! z Košíc.

Ľudia sa podľa Jany Riečanskej z British Council viac zaujímajú o špecializované kurzy. Školy sa snažia prilákať ľudí na súťaže o jazykové pobyty v zahraničí či študijné materiály zdarma. Zlacňovaniu sa väčšina z nich vyhýba.

(vfo)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 388
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 068
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 206
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 351
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 147
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 130
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 028
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 604
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 452

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne, v Nitre je zatiaľ ticho.

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

Neprehliadnite tiež

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.