O VRÁTENÍ NEOPRÁVNENE VYUŽITÝCH EURÓPSKYCH PROSTRIEDKOV NA PROJEKTY V SR BUDÚ S EURÓPSKOU KOMISIOU ROKOVAŤ MINISTERSTVÁ VÝSTAVBY A FINANCIÍ

Spôsob vysporiadania záväzku voči Bruselu z eurofondov ešte nie je známy

BRATISLAVA 18. októbra (SITA) - Spôsob vysporiadania záväzku Slovenska voči Európskej komisii, ktorá požaduje vrátenie vyše 38 mil. eur použitých za problematické projekty za obdobie 2004 až 2006, ešte ...

BRATISLAVA. Spôsob vysporiadania záväzku Slovenska voči Európskej komisii, ktorá požaduje vrátenie vyše 38 mil. eur použitých za problematické projekty za obdobie 2004 až 2006, ešte nie je známy. Ako agentúru SITA v piatok informovalo ministerstvo dopravy, bude to obsahom rokovania ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja a ministerstva financií s Generálnym direktoriátom Európskej komisie pre regionálnu politiku. Rokovanie o korekciách vyplývajúcich zo zistení auditov Európskej komisie vedie ministerstvo výstavby ako riadiaci orgán pre Operačný program Základná infraštruktúra v uplynulom skrátenom programovom období pri čerpaní eurofondov. Rezort dopravy by mal Bruselu vrátiť ako neoprávnene využité prostriedky okolo 10,5 mil. eur za projekty modernizácie železničnej stanice v Prešove a železničnej trate z Liptovského Mikuláša do Košíc, ako aj stavbu diaľničného privádzača v Žiline - Strážove.

"Pochybenia, za ktoré bude treba platiť, sú z predchádzajúceho volebného obdobia. Zistenia, ktoré boli identifikované audítormi, sa dotýkali väčšinou rozdielneho výkladu, resp. implementácie smerníc Európskej únie pre verejné obstarávanie do legislatívy platnej v SR," tvrdí ministerstvo dopravy. Zmeny technického riešenia cestných stavieb a na ne nadväzujúce dodatky, upravujúce rozsah stavby a následne aj zvýšenie ceny, podľa rezortu dopravy vyplynuli často z nových požiadaviek samosprávy. Po výmene starostu alebo primátora sa totiž bežne úplne zmenia stanoviská podmieňujúce vydanie rozhodnutí stavebných úradov.

V súčasnosti nie je ešte určený postup finančného vysporiadania plošnej korekcie, dodáva ministerstvo dopravy. Bez ohľadu, o ktorého z prijímateľov ide, v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra to boli okrem správcov dopravnej infraštruktúry v majetku štátu napríklad aj obce, mestá alebo súkromné spoločnosti, spôsob vymáhania korekcie a jeho právny základ nie je ešte známy. "Keďže ide o plošnú korekciu, ktorej výška bola určená na základe preverenia vybranej vzorky projektov, asi ju nebude možné vymáhať od prijímateľov, zvlášť s ohľadom na fakt, že v drvivej väčšine prijímatelia vôbec neporušili legislatívu účinnú v tej dobe v SR," predpokladá ministerstvo dopravy.

Problémom železničných projektov bol podľa rezortu dopravy fakt, že Železnice SR požadovali od uchádzačov v rámci splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní predloženie niektorých osobitných osvedčení vydávaných príslušnými úradmi v SR pre vykonávanie určených činností, či iných predpisov platných v SR. Železnice SR v súťažných podkladoch neuviedli, či budú akceptovať zahraničné ekvivalentné osvedčenia, čo audítori považovali za podmienku, ktorá mohla odradiť časť zahraničných uchádzačov vo verejných súťažiach.

"Problém vyplýva predovšetkým z nedostatočného zosúladenia vtedy platnej legislatívy SR upravujúcej verejné obstarávanie a európskych smerníc. Na riešenie uvedeného problému zosúladenia legislatívy spoločenstva a špecifických požiadaviek z národných predpisov neexistuje dodnes celkom uspokojivé riešenie," poznamenalo ďalej ministerstvo dopravy.

Pri projektoch železničnej infraštruktúry neboli identifikované žiadne nedostatky dotýkajúce sa uzatvárania dodatkov k zmluvám z verejných súťaží, za ktoré by audítori navrhovali udelenie finančnej korekcie. Samotné podpisovanie dodatkov k zmluvám na práce po podpísaní Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku medzi prijímateľom a rezortom dopravy nebolo identifikované ako problém. "Audítori spochybňovali predovšetkým postup prijímateľa pri uzatváraní dodatkov k zmluvám na práce. Dodatkami sa kompenzovala nedostatočná úroveň projektovej prípravy," uviedol rezort dopravy. Audítori sa domnievajú, že v prípade, ak by pred podpisom zmluvy boli vydané všetky stavebné povolenia, nebolo by potrebné cenu prác podstatne zvyšovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 169
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 602
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 852
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 486
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 651
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 613
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 272
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 115
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 084
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 082

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 248 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.