O VRÁTENÍ NEOPRÁVNENE VYUŽITÝCH EURÓPSKYCH PROSTRIEDKOV NA PROJEKTY V SR BUDÚ S EURÓPSKOU KOMISIOU ROKOVAŤ MINISTERSTVÁ VÝSTAVBY A FINANCIÍ

Spôsob vysporiadania záväzku voči Bruselu z eurofondov ešte nie je známy

BRATISLAVA 18. októbra (SITA) - Spôsob vysporiadania záväzku Slovenska voči Európskej komisii, ktorá požaduje vrátenie vyše 38 mil. eur použitých za problematické projekty za obdobie 2004 až 2006, ešte ...

BRATISLAVA. Spôsob vysporiadania záväzku Slovenska voči Európskej komisii, ktorá požaduje vrátenie vyše 38 mil. eur použitých za problematické projekty za obdobie 2004 až 2006, ešte nie je známy. Ako agentúru SITA v piatok informovalo ministerstvo dopravy, bude to obsahom rokovania ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja a ministerstva financií s Generálnym direktoriátom Európskej komisie pre regionálnu politiku. Rokovanie o korekciách vyplývajúcich zo zistení auditov Európskej komisie vedie ministerstvo výstavby ako riadiaci orgán pre Operačný program Základná infraštruktúra v uplynulom skrátenom programovom období pri čerpaní eurofondov. Rezort dopravy by mal Bruselu vrátiť ako neoprávnene využité prostriedky okolo 10,5 mil. eur za projekty modernizácie železničnej stanice v Prešove a železničnej trate z Liptovského Mikuláša do Košíc, ako aj stavbu diaľničného privádzača v Žiline - Strážove.

"Pochybenia, za ktoré bude treba platiť, sú z predchádzajúceho volebného obdobia. Zistenia, ktoré boli identifikované audítormi, sa dotýkali väčšinou rozdielneho výkladu, resp. implementácie smerníc Európskej únie pre verejné obstarávanie do legislatívy platnej v SR," tvrdí ministerstvo dopravy. Zmeny technického riešenia cestných stavieb a na ne nadväzujúce dodatky, upravujúce rozsah stavby a následne aj zvýšenie ceny, podľa rezortu dopravy vyplynuli často z nových požiadaviek samosprávy. Po výmene starostu alebo primátora sa totiž bežne úplne zmenia stanoviská podmieňujúce vydanie rozhodnutí stavebných úradov.

V súčasnosti nie je ešte určený postup finančného vysporiadania plošnej korekcie, dodáva ministerstvo dopravy. Bez ohľadu, o ktorého z prijímateľov ide, v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra to boli okrem správcov dopravnej infraštruktúry v majetku štátu napríklad aj obce, mestá alebo súkromné spoločnosti, spôsob vymáhania korekcie a jeho právny základ nie je ešte známy. "Keďže ide o plošnú korekciu, ktorej výška bola určená na základe preverenia vybranej vzorky projektov, asi ju nebude možné vymáhať od prijímateľov, zvlášť s ohľadom na fakt, že v drvivej väčšine prijímatelia vôbec neporušili legislatívu účinnú v tej dobe v SR," predpokladá ministerstvo dopravy.

Problémom železničných projektov bol podľa rezortu dopravy fakt, že Železnice SR požadovali od uchádzačov v rámci splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní predloženie niektorých osobitných osvedčení vydávaných príslušnými úradmi v SR pre vykonávanie určených činností, či iných predpisov platných v SR. Železnice SR v súťažných podkladoch neuviedli, či budú akceptovať zahraničné ekvivalentné osvedčenia, čo audítori považovali za podmienku, ktorá mohla odradiť časť zahraničných uchádzačov vo verejných súťažiach.

"Problém vyplýva predovšetkým z nedostatočného zosúladenia vtedy platnej legislatívy SR upravujúcej verejné obstarávanie a európskych smerníc. Na riešenie uvedeného problému zosúladenia legislatívy spoločenstva a špecifických požiadaviek z národných predpisov neexistuje dodnes celkom uspokojivé riešenie," poznamenalo ďalej ministerstvo dopravy.

Pri projektoch železničnej infraštruktúry neboli identifikované žiadne nedostatky dotýkajúce sa uzatvárania dodatkov k zmluvám z verejných súťaží, za ktoré by audítori navrhovali udelenie finančnej korekcie. Samotné podpisovanie dodatkov k zmluvám na práce po podpísaní Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku medzi prijímateľom a rezortom dopravy nebolo identifikované ako problém. "Audítori spochybňovali predovšetkým postup prijímateľa pri uzatváraní dodatkov k zmluvám na práce. Dodatkami sa kompenzovala nedostatočná úroveň projektovej prípravy," uviedol rezort dopravy. Audítori sa domnievajú, že v prípade, ak by pred podpisom zmluvy boli vydané všetky stavebné povolenia, nebolo by potrebné cenu prác podstatne zvyšovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 467
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 007
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 959
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 277
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 988
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 026
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 097
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 389
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 203

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KOMENTÁRE

Súd kvôli Babišovi dejiny prepísal, bude z toho nový štandard?

Necháme eštebákov, nech nám znásilňujú dejiny?

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.