BRATISLAVA. Klienti, ktorí nepreletené letenky SkyEurope reklamovali v banke, nemusia mať vyhraté. Talianská firma CartaSi, ktorá prepravcovi spracovávala kartové operácie, totiž nedala bankám u nás vedieť, či klientom peniaze vráti. Neodpovedala ani na otázky SME a v minulosti nechcela situáciu komentovať.
Podľa viacerých bánk sa peniaze majú začať vracať koncom októbra. Problém to môže spôsobiť klientom, ktorým banky peniaze nevrátia. Ak podali len reklamáciu banke a neprihlásili si pohľadávku do konkurzu, o peniaze môžu prísť. Lehota na prihlásenie pohľadávok končí 26. októbra. „Jej uplynutím sa neprihlásené pohľadávky môžu odpísať a ľudia prídu o akúkoľvek možnosť dostať sa k peniazom,“ povedal advokát Radovan Pala.
Istotou je prihláška
Po krachu SkyEurope informovala, že predala 280-tisíc leteniek na lety, ktoré sa neuskutočnia. Podľa konkurzného správcu Ľubomíra Bugáňa poškodených klientov nie je toľko. „Číslo označuje počet predaných miest, nie počet ľudí, ktorí si kúpili letenky,“ vysvetlil. Povedal, že len malá časť z týchto klientov si pohľadávku prihlásila do konkurzu. Podľa našich informácií sa ich počet ráta v stovkách. Ostatní podali reklamáciu v bankách.
„Z 280-tisíc leteniek bolo asi 80 percent platených kartou. Väčšina leteniek sa predávala cez web a klienti za ne platili kartami,“ povedal hovorca SkyEurope Tomáš Kika.
Ak nemajú od banky potvrdené, že im peniaze vráti, mali by si prihlásiť pohľadávku do konkurzu. „Aj v prípade, že sa v reklamačnom konaní zistí, že peniaze im dlží banka a nie SkyEurope, nebudú čeliť postihu,“ povedal Pala. Podľa neho by sankcia mohla hroziť vtedy, ak by veriteľ aj potom, ako banka potvrdí svoj záväzok, trval na prihlásenej pohľadávke voči SkyEurope. Bugáň upozornil, že ľudia si môžu prihlásiť aj tieto pohľadávky.
„Ak by ich banka medzitým vyplatila, danú pohľadávku poprieme a ďalej sa na ňu nebude prihliadať,“ dodal. Podľa neho je na zvážení každého, či si pohľadávku prihlási aj do konkurzu.
Advokát Juraj Bizoň, ktorý patrí medzi poškodených, ľudom odporúča prihlásiť si pohľadávku do konkurzu, a keď platili kartou, reklamovať transakciu v banke. „Nikto nemá istotu, či mu banka peniaze vráti, pretože sa tu splietlo klbko, ktoré sa bude rozpletať až po záväzných termínoch,“ tvrdí.
Tisíce reklamácií v bankách
Slovenská sporiteľňa eviduje reklamácie od tisícky klientov, ich celková sumou je okolo 190-tisíc eur. UniCredit Bank registruje stovky reklamácií za 45-tisíc eur. Na VÚB sa obrátilo 1100 klientov, sumu neuviedla. Neprezradila ju ani Tatra banka, ktorá eviduje reklamácie od 1400 klientov. „Reklamovali spolu viac ako 1900 transakcií,“ povedala Eva Sagálová z Tatra banky. Dexia banka eviduje reklamácie 75 klientov za takmer 8-tisíc eur.
Ani jedna z bánk klientom zatiaľ peniaze vracať nezačala. „S vyplácaním začneme koncom októbra, potom budeme priebežne vracať vyreklamované peniaze podľa toho, ako uplynú lehoty stanovené kartovými firmami,“ povedala Sagálová.