MARTIN. Banky prisľúbili poskytnúť peniaze na výstavbu piatich chýbajúcich úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice, ktoré sú súčasťou projektu súkromno-verejného partnerstva (PPP projekt). Financovanie by sa malo definitívne uzavrieť v polovici februára budúceho roka. Vyplýva to z vyjadrení premiéra Roberta Fica (Smer-SD), ktorý sa dnes zúčastnil na spustení prípravných stavebných prác na úsekoch D1. Stavba by mala vyjsť na približne dve miliardy eur (asi 60 miliárd korún).
Podľa nedávnych informácií financovanie výstavby severných úsekov diaľnice zo súkromných peňazí bolo otvorené, lebo konzorcium firiem, ktoré zákazku dostalo, zatiaľ od bánk potrebné peniaze nedostalo. Vláda preto schválila dodatok ku koncesnej zmluve, v ktorej posunula firmám termín na ich získanie do 15. februára 2010.
"Podpísali sme koncesnú zmluvu, koncesná zmluva stanovila finančné podmienky. Banky sa zaviazali, že to budú financovať, vrátane medzinárodných bánk, či je to EIB (Európska investičná banka-pozn. ČTK) alebo EBRD (Európska banka pre obnovu a rozvoj-pozn. ČTK). Ale ešte sú rokovania s bankami, pokiaľ ide o spôsob, akým sa to bude celé prefinancovávať. Stavba ale už ide, už začína," poznamenal Fico.
Cesty majú byť hotové o dva roky
Päť diaľničných úsekov by vraj mohli dokončiť za dva až dva a pol roka. Súčasťou konzorcia, ktoré tender na výstavbu a prevádzku severnej časti diaľnice D1 vyhralo, sú tiež slovenské spoločnosti Doprastav a Váhostav.
Fico naznačil, že v dohľadnom čase by sa mohli rozbehnúť aj prípravné práce na diaľničnom úseku, na ktorom vybudujú i osemkilometrový tunel Višňové-Dubná skala. Tunel by pomohol odľahčiť preťaženú cestu medzi Žilinou a Martinom, na ktorej dochádza k vážnym dopravným nehodám. "Spejeme k definitívnej dohode a uzatvoreniu optimalizácie projektu s víťazným konzorciom. Dúfam, že to dotiahneme. Znamená to, že do dvoch týždňov by vláda mala schváliť koncesnú zmluvu," dodal minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Financovanie úseku, ktorý je súčasťou ďalšieho balíka PPP projektov, by sa vraj mohlo definitívne dotiahnuť v máji alebo v júni budúceho roka.
Vláda chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu cestnej infraštruktúry v krajine, pôvodne plánovala diaľnicou spojiť Bratislavu a Košice do roku 2010. Tento termín však podľa zástupcov vlády oddialila kríza, v súčasnosti počíta ministerstvo dopravy s rokom 2013.
Vážny nedávno pripustil, že Slovensko by malo od roku 2014 splácať približne 700 miliónov eur (21,09 miliardy Sk) ročne za diaľnice, ktoré ministerstvo dopravy plánuje postaviť v rámci troch balíkov projektov súkromno-verejného partnerstva. Vláda predpokladá, že prostredníctvom PPP postaví 157 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.