Bratislava 5. marca (TASR) - Marketingová činnosť Slovenských telekomunikácií (ST), a. s., Bratislava vykazuje nedostatky, pretože občania majú v podvedomí horší obraz o ST, aký v skutočnosti je. To zapríčiňuje ich negatívny postoj a následné odhlasovanie pevných liniek. Uviedol v rozhovore pre TASR štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Dušan Faktor.
Podľa jeho slov je nezvládnutá marketingová činnosť ST pálčivejším problémom ako realizácia záväzkov vyplývajúcich z privatizácie ST spoločnosťou Deutsche Telekom a preto by ju mali ST vyriešiť. Takýto nedostatok totiž nevykazujú telekomunikačné spoločnosti v Českej Republike, Maďarsku a ani v Poľsku.
Uvedený problém potom vplýva na realizáciu jednotlivých záväzkov, ktoré sa pri prevzatí 51-% balíka akcií ST zaviazala uskutočniť Deutsche Telekom. Išlo o záväzky preinvestovať do konca roku 2003 jednu miliardu eúr, dosiahnuť 45-% penetráciu pevných liniek a do konca roku 2004 zabezpečiť 100-% digitalizáciu telefónnych prípojok.
V prvých rokoch si ST nevytvorili predpoklady na splnenie záväzku preinvestovať 1 miliardu EUR, no nedá sa vopred povedať či ho splnia alebo nie. Je to veľmi komplikované, povedal D. Faktor. MDPT má zatiaľ k doterajšiemu plneniu zmluvy vážne výhrady, no samozrejme chápe dôvody ST, v ktorých sa uvádza, že momentálne nie je vhodný čas na investovanie. Každá súkromná spoločnosť musí zvážiť, kam budú jej investície smerovať a v akom objeme, aby došlo k ich návratnosti a efektívnemu vynaloženiu.
V prípade nesplnenia záväzku je ťažko určiť, ako sa bude postupovať, pretože nie sú zadefinované žiadne sankcie a pravdepodobne by došlo k dohode. V tejto súvislosti treba poznamenať, dodal D. Faktor, že pozíciu MDPT ako akcionára ST oslabuje skutočnosť, že Slovenská televízia i Slovenský rozhlas neplatia ST svoje záväzky, ktorých výška sa ku koncu roku 2001 vyšplhala nad 600 miliónov Sk.
V oblasti penetrácie je determinovaný záväzok podmienkou prejavenia záujmu zo strany zákazníkov. Penetrácia ku koncu decembra minulého roka bola 29,3-%. Záväzok digitalizácie je presne definovaný a k ultimu minulého roka bolo digitalizovaných 75,3 % prípojok.
V súčasnej akcionárskej štruktúre je vlastníkom 51-% podielu v ST nemecká telekomunikačná spoločnosť Deutsche Telekom, 34 % akcií patrí Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a zvyšným 15-% podielom disponuje Fond národného majetku SR.
* jup zll