Brusel žil pádom SkyEurope

Brusel chce do roka zvýšiť ochranu cestujúcich v prípade krachu aerolínií.

Európsky parlament chce práva pasažierov v leteckej preprave posilniť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

Europoslanci sa zhodli, že práva pasažierov sú v prípade krachu aerolínií nedostatočné. Dokázal to prípad SkyEurope. Slovenskí zástupcovia sa do debaty nezapojili.

BRUSEL, BRATISLAVA. Klientom leteckých spoločností svitá na lepšie časy. Európsky parlament by chcel do konca budúceho roka prijať legislatívu posilňujúcu práva pasažierov v prípade bankrotu aerolínií. Parlamentnú rozpravu na túto tému vyprovokoval augustový bankrot SkyEurope Airlines. Poslankyňa Joanna Skrzydlewska z Poľska nechápe, ako sa SkyEurope darilo tak dlho lietať.

„Už dosť dlho bolo jasné, že skrachujú, ale ešte deň pred bankrotom predávali letenky," povedala. „To je ten dôvod, prečo klienti ostali poškodení. Spoločnosť oficiálne priznala, že pasažieri prídu o svoje peniaze. Celé to poukazuje na chýbajúcu legislatívu," myslí si. Nebola jediná, ktorá sa v Európskom parlamente o bankrote SkyEurope vyjadrovala negatívne.

Poslanci sa zhodli, že v čase hospodárskej krízy možno očakávať ešte niekoľko bankrotov leteckých prepravcov. Pripomenuli, že ochrana cestujúcich v takom prípade chýba. Podľa rakúskej poslankyne Evy Lichtenbergerovej by prípadná norma nemala chrániť len cestujúcich, ale aj konkurentov pred nekalými obchodnými praktikami.

Litovský poslanec Juozas Imbrasas zdôraznil, že zodpovednosť za udeľovanie leteckých licencií majú jednotlivé štáty. „Myslím si, že peniaze by pasažierom postihnutým krachom mali vracať jednotlivé vlády s podporou Európskej komisie. Štáty si budú neskôr prostriedky nárokovať zo spoločného kompenzačného fondu," povedal.

Chrániť cestujúcich aj trh

„SkyEurope neboli vôbec štandardnými nízkonákladovými aerolíniami, pretože poskytovali služby ako klasické aerolinky a lietali na hlavné letiská a ich služby využívali všetky typy zákazníkov," povedala poslankyňa Olga Sehnalová z Česka.

Regulačné chúťky europoslancov zmierňoval Oldřich Vlasák z Česka: „Liberalizáciou leteckého trhu vzniklo viacero nízkonákladových prepravcov a posilnila sa konkurencia medzi všetkými aerolíniami. Keď bol trh regulovaný, ceny leteniek boli vysoké." Musí sa podľa neho nájsť kompromis, ktorý neovplyvní fungujúci trh.

Aerolínie sa k záujmu Európskeho parlamentu posilniť práva cestujúcich v leteckej doprave vyjadrili zdržanlivo. Chcú si počkať na konkrétny návrh. „Môžeme predpokladať, že takáto právna úprava by sa s najväčšou pravdepodobnosťou premietla do koncových cien leteniek," povedala Hana Hejsková, hovorkyňa Českých aerolínií.

Poistenie zvýši ceny leteniek

Allianz - Slovenská poisťovňa hovorí, že prípadné náklady na poistné budú závisieť od rôznych faktorov. „Sadzba bude závisieť od stanovenia miery rizika, na základe finančnej analýzy, poistnej sumy, ktorá môže byť stanovená prípadným zákonom a rozsahu krytia, ktorý by mal tiež stanoviť zákon," povedala Lucia Muthová, hovorkyňa Allianzu. Pri cestovných kanceláriách, ktoré musia byť povinne poistené, tvoria náklady na poistku maximálne tri percentá z poistnej sumy.

Náklady nevedela odhadnúť ani Európska cestovná poisťovňa. „Keďže podobný produkt je v súčasnosti dostupný iba na londýnskom trhu, kalkulácie poistného nemáme," povedal Miloš Kmety z tejto poisťovne.

Naši zmenu podporujú

Slovenskí europoslanci v rozprave nevystúpili. Napriek tomu podporujú zvýšenie ochrany cestujúcich v leteckej doprave a aktuálnu legislatívu považujú za nedostatočnú.

Sergej Kozlík (HZDS) a Boris Zala (Smer) uprednostňujú garančný fond, Monika Flašíková-Beňová (Smer) zas povinné poistenie. Edit Bauer (SMK) sa reálnejšia zdá možnosť garančného fondu, no možné sú podľa nej obe cesty.

„Ak spoločnosť zámerne klientov zavádza, čo sa však nie vždy dá preukázať v súdnom konaní, tak potom nejde o prirodzený prostriedok trhu, ale o špekuláciu a zneužívanie práv klientov za účelom obohatenia sa malej skupiny ľudí na ich úkor," povedala Flašíková-Beňová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 987
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 779
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 660
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 262
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 762
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 432
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 885
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 883
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 840

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.