Európska komisia prijala opatrenia pre jednotný mýtny systém

Európska služba elektronického výberu mýta má byť do troch rokov prístupná pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča.

BRATISLAVA/BRUSEL. Európska komisia pripravuje cestu pre jednotný európsky systém cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré komisia prijala v utorok, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta.

Agentúru SITA o tom informovala tlačová tajomníčka Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Lucia Chovanová.

Služba bude do troch rokov k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre všetky ostatné vozidlá bude táto služba k dispozícii do piatich rokov.

Komisia v prijatom rozhodnutí zároveň určuje práva a povinnosti mýtnych úradov, poskytovateľov služieb a používateľov.

Používatelia si budú môcť vybrať, s ktorým poskytovateľom podpíšu účastnícku zmluvu. Mýtne úrady oznámia výšku mýtnych poplatkov, ktoré sa majú zaplatiť poskytovateľom služby a tí potom fakturujú používateľov. Mýto zaplatené prostredníctvom služby nesmie presiahnuť príslušné vnútroštátne alebo miestne mýtne poplatky.

Obrovský význam

Podpredseda Európskej komisie pre oblasť dopravy Antonio Tajani označil prijaté rozhodnutie za najvýznamnejší prínos pre vodičov od zrušenia hraničných kontrol.

"Európska služba elektronického výberu mýta uľahčí vodičom platenie cestného mýta v rámci celej Európskej únie vďaka jednej účastníckej zmluve s jedným poskytovateľom služby a vďaka nainštalovaniu jediného palubného zariadenia do vozidla,“ uviedol ďalej

Služba bude prístupná na všetkých druhoch infraštruktúry v celom Spoločenstve, teda na diaľniciach, v tuneloch a na mostoch, kde sa cestné poplatky môžu platiť prostredníctvom palubného zariadenia nainštalovaného vo vozidle. Určí takisto limit peňažných transakcií v miestach výberu mýtneho, čím sa zlepší dopravná priepustnosť a obmedzia sa dopravné zápchy.

Systémy elektronického výberu mýta zaviedli niektoré európske štáty začiatkom 90-tych rokov minulého storočia. Väčšina systémov funguje tak, že palubná jednotka zašle charakteristiky vozidla prevádzkovateľom ciest s cieľom stanoviť cestný poplatok, a to napríklad na základe hmotnosti a veľkosti vozidla.

"Jednotlivé vnútroštátne a miestne systémy elektronického výberu mýta sú však vo všeobecnosti nekompatibilné a vedia komunikovať iba so svojimi palubnými jednotkami. Najmä tieto systémy neschopné spolupráce s inými systémami bránia rozvoju medzinárodnej cestnej dopravy," uviedla Európska komisia.

Napríklad na cestu z Portugalska do Dánska by bolo treba mať nainštalovaných päť alebo aj viac palubných jednotiek, pričom na každú palubnú jednotku by sa musela vzťahovať zmluva s konkrétnym prevádzkovateľom cesty. Pre prepravcu to znamená časovo a finančne náročnú administratívnu prácu spojenú s kontrolou cestovných údajov, došlých faktúr, zmluvných ustanovení a platobných príkazov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 168
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 155
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 967
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 696
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 189
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 113
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 808
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 467
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 758
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 808

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.