Európska komisia prijala opatrenia pre jednotný mýtny systém

Európska služba elektronického výberu mýta má byť do troch rokov prístupná pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča.

BRATISLAVA/BRUSEL. Európska komisia pripravuje cestu pre jednotný európsky systém cestného mýta. Rozhodnutie, ktoré komisia prijala v utorok, ustanovuje základné technické špecifikácie a požiadavky nevyhnutné na zavedenie európskej služby elektronického výberu mýta.

Agentúru SITA o tom informovala tlačová tajomníčka Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Lucia Chovanová.

Služba bude do troch rokov k dispozícii pre všetky cestné vozidlá nad 3,5 tony alebo pre vozidlá určené na prepravu viac ako deviatich cestujúcich vrátane vodiča. Pre všetky ostatné vozidlá bude táto služba k dispozícii do piatich rokov.

Komisia v prijatom rozhodnutí zároveň určuje práva a povinnosti mýtnych úradov, poskytovateľov služieb a používateľov.

Používatelia si budú môcť vybrať, s ktorým poskytovateľom podpíšu účastnícku zmluvu. Mýtne úrady oznámia výšku mýtnych poplatkov, ktoré sa majú zaplatiť poskytovateľom služby a tí potom fakturujú používateľov. Mýto zaplatené prostredníctvom služby nesmie presiahnuť príslušné vnútroštátne alebo miestne mýtne poplatky.

Obrovský význam

Podpredseda Európskej komisie pre oblasť dopravy Antonio Tajani označil prijaté rozhodnutie za najvýznamnejší prínos pre vodičov od zrušenia hraničných kontrol.

"Európska služba elektronického výberu mýta uľahčí vodičom platenie cestného mýta v rámci celej Európskej únie vďaka jednej účastníckej zmluve s jedným poskytovateľom služby a vďaka nainštalovaniu jediného palubného zariadenia do vozidla,“ uviedol ďalej

Služba bude prístupná na všetkých druhoch infraštruktúry v celom Spoločenstve, teda na diaľniciach, v tuneloch a na mostoch, kde sa cestné poplatky môžu platiť prostredníctvom palubného zariadenia nainštalovaného vo vozidle. Určí takisto limit peňažných transakcií v miestach výberu mýtneho, čím sa zlepší dopravná priepustnosť a obmedzia sa dopravné zápchy.

Systémy elektronického výberu mýta zaviedli niektoré európske štáty začiatkom 90-tych rokov minulého storočia. Väčšina systémov funguje tak, že palubná jednotka zašle charakteristiky vozidla prevádzkovateľom ciest s cieľom stanoviť cestný poplatok, a to napríklad na základe hmotnosti a veľkosti vozidla.

"Jednotlivé vnútroštátne a miestne systémy elektronického výberu mýta sú však vo všeobecnosti nekompatibilné a vedia komunikovať iba so svojimi palubnými jednotkami. Najmä tieto systémy neschopné spolupráce s inými systémami bránia rozvoju medzinárodnej cestnej dopravy," uviedla Európska komisia.

Napríklad na cestu z Portugalska do Dánska by bolo treba mať nainštalovaných päť alebo aj viac palubných jednotiek, pričom na každú palubnú jednotku by sa musela vzťahovať zmluva s konkrétnym prevádzkovateľom cesty. Pre prepravcu to znamená časovo a finančne náročnú administratívnu prácu spojenú s kontrolou cestovných údajov, došlých faktúr, zmluvných ustanovení a platobných príkazov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 218
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 317
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 867
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 787
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 358
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.